שתף קטע נבחר

צילום: איי פי

הפשיטות על בתים בבריטניה "קשורות לחקירת הפיגועים"

שוטרים פשטו על בתים במזרח אנגליה בפעולה שלדברי גורם בכיר, "קשורה קשר ישיר לחקירת הפיגועים". עיתוני בריטניה דיווחו על התקדמות בחקירה: "בקרוב יפורסמו תמונות של חשוד אחד או יותר", אמר גורם אירופי. עוד דווח כי החוקרים מתמקדים בשתי גופות, בהתאם לניסיון שנצבר בישראל. גורם צרפתי: "חומר הנפץ היה צבאי ובאיכות גבוהה"; הרמטכ"ל חלוץ: אין קשר בין הפיגועים בלונדון לפיגוע ב"מייק'ס פלייס"

כוחות משטרה בריטים מלווים באנשי היחידה ללוחמה בטרור וחוקרים אחרים פשטו היום (יום ג') על בתים במחוז יורקשייר שבצפון מזרח אנגליה במסגרת המאמצים למצוא את האחראים לסדרת הפיגועים שפקדה את לונדון ביום חמישי. הפשיטות בוצעו על חמישה בתים ברחוב אחד בעיר לידס, המרוחקת כ-200 ק"מ מלונדון.

 

מפקד משטרת לונדון אמר שלפשיטות יש "קשר ישיר" לחקירת הפיגועים. הסקוטלנד יארד אמר כי מדובר במבצע "מודיעיני" והוסיף שלא בוצעו מעצרים בשלב זה.

 

 

בתוך כך מעבדים חוקרי המשטרה את 2,500 קטעי הוידאו שהתקבלו ממצלמות במעגל סגור המוצבות באזורים בהם אירעו הפיגועים, בניסיון לדלות מהם מידע שיסייע לחקירה.

 

כמו כן פורסמו עוד שני שמות של קורבנות הפיגועים והם מצטרפים לשני שמות בלבד שפורסמו אתמול. מניין ההרוגים הרשמי עומד על 52 אולם מעריכים שהמספר הסופי יהיה לפחות 70.

 

בבריטניה נשמעים מאז תחילת השבוע קולות ביקורת כנגד המשטרה בטענה שהליך זיהוי ההרוגים נמשך זמן רב מדי. בני המשפחות של הקורבנות, שלפי שעה מוגדרים נעדרים וטרם זוהו באופן סופי, יודעים שיקיריהם מתים אבל טוענים שהעדר המידע מהמשטרה משאיר אותם במצב של אי-וודאות. גורמי זיהוי פלילי אמרו כי הליך הזיהוי מורכב וייתכן שיידרשו עוד ימים ואפילו שבועות עד שניתן יהיה להצמיד שמות לכל הגופות שאותרו בזירות הפיגועים.

 

התקדמות בחקירה

 

עיתוני בריטניה דיווחו היום כי נרשמה התקדמות מסויימת בחקירת הפיגועים. העיתון "פיננשל טיימס" דיווחה כי המשטרה הצליחה לזהות את אחד החשודים שאחראי ישירות לפיצוץ שאירע באוטובוס. העיתון ציטט גם גורם ביטחון אירופי בכיר המעורב בחקירה שאמר בהקשר זה כי בימים הקרובים יפורסמו ככל הנראה תמונותיהם של חשוד אחד או יותר המעורבים בפיגועים.

 

העיתון "טיימס" דיווח כי החקירה בנושא הפיגוע באוטובוס מתרכזת בעיקר סביב שתי גופות, כשצוות החוקרים מאמין שאחת מהם היא של אותו המחבל שביצע את הפיגוע. "ישנן שתי גופות שנבדקות בקפדנות יתרה משום שנראה שהן החזיקו את הפצצה או ישבו מעליה. אחת מהן יכולה להיות גופתו של המחבל", אמר גורם בכיר במשטרה. לפי הדיווח, ממצאים מהזירה, שתואמים את הניסיון שהצטבר בישראל, תומכים בגרסה כי מדובר במחבל שביצע את הפיגוע.

 

בנוסף, דיווח העיתון כי אדם אחד, ככל הנראה, הוא האחראי להרכבתם של כל ארבעת המטענים שהתפוצצו בפיגועים בלונדון. העיתון הוסיף כי מדובר בחומר נפץ צבאי "בעל איכות גבוהה" וכי נראה כי שרידים של אותו סוג חומר נפץ נמצאו בכל אחת מארבע הזירות. "אופי חומרי הנפץ נראה צבאי. זהו דבר מדאיג מאד", אמר קצין משטרה צרפתי בכיר המעורב בחקירה מטעם הסקוטלנד-יארד.

 

ועם זאת, עדיין ישנו קו חקירה בולט הגורס שהפיצוצים בוצעו באמצעות מטענים שהופעלו מרחוק. המשמעות של תרחיש זה היא שמפעילי המטענים עדיין חופשיים ולפיכך עדיין מרחפת סכנה של פיגועים נוספים מעל בריטניה.

 

"אין קשר בין לונדון ל'מייק'ס פלייס'"

 

ובינתיים בירושלים, בדיון בוועדת חוץ וביטחון, אמר קצין בכיר באמ"ן כי לפיגועים בלונדון לא היה קשר לפיגוע בפאב "מייק'ס פלייס" בטיילת של תל אביב באפריל 2003. הרמטכ"ל רב אלוף דן חלוץ אישר את הדברים.

 

ההכחשה באה לאחר ששלשום דיווח העיתון הגרמני "בילד אם זונטאג" כי חומר הנפץ הוא החוט המקשר בין הפיגועים השונים. על פי הדיווח בעיתון הגרמני, המוסד העביר דו"ח לשירותי הביטחון של בריטניה שכלל ניתוח של חומר הנפץ מהפיגוע ב"מייק'ס פלייס". העיתון ציטט גורמים במוסד בישראל שאמרו לו כי "בסבירות גבוהה" חומר הנפץ מ"מייק'ס פלייס" הוא אותו חומר נפץ ששימש את מבצעי הפיגועים בלונדון.

 

העיתון טוען כי לאחר ניתוח של חומר הנפץ מ"מייק'ס פלייס", שבוצע במעבדות בנס ציונה, התברר כי הוא יוצר בסין והוברח לבריטניה אשתקד. החומר הוסתר על ידי אנשי ארגון טרור המקושר לאל קאעידה, שהצליחו לחמוק מפשיטות של משטרת לונדון ושל המחלקת לביטחון פנים בסקוטלנד יארד.

 

בתוך כך נודע כי חיל האוויר האמריקני הורה יממה אחרי הפיגועים בלונדון ל-12 אלף אנשיו המוצבים על אדמת בריטניה שלא לצאת את בסיסיהם ולהגיע ללונדון - הוראה שבוטלה רק היום, חמישה ימים אחרי שניתנה.

 

הדיווח מציב את ארה"ב באור מביך שכן ההוראה באה כמעט במקביל לדברי הניחומים וההשתתפות בצער שהשמיעו מנהיגי העולם, שקראו לתושבי לונדון שלא להיכנע למעשי הטרור ולא לאפשר לטרוריסטים לשבש את מהלך החיים התקין. ההוראה באה גם במקביל לדברי עידוד שהשמיעו פוליטיקאים בריטים שקראו לתושבי בריטניה ולמבקרים בלונדון שלא להדיר את רגליהם מהעיר בעקבות הפיגועים.


פורסם לראשונה 12/07/2005 03:58

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
הפשיטות על הבתים בלידס
צילום: רויטרס
צילום: איי אף פי
הפיגוע באוטובוס. הידע הישראלי יסייע לחקירה
צילום: איי אף פי
מומלצים