שתף קטע נבחר

דו"ח: המדענים הישראלים זקנים מדי

דו"ח שהכין משרד המדע והטכנולוגיה לרגל "ועידת רחובות" מציג תמונת מצב עגומה על המדע הישראלי. 74% מהמדענים בתחום הפיזיקה - בני 51 ומעלה, דבר המעיד על "הזדקנות" תשתית המחקר של ישראל

ניירות העבודה שגיבש צוות של משרד המדע והטכנולוגיה עבור "ועידת רחובות" מציגים תמונת מצב בעייתית של המחקר המדעי והאקדמי בישראל. לפי הנתונים, שיפורסמו בוועידה למדע וטכנולוגיה שתיפתח ביום חמישי במכון ויצמן למדע.

 

לפי נתוני הדו"ח, בעשור שבין 1999 ל-2000 חל גידול של 67% במספר הסטודנטים באוניברסיטאות בישראל, לעומת גידול של 10% בלבד בסגל האקדמי. בין השנים 1999 ל-2003 כמעט ולא חלו שינויים בהיקף הסגל האקדמי הבכיר, שנשאר בהיקף של כ-5,100 חוקרים בלבד.

 

רוב המדענים: מעל גיל 51

 

עוד מראה המחקר כי כ-60.4% מהמדענים באוניברסיטאות ובמכוני המחקר הם בגיל 51 ומעלה. במקצועות הרפואה 62.5% מהמדענים בני 51 ומעלה, ובמדעים הפיזיקליים, 74.1% מהמדענים הם בני 51 ומעלה. בסך הכל 10.2% בלבד מהמדענים המצויים באוניברסיטאות ובמכוני המחקר הם בני 40 ומטה.

 

לדברי אנשי המשרד, "מספרים אלה מלמדים כי עמוד השדרה העיקרי של המדע המדוייק בישראל מבוסס על חוקרים ותיקים, ועל מחסור במדענים צעירים אשר יבטיחו את עתידו של המחקר המדעי בישראל".

 

מנכ"ל משרד המדע והטכנולוגיה, טלי רוזנבאום, אמרה בעקבות הדו"ח כי "ריענון מערכת המחקר והגדלת מספר החוקרים הצעירים חיוניים על מנת לשמר את הידע הקיים בארץ, לאפשר פריצה לתחומים מדעיים חדשניים והמשך בניית יכולתה המדעית והטכנולוגית של ישראל לשנים הבאות".

 

לדבריה, "כדי להצעיר את התשתית המדעית של ישראל, יש צורך במלגות עידוד מיוחדות עבור חוקרים צעירים במדעים מדוייקים והנדסה, כולל מתן פרסים ובניית מעבדות עבור חוקרים מבטיחים. במידה ותקציבי המחקר להשכלה הגבוהה בישראל יקוצצו, הדבר יביא לפגיעה בלתי הפיכה במחקר המדעי בישראל ובמעמדה של ישראל בעולם בתחום המדע".

 

גיבוש מדיניות המדע של ישראל

 

לדברי מארגי האירוע, מהווה "ועידת רחובות" למדע וטכנולוגיה אירוע ראשון מסוגו לגיבוש מדיניות המדע של מדינת ישראל וההשלכות של מדיניות זו על חברה, כלכלה, בטחון לאומי ויחסי החוץ של מדינת ישראל. בועידה יבחנו בין השאר מצב המדע בישראל, תרומת המדע לכלכלה, לתעשייה ולביטחון הלאומי.

 

"ועידת רחובות" מתקיימת בשיתוף האקדמיה הלאומית למדעים ומכון ויצמן למדע, ובה יוצג מידי שנה מדד רחובות ליכולתה המדעית והטכנולוגית של מדינת ישראל, המספק אינדיקציה מיידית על היכולת המדעית של ישראל ועל יכולתה למצות את היתרונות הכלכליים מתשתיתה המדעית. המדד פותח על ידי פרופ' ברוך (בוקי) רז MTN Technology.

 

את הועידה יחתום ראש הממשלה, אריאל שרון, בנאום בנושא מדיניות מדע לאומית. כמו כן ישתתפו בועידה שר האוצר, בנימין נתניהו, שיציג את כלכלת ישראל בעידן הגלובלי ופרופ' סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל, בהופעה פומבית ראשונה שינסה לענות על השאלה "האם הכלכלה היא מדע?".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
שרון. ינעל את האירוע
צילום: איי פי
צילום: איי אף פי
סטנלי פישר. האם הכלכלה היא מדע?
צילום: איי אף פי
מומלצים