שתף קטע נבחר

נמצאו הגנים למחלת היאפים: תקוות לריפוי

חוקרים בסקוטלנד מצאו שורה של שינויים גנטיים בחולים הסובלים מתסמונת התשישות הכרונית. ההשערה: התגלית תביא לאבחון מוקדם וריפוי של התסמונת הקשה

בשורה לאלפי הלוקים בתסמונת התשישות הכרונית: חוקרים בסקוטלנד התקרבו צעד נוסף לעבר טיפול במחלה, כשגילו רצף של שינויים גנטיים אצל חולים בתסמונת. החוקרים משערים כי שינויים אלה גורמים להתפרצות המחלה, וכי התגלית עשויה להוביל למציאת ריפוי למחלה הגורמת לפגיעה קשה באיכות החיים.

 

על פי ההערכות, אחד מכל אלף ישראלים לוקים במחלת התשישות הכרונית, הגורמת לחולשה עזה, עייפות, הפרעות עיכול, כאבי ראש עזים, וחום העולה ויורד לסירוגין. התסמינים עשויים להימשך חודשים עד שנים, ויש כאלה הלוקים במחלה למשך כל חייהם. אין כיום כל טיפול רפואי למחלה שכן הגורם לה עדיין לא ידוע.

 

כיוון שהגורם לתסמונת אינו ברור, אי אפשר לאבחן את המחלה בבדיקת מעבדה או בהדמיות. לפיכך האבחון נעשה על סמך הסיפור הקליני של החולה, בדיקה גופנית ושלילה של מחלות או תסמונות אחרות.

 

צוות החוקרים מאוניברסיטת גלזגו בדק רצפים גנטיים אצל חולי תסמונת ה- CFS, הקרויה גם תסמונת התשישות הכרונית, או בעגה: מחלת היאפים. החוקרים גילו מספר גנים המתבטאים באופן שונה אצל החולים, בהשוואה לאותם גנים אצל אנשים בריאים מאותו מין ואותו גיל. עם זאת אמרו החוקרים כי נדרש מחקר של שנה נוספת, שיוודא כי אותם שינויים גנטיים הם יחודיים לחולי התסמונת, ואכן גורמים לה ישירות.

 

כאמור מאובחנים החולים באמצעות התסמינים בלבד, ושלילת מחלות אחרות העלולות להתבטא בתסמינים דומים של עייפות, תשישות ניכרת וכאבים רבים מפושטים. לדעת החוקרים התגלית תאפשר בעתיד אבחון מדעי של המחלה ותוביל אף למציאת דרכי ריפוי, גנטיים או תרופתיים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ג'ניפר פוסטר
תשישות כרונית. אחד מכל אלף
צילום: ג'ניפר פוסטר
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים