שתף קטע נבחר

עסקת אדובי-מקרומדיה: מה צפוי בהמשך?

ההשתלטות של אדובי על מקרומדיה היא מהלך חשוב וחיובי שיביא באופן טבעי לשילוב בין "השמרנות" של הראשונה לחשיבה "הבלתי פורמלית" של השנייה ויאפשר להן להתחרות במיקרוסופט. עבור הלקוחות, עלול המיזוג ליצור מונופוליזציה של תוכנות הגרפיקה ולצמצם את התחרות

שתי חברות תוכנה המובילות בעולם בתחום תוכנות הגרפיקה/העיצוב הכריזו אתמול (ב') על מיזוג ביניהן. אדובי, מפתחת תוכנת עיבוד התמונה פוטושופ, תוכנת עריכת הווידאו Premiere, תוכנת אקרובט ועוד, החליפה מניות עם מקרומדיה, מפתחת תוכנת פריהנד וכמובן גם תוכנת האנימציה הפופולרית ביותר בעולם – פלאש.

 

משתמש המחשב הטיפוסי נשאר אדיש. גם בבורסות לא נרשמה התרגשות רבתי, אך מדובר בלא פחות מרעידת אדמה בעולם הגרפיקה והעיצוב, שעשויה להשפיע באופן משמעותי על האופן בו ייראו אתרי האינטרנט בעתיד, לקבוע איזו טכנולוגיה תהפוך לסטנדרט בצילום הדיגיטלי

ולאילו כיוונים יתקדם תחום הדפוס בכלל והמדיה המודפסת בפרט.

 

ההיסטוריה של אדובי

 

לחברת אדובי, שנוסדה בשנת 1982, יש מספר לא מבוטל של פיתוחים וטכנולוגיות ששינו באופן משמעותי את עולם הדפוס והגרפיקה. כבר בימיה הראשונים, חברה אדובי לסטיב ג'ובס, האיש שמאחורי אפל, לפיתוח שפת המדפסת Postscript, שהצעידה את המדפסות ואת איכות ההדפסה שלהן שנות דור קדימה.

 

בשנת 1988 רכשה אדובי את זכויות ההפצה לתוכנה שעתידה להפוך למכרה הזהב של החברה, תוכנת פוטושופ. שנים לאחר מכן, לאחר שרכשו את הזכויות המלאות לתוכנה, הפכה פוטושופ לתוכנה הגרפית הנפוצה ביותר בעולם המשמשת מאות אלפי גרפיקאים, מעצבי אתרים, צלמים, אנשי אקדמיה ורפואה, אמנים ואפילו משמשת בשירות המשטרה והמודיעין.

 

אקרובט - מוצר נוסף מבית אדובי הפכה אף היא לסטנדרט עולמי. קבצים בפורמט PDF הם פפלטפורמה מובילה להצגת טקסט באינטרנט ויש המנבאים שזוהי הטכנולוגיה שתציל את יערות הגשם באמצעות משרד ללא נייר (בינתיים נכתבו על כך דפים רבים וקצב הכחדת היערות רק הואץ).

 

כיום נחשבת אדובי לחברת התוכנה הרביעית בגודלה בארה"ב, היא מעסיקה כ-4,000 עובדים בארה"ב ומחוצה לה, ומחזור העסקאות שלה בשנת 2004 עמד על 1.67 מיליארד דולר.

 

מקרומדיה - צעירה יותר אך לא פחות מוצלחת

 

מקרומדיה, שצעירה כבעשר שנים מחברת אדובי, עסקה רוב שנותיה בעיקר ברכישת תוכנות וטכנולוגיות של אחרים. בין השאר רכשה את חברת אלטסיס, מפתחת התוכנה הגרפית הנפוצה בישראל – פריהנד. בעידן התקליטורים האינטראקטיביים והמצגות, כיכבה ברחבי הגלובוס תוכנת Director, שאיבדה מאז את זוהרה לאחותה הצעירה והסקסית - Flash, מוצר נוסף של מקרומדיה. תוכנה זו הפכה תוך זמן קצר לשליטה הבלתי מעורערת בכל הקשור ליצירת אנימציה לאינטרנט.

 

מטה החברה ממוקם בסן פרנסיסקו, ומועסקים בו יותר מ-1,500 עובדים. המחזור העסקי של החברה עמד בשנת 2004 על 422 מליוני דולרים.

 

תחרות עזה

 

עוד לפני עידן האינטרנט, נרשמה תחרות ערה בין שתי החברות בתחום הגרפיקה הממוחשבת. יותר מפעם אחת גררו אחת את רעותה אל בית המשפט בתביעה הקשורה לגניבת זכויות יוצרים או על העתקה של אחד מכלי התוכנה. מקרומדיה הגדילה לעשות ובשנת 1995 פיתחה תוכנה בשם X-Res שכמעט כל חלונות העבודה שלה, הועתקו אחד לאחד מתוכנת פוטושופ.

 

בשנים האחרונות שוק התוכנות הגרפיות התפצל באופן מלאכותי בין שתי החברות. אדובי השתלטה על עולם הגרפיקה הקלאסית והמדיה המודפסת ואילו מקרומדיה חיזקה את אחיזתה בתוכנות המיועדות בעיקר לשוק מעצבי ומנהלי אתרי אינטרנט, כשהיא מזניחה מעט את שוק הגרפיקה "הרגיל". זה לא שהחברות "חילקו את העוגה" ביניהן, להפך, כל חברה ניסתה לפתח מוצרים מתחרים לתוכנות הדגל של החברה השנייה.

