שתף קטע נבחר

צילום דיגיטלי: מה עושים עם האור?

המצרך הצילום היקר ביותר הוא האור. הוא מגיע אלינו ממקורות שונים ובצבעים שונים, ומסתבר שגם בטמפרטורה שונה. מה זה אומר ואיך להשתמש בגווני האור כדי לשפר את הצילומים?

כשאנחנו יוצאים החוצה לצלם ביום סגרירי ואפור, נשים לב לכך שגוון האור שונה מאוד מאור ביום שטוף שמש. באותו אופן, גם מקורות האור שמאירים כשאנחנו בערב בבית עם חברים, או באירוע שאנחנו רוצים לצלם - שונים ומאירים באור שונה.

 

כדאי לשים לב להבדלים בין מקורות אור שונים - יש את אור השמש, שהוא מקור אור טבעי, ויש אור של מנורת ליבון או של פלורוסנט, שאלה הם מקורות או מעשי ידי אדם.

 

מי שעוד זוכר את לימודי האופטיקה מהתיכון, זוכר בוודאי שמה שאנחנו רואים זה בעצם את האור

שפוגע בעצם כלשהו. העצם בולע חלק מהאור שפוגע בו ומחזיר את השאר, וזה האור שפוגע בעינינו וזה בעצם האור שאנחנו רואים. האור מתחלק לצבעים, כשלכל צבע אורך גל שונה, ועצמים מסוימים בולעים אורכי גל מסוימים ומחזירים את השאר.

 

כך, לדוגמה, עצם שחור יבלע את כל אורכי הקרניים שבספקטרום ולא יחזיר מאומה, לכן הוא יראה שחור (כלומר, חסר צבע). מאידך, עצם לבן אינו בולע דבר ומחזיר את כל הקרניים וצבעו הלבן הוא למעשה ערבוב של כל הצבעים שבספקטרום. לכן חולצה שחורה תתחמם יותר בשמש (מושכת יותר צבעים, כלומר יותר אנרגיה) ולכן הבתים ביוון צבועים לבן.

 

נורה ביתית רגילה מפיקה אור צהבהב ולא לבן, ובכל זאת, אם נניח לידה דף לבן הוא יראה לעינינו לבן ולא צהוב. הכיצד? מסתבר, שהעין שלנו חכמה מכל מכשיר אלקטרוני, והיא מפצה על שינויי האור ומסתנכרנת למצבי התאורה הנדרש.

 

אבל בניגוד לעין החכמה שלנו, המצלמה שלנו מתקשה להתמודד עם שינויי האור, לפחות לא בלי עזרה מצדנו.

 

במצלמת פילם מסורתית, הבחירה בפילם קובעת את תנאי התאורה. יש פילם המותאם לצילומי פנים (מה שקרוי Indoors) ויש פילם המותאם לצילומי חוץ.

 

ומה שלא עושה הפילם, יעשה פילטר מתאים, אותו כיסוי זכוכית צבעונית שאפשר להרכיב על העדשה, כדי "לתקן" את האור (לדוגמה, אם צלמי פילם שמצלמים בפילם Indoors בחוץ, באור יום, זקוקים לפילטר כתום, שיאזן את הצבע, אחרת התמונות יצאו כחולות מדי). אבל מי רוצה להתעסק עם פילטרים, כשיש מצלמה דיגיטלית?

 

כוונון אור במצלמה דיגיטלית

 

מסתבר שבמצלמה דיגיטלית העבודה קלה בהרבה. אם ברשותכם מצלמה מרמת הביניים ומעלה, ניתן לכוון את המצלמה כך שתתאים את הלבן לפי סוג התאורה: אם אנחנו באור ביתי, היא תתייחס לצהבהב כלבן ותתאים את כל הצבעים האחרים לפיו. לתכונה הזו קוראים איזון לבן (White Balance, או בקיצור WB).

 

כיוונוני המצלמה, אגב, נמדדים במעלות קלווין. באופן פרדוקסלי לכאורה, לצבעים קרים יותר (צבעים לכיוון הכחול) יש טמפרטורה גבוהה יותר (עד בערך 20,000 מעלות קלווין) ולצבעים חמים יותר (לכיוון האדום) יש טמפרטורה נמוכה יותר (עד סביבות °K2,500). הסיבה היא שאור כחול נובע ממקור אור חם יותר ולהיפך.

 

לרוב, המצלמה מכוונת על מצב אוטומטי, הקרוי Auto White Balance (או AWB).

במצב זה, המצלמה תכוון (או תנסה) ל-°K4,200 ל-°K7,000. זה יספיק לאור יום שמשי – רוב המצבים בארץ – כשטמפרטורת האור בחוץ היא כ-°K5,500 (אגב, גם אור מבזק מכוון לאותו סוג אור). מצד שני, צילומים באור מנורה במצב הזה יצאו צהובים ואור חלש יצא אדום.

 

בנוסף, גם אם על רוב שטח התמונה שולט צבע מסויים (כמו ים כחול או יער ירוק), זה עלול לבלבל את המצלמה.

 

לכן, ברוב המצלמות הדיגיטליות אפשר לכוון את האזור הלבן בצורה ידנית, אם דרך מערכת התפריטים, או באמצעות כפתור מיוחד. בחלק מהדגמים יש חמישה מצבי איזון לבן ובחלקם שבעה.

 

המצבים יסומנו בדרך כלל על מסך המצלמה או על חלון המצב (היכן שמוצג מספר התמונות שנשארו). הטבלה שלהלן מפרטת את סימני המצבים השונים.


