שתף קטע נבחר

איילנד על הפינוי: "עלול להיווצר דימוי של ברדק"

במכתב מסווג ששלח ראש המועצה לביטחון לאומי, גיורא איילנד, למנהלי משרדי הממשלה הוא מתריע על צורך למנוע מראית עין של ברדק כתוצאה מאי שיתוף הפעולה של המתנחלים ומזהיר: "אי-הסדר מחליש את הממשלה ומחזק את המתנגדים לפינוי. אם לא נדע לסגור חלק מהדברים, עלול להיווצר דימוי של ברדק"

69 יום להתנתקות, והבלגן חוגג: ראש המועצה לביטחון לאומי, גיורא איילנד, מצייר תמונה עגומה של היערכות הממשלה ליישום תוכנית ההתנתקות, שבעקבותיה נוצר רושם של "ברדק". הדברים החמורים כלולים במכתב מסווג כ"שמור" ששיגר איילנד למנהלי משרדי הממשלה. המסמך נחשף הבוקר (יום ג') ב"קול ישראל".

 

 

 

מדבריו של איילנד עולה כי נוצר רושם שהממשלה לא ערוכה ליישום תוכנית ההתנתקות והוא מזהיר שאי-הסדר מחליש את הממשלה ומחזק את המתנגדים לפינוי. הוא ממליץ לממשלה על פעולות שייאלצו את המתנחלים לשתף פעולה עם המדינה, ובהם צעדים נגד מי שלא יסכימו להתפנות. הוא גם המליץ לכנס בדחיפות פורום מצומצם שיקיים הערכת מצב, לנוכח ההיערכות הבעייתית. לדבריו, "אם לא נדע לסגור חלק מהדברים, עלול להיווצר דימוי של ברדק".

 

ראש המועצה לביטחון לאומי שלח לפני כשבועיים מכתב למנכ"לי משרדי הממשלה ובו התריע על הליקויים, כתוצאה מאי שיתוף הפעולה של המתנחלים. הוא הסביר ל-ynet: "הממשלה נקלעה ל'lose-lose situation' בעניין מגורי הקבע. ברגע שהמתנחלים לא שיתפו פעולה נוצר מצב שהממשלה יכלה או לבנות איפה שהיא רוצה ואז לא ישתפו פעולה וכתוצאה מכך יישארו 'פילים לבנים' או לנהל משא ומתן עד להסכמה עם המתנחלים.

 

"מכיוון שהאסטרטגיה של המתנחלים היא לא לשתף פעולה נוצר מצב בעייתי. האפשרויות שנוצרו הן למעשה או לפעול חד צדדית או להגיע להסכמה. צריך לקבוע תאריכי יעד, אולי לא קשיחים, אך להבהיר במקרים מסוימים עד מתי ההצעה היא רלוונטית, לסכם באופן סופי מהו סך ההצעות של הממשלה, לקבוע דד-ליין לגבי מה שהזמן לגביו הוא גורם קריטי ולשווק את המוצר הזה בצורה בהירה למתנחלים עצמם ולציבור ולהוכיח שישנו מענה סביר – מי שאומר אני שלושה חודשים לפני פינוי ולא יודע לאן הולכים, זוהי בחירה שלו. אם ידחו את הפינוי בעוד חודשיים הוא יגיד בדיוק את אותו הדבר. לעיתים, גם בלי קשר לאידיאולוגיה אנשים נוטים לקבל החלטה ברגע האחרון".

 

בהתייחס למראית העין של ברדק עליה התריע במכתבו, אמר: "אמרתי שאם לא נדע לסגור חלק מהדברים עלול להיווצר דימוי של ברדק. אם לא נדע להגיד עד כאן ולסגור דברים מצד אחד ולהסביר את הדברים בצורה מוצלחת זה מה שיקרה".

 

וכך כתב איילנד:

 

הנדון: התנתקות - צורך בהערכת מצב

 

  1. פחות משלושה חודשים לפני ביצוע ההתנתקות, ישנו מצב מעורפל (לכל הפחות) בכל הקשור למידת המוכנות למהלך ההתנתקות.
  2. מעבר למאמץ הרב והעבודה השוטפת של כל הגורמים ובראשם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, נדרש לעשות פסק זמן לטובת שני דברים:

 

  1. תמונת מצב: לא ברור (לפחות לי), מהי המציאות. מהן הבעיות האמיתיות ומהן הבעיות התדמיתיות הנוצרות מ"ספינים" תקשורתיים. ההבחנה היא חיונית היות שהמענה הנדרש הוא שונה ביחס לכל אחד משניהם.
  2. הערכת מצב: מה נכון לעשות ברמת המדיניות -
  • עד מתי ועד היכן נכון למשוך את המו"מ עם המתיישבים.
  • האם יש לנו תמריצים (חיוביים או שליליים) לסגור עסקה.
  • מהם החסמים הבירוקרטים (והמשפטיים..) העיקריים שמונעים פתרון בעיות.
  • מה נדרש לעשות בכדי "להסביר" את פעולות הממשלה.

 

הצורך בהסברה

 

איילנד אינו פוסח על הצורך לחזק גם את מימד ההסברה, המתברר כבעייתי מאוד: "למרות שהדגשתי את הצורך להבחין בין בעיות אמיתיות לבין היבטי תדמית והסברה, אסור לזלזל בגורם השני. התודעה הפוליטית והציבורית נוצרת בשל גורם זה וכל היווצרות דימוי של 'ברדק' גם מחלישה את כוחה של הממשלה וגם מעודדות יוזמות הסותרות את החלטת הממשלה (דחיית ההתנתקות לדוגמא).

 

"פניתי למנכ"ל משרד ראש הממשלה בבקשה שיכנס בדחיפות פורום מצומצם לעשות הערכת מצב כוללת. דיון זה חיוני ואינו בא במקום דיונים קנקרטים שממשיכים להתקיים בנושאי התיישבות שיכון וכו'".

 

אלוף (מיל.) גיורא איילנד

ראש המועצה לביטחון לאומי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: צביקה טישלר
גיורא איילנד. מזהיר
צילום: צביקה טישלר
צילום: אלכס קולומויסקי
יונתן בשיא
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים