חייל, נהגת מהר? צה"ל עוקב אחריך
בצה"ל החליטו להילחם בתאונות הדרכים ובנזקים שגורמים הנהגים לרכבי הצבא. "קופסאות שחורות" יותקנו לניסיון בחלק מהרכבים ויאפשרו לקבל נתונים על מהירות הנסיעה. אם הניסוי יצליח - יותקנו המכשירים בכל הרכבים בצה"ל
בניגוד לעלייה המשמעותית במספר תאונות הדרכים בישראל, בצה"ל הצליחו להציג דווקא ירידה בהיקף התאונות ובמספר הנפגעים: בשנת 2004 היו כלי הרכב של צה"ל מעורבים ב-43 תאונות שהסתיימו ב-55 נפגעים.
למרות הנתונים החיוביים, בצה"ל מנסים כעת לצמצם עוד יותר את מספר התאונות, אך גם את הנזק שגורמים החיילים לכלי הרכב הצבאיים. אחת הבעיות המרכזיות שאיתן מתמודד כיום הצבא היא תיקון כלי רכב שניזוקו כתוצאה מנהיגה פרועה של נהגים צעירים.
למעשה, "הקופסה השחורה" שבחר צה"ל להתקין בכלי הרכב תאפשר למפקדים לדעת בכל רגע נתון כיצד נהגו אותם חיילים ואם הם ביצעו עבירות תנועה. בין היתר מאפשר המכשיר החדש לשמור על כרטיס את נתוני התאוצה, ההאטה, המהירות המקסימלית, הסיבובים ובלימות החירום שנעשו ברכב. בתום הנהיגה יוכל המפקד לבחון את פלט הכרטיס ולבצע תחקיר באשר לאופן שבו נהגו חייליו ברכב.
ראש מחלקת בטיחות במיפקדת זרוע היבשה והאחראי על הניסוי החדש, אל"מ אילן מלמד, אמר אתמול כי חלק מהנהגים בצה"ל לא יידעו שהותקנה ברכבם הקופסה, ואילו לאחרים ייאמר שהמכשיר הותקן ברכבם, אולם יהיה זה מכשיר דמה. זאת, כדי לבחון את תגובותיהם של החיילים.
"לפני היציאה לנסיעה, המפקד מחויב לתדרך את הנהג שלו, והוא עושה זאת", אמר אל"מ מלמד. "הנקודה היא שבמהלך הנסיעה המפקד לא באמת יודע איך החייל שלו נוהג ואילו עבירות הוא ביצע מבלי שנתפס על-ידי המשטרה הצבאית. המכשיר החדש יאפשר למפקד לתחקר טוב יותר את הנסיעה ולפעול בהתאם".
לדבריו, אין כוונה שהמפקדים יחליפו כעת את המשטרה הצבאית, אלא שיוכלו למנוע מנהגים פרועים לעלות על הכביש. על-פי הערכות, מחירו של מכשיר בודד הוא כ-500 דולרים. "מול הגברת הבטיחות, צמצום מספר הנפגעים וצמצום הנזקים של הרכבים כתוצאה מתאונות - העסק הזה בהחלט משתלם", סיכם אל"מ מלמד.
בתום הניסוי יובאו מסקנותיו בפני ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, אלוף אודי אדם, והוא יחליט אם להכניס את הקופסה השחורה לכלל כלי הרכב בצבא.