שתף קטע נבחר

פרשנות: יש בסיס לטענה של אפליה כלפי דרעי

ד"ר יוסי דהאן סבור שתקופת המאסר הצפויה של דרעי תסייע לו לפתח תדמית של קדוש

"יש בסיס לטענה של אנשי ש"ס כי נהגו בדרעי איפה ואיפה לעומת אנשי ציבור אחרים שהואשמו". כך אומר ד"ר יוסי דהאן, יו"ר מרכז אדוה העוסק במחקרים חברתיים.
לעומת כמה מקרים, כמו פרשות ויצמן ודיניץ ועבירות נוספות של הצווארון לבן, יש בפסיקת בית המשפט בנוגע לדרעי, סוג של אפליה.
להערכתו, חלק גדול מציבור התומכים של ש"ס מרגיש שהוא נמצא "מחוץ למערכת". "זה מוביל לכך שהם תופסים את המערכת כעוינת לתפיסותיהם ולתרבותם. מהבחינה הזו בית משפט הוא גוף זר ששופט אותם. אנשי ש"ס בטוחים שיש כאן ניסיון לחסל את תנועתם הפוליטית על ידי הפללת מנהיגם. אם רוצים לחסל את התנועה, הדבר היעיל ביותר זה לחסל את המנהיג".
דהאן סבור כי פרישת ש"ס מהממשלה היתה בעיתוי נוח יחסית עבור התנועה לקראת פסיקת בית המשפט. "היותם באופוזיציה והעובדה שהם לא חלק מהממסד משתלבים עם המחאה נגד פסק הדין. הם היו מרגישים מאוד לא נוח לשבת בממשלה לאחר פסק דין שכזה, מכיוון שמבחינתם מדובר באותן מערכות".
דהאן מעריך שבש"ס ינסו כעת לקדם את המסר והתחושה של אאוט-סיידריות. "הם ידגישו גם את הממד העדתי - מזרחים מול אשכנזים", הוא אומר.
בנוגע לריצוי העונש, אומר דהאן כי "דרעי צפוי לרצות מאסר של שנתיים בפועל. אם הוא יהיה מחוץ לכלא עוד שנתיים כקדוש נרדף, יכול להיות שזה יעבוד לטובת ש"ס".
עם זאת, הוא סבור שש"ס לא תנסה כעת לגרום להקצנה גדולה מדי במחאתה. "אני לא חושב שבש"ס מעוניינים לפתח את המחאה הציבורית. גם תגובת דרעי היתה מאופקת ואפילו זכתה למחמאה מיוסי שריד. נראה לי שדרעי בונה את המעמד שלו כקדוש. לכן גם אין להתפלא שלא שמענו תגובה קיצונית מהרב עובדיה יוסף".

לפנייה לכתב/ת
גלי תיבין
דרעי בבית המשפט. תגובה מתונה
גלי תיבין
מומלצים