תפריטים במצלמה דיגיטלית

מה עושים האייקונים?

מצב תאורה

סימן מתי להשתמש?
Sun או Sunny

 

באור יום שמשי, אך לרוב אפשר להסתפק באיזון לבן אוטומטי שיצליח לכוון כראוי. אם אתם באור שמש ישיר אבל התמונות יצאו קרות/חמות מדי, אפשר לכוון למצב זה (°K 5,200)

Cloudy

 

ביום מעונן מאוד, כאשר אין שמש ישירה והכל אפור (°K6,000)
Incandescent או Tungsten

 

בצילומים בבית, באור מנורת ליבון צהוב (°K3,000)
Fluorescent

 

בצילומים באור ניאון (°K4,200)
Shade

 

כאשר האובייקט המצולם נמצא בצל אך בשטח פתוח (לא בבית). כאן הכיוון יעמוד על כ-°K7,000 ולכן יפיק צבעים קרים יותר
Flash

 

צילום בעת שימוש במבזק. לרוב אין צורך, כיוון שאור מבזק נמצא בטווח הכיוון האוטומטי (כ-°K5,500, כמו אור יום). אך אם התוצאות האוטומטיות אינן משביעות - עברו למצב הזה (המייצג כ-°K5,200)
One Push או Manual Preset

 

אפשרות זו נמצאת במצלמות המשוכללות יותר. כאן יש אפשרות לכוון על אובייקט שאמור להיות לבן (דף ריק, למשל) והמצלמה תתכוון לפיו
 

זהירות: לא לשכוח בשום אופן להחזיר את מצב האיזון הלבן למצב אוטומטי בגמר הצילום שדרש כיוון ידני. אין דבר מעצבן יותר מלראות בבית איך כל התמונות שצילמתם בגינה צולמו במצב של אור נורה.

 

איזון בלי איזון

 

טריק יפה הוא לנסות לבדוק איזון לבן לא מאוזן. למשל, לנסות לצלם בכוונה באור שמש במצב של נורת ליבון, או (אם יש לכם Manual Preset, המצב האחרון בטבלה), לכוון על משטח לא לבן ולהורות למצלמה להתייחס אליו כלבן - זה יכול ליצור אפקטים פסיכדליים מעניינים.

 

במקרים אחרים, תרצו אולי ליצור אוירה חמימה של בית ולכן תכוונו את האיזון הלבן דווקא על אור יום או צל: הצבעים יצאו חמים יותר, האדום יצא אדום יותר. 

 


בתמונה זו האיזון הלבן היה במצב אוטומטי אך הקיר הלבן יצא צהבהב בתמונה. ת"א, 2003


בתיקון בתוכנה סימנו את הקיר כלבן המוחלט והתוכנה כיוונה את הצבעים בהתאם באיכות סבירה

 

בבקרים קרים, אולי תרצו להדגיש את הכחול והאפור על חשבון הלבן. נסו כל מיני כוונונים ובחרו את זה שמתאים לכם ביותר. אחרי הכל, תמיד אפשר למחוק את התמונות מכרטיס הזיכרון.

 

שילוב של מקורות אור יכול להתברר כמצב בעייתי: תמונה שמאיר בה אור מלאכותי וגם נראה בה נוף, שמואר באור השמש שבחוץ, בהכרח תיצור מצב שבו אחד ממקורות האור לא יהיה מאוזן. אין פתרון גורף למצב הזה. תוכלו לנסות לכוון את מצב האיזון הלבן למצב ביניים, שבו שני המקורות ייראו סביר, או פשוט לוותר על הצילום.

 

התוכנה שאחרי

 

אם לא זכרנו לבדוק את האיזון הלבן לפני הצילום, יש סיכוי שהתמונה תצא לא מאוזנת. אבל אל תתייאשו, אפשר לתקן את התמונה בעזרת תוכנות עיבוד תמונה, החל מפוטושופ ועד Picasa, תוכנת החובבים החינמית והמוצלחת של גוגל, שיודעות לשנות את איזון הצבעים.

 

Picasa כוללת אפשרויות של כיוון: לחיצה כפולה על התמונה מציגה אותה מוגדלת עם לשוניות בצידה השמאלי. בלשונית האמצעית, Tuning, יש שתי תכונות שימושיות: Neutral Color Picker – שמאפשרת ללחוץ על נקודה בתמונה שאמורה להיות לבנה ולאזן את הצבעים בהתאם, בדומה לכיוון הידני במצלמות המשוכללות. האפשרות השניה היא Color Temperature – באמצעותה גוררים את פס הגלילה ימינה ושמאלה - עד המצב המתאים.

 


ריבוי הצבע הכחול בתמונה וסנוור השלג גרם למצלמה להפיק תמונה הנוטה בבירור לכחול. מעבר ההרים תורונג-לה,

נפאל

 

 


בשימוש באיזון לבן ידני – התמונה יצאה מאוזנת וחדה. בכל מקרה כיוון נכון בזמן הצילום עדיף בהרבה על תיקון בתוכנה מאוחר יותר

 

כמובן, שתמונה שצולמה היטב תמיד תהיה טובה יותר מתמונה שתוקנה דיגיטלית. תוכנת העיבוד לא גורמת לאור שלא צולם להופיע, ואיכות התמונה תרד אם נשנה את הצבעים יותר מדי, אבל לתיקונים קלים התוכנות האלה מצויינות, ועדיף לא לאבד תמונה נהדרת רק בגלל שהיא יצאה כחולה מדי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
Picasa. מסייעת לתקן תמונות בעייתיות
מומלצים