 

בהקשר זה, די לציין את תוכנת Live Motion מבית אדובי שנועדה להתחרות בתוכנת פלאש, אך כשלה במשימה והשיבה את נשמתה לבורא שנתיים בלבד לאחר שהוכרזה.

 

הקשר הישראלי

 

כל גרפיקאי מתחיל יאמר כי שורש הבעיה בשימוש בתוכנות "תוצרת חוץ" טמון בכך שהן אינן מזהות כתיבה מימין לשמאל. עד לפני כמה שנים, התוכנה הגרפית היחידה שאפשרה כתיבה בפונט עברי ומימין לשמאל הייתה פריהנד של מקרומדיה. חשוב לזכור כי מעמדה בעולם הגדול זניח למדי, אך כאן, בארצנו הקטנטונת, היא שולטת ללא עוררין בשוק הגרפיקאים והמעצבים הגרפיים.

 

בשנתיים האחרונות, החלה אדובי להתאים את מוצריה לתמיכה מלאה בעברית ובערבית. תוכנות שהיו עד כה נחלתם של הגויים תורגמו אחר כבוד והובאו לשולחנו של הגרפיקאי/מעצב בתוספת מבצעים מיוחדים והצעות מפתות. אבל הישראלי, כהרגלו - לא משנה הרגלים. למרות שישנן חלופות לא רעות לפריהנד (חלקן אפילו טובות יותר מכמה בחינומ), ההרגל, העצלנות ואולי גם המיתון, גרמו לטיפטופים קלים ולא למבול שחיכו לו אנשי קרטסופט, נציגי Adobe בישראל.

  

אדובי השתלטה על מקרומדיה

 

המיזוג, או כפי שזה נראה יותר - ההשתלטות - של חברת Adobe על מקרומדיה עשויה לגרום, בסופו של יום, "למותם" של מוצרים מסוימים ולחיזוקם של מוצרים אחרים. מבחינת החברות עצמן, זהו מהלך חשוב וחיובי שיביא באופן טבעי לשילוב בין "השמרנות" של אדובי לחשיבה "הבלתי פורמלית" של אנשי מקרומדיה. אם תרצו, מדובר במעין מפגש בין יוצר הצעצועים הגדול לילד שמשתמש בהם.

 

מצד שני, עבור הלקוחות, עלול המיזוג ליצור מונופוליזציה של תוכנות הגרפיקה ולצמצם את התחרות (ראו מקרה חבילת Office של מיקרוסופט), ולצמצום מגוון המוצרים על המדף, בעיקר בשוק הישראלי שגם כך סובל ממיעוט מוצרים תומכי עברית, יפגע ביכולתו של הצרכן לבחור, לקבוע את מחיר השוק ולדרוש שירות טוב יותר.

 

תגובת נציגי החברות בארץ

 

"גם לנו התמונה אינה ברורה דיה. לא ברור אילו תוכנות תמשכנה לחיות ואילו ישולבו במוצרים קיימים", אומר דיוויד פרידלנד, מנהל קרטסופט, נציגת אדובי בישראל, "כמו כן, אין עדיין תשובות ברורות לגבי מערך ההפצה של מקרומדיה בעולם בכלל ובישראל בפרט. בתחום האינטרנט, צירוף תוכנות Flash ו-Dreamweaver לשלל המוצרים של אדובי נראה מבטיח למדי.

 

"אדובי היא אמנם בעלת תוכנת Go-Live אולם זו מעולם לא הצליחה לאיים על ההגמוניה של מקרומדיה בתחום זה. בתחום הגרפיקה וההוצאה לאור, המצב בישראל שונה לחלוטין ממה שקורה בעולם. בכל הקשור לעבודה עם מלל בעברית, FreeHand של מקרומדיה השכילה להקדים עם פתרון לעבודה בעברית ולמעשה, הפכה לסטנדרט של התעשייה. נכון להיום, מציעה חברת Adobe פתרון כולל ומקיף לכל יישומי ההוצאה לאור באמצעות חבילת CS. נראה כי המיזוג ייעשה רק טוב למשתמשים בתוכנות אלה".

 

"ניצמד לאופן שיתוף הפעולה בין החברות בחו"ל כפי שזה יוגדר בבוא העת", אומרת הדס גרשנבל, מנהלת קוויקסופט, נציגת מקרומדיה בישראל, "אין לנו כל בעייה לשתף פעולה עם הנציגות של אדובי בארץ בהתאם למדיניות העולמית".

 

צעד אסטרטגי נגד מיקרוסופט

 

ערן בורוכוב, מנכ"ל מרכז ההדרכה מנטור (שמוציא לאור את 'זמן דיגיטלי') סבור כי המיזוג נובע דווקא מראייה אסטרטגית של הצפוי בעתיד. "למקרומדיה טכנולוגיות חדשניות בכל הקשור להעברת מסרים וניהול מתקדם של אתרי אינטרנט כולל תמיכה בלימוד מרחוק (E-Learning)", הוא אומר, "נראה כי המיזוג נועד להציב אלטרנטיבה לסביבת הפיתוח העתידית של מיקרוסופט. אם תוך כדי במיזוג גם ישופרו המוצרים הקיימים, אזי הרווחנו פעמיים".

 

דקל מועלם הוא עורך מגזין זמן דיגיטלי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אדובי. השתלטה
גרשנבל. "נשתף פעולה עם אדובי"
מומלצים