שתף קטע נבחר

צילום: חגי אהרון

ועדת המעקב: "לא שוללים אינתיפאדה"

חברי ועדת המעקב של ערביי ישראל התכנסו לדון בצעדי המחאה לפיגוע בשפרעם. דובר הוועדה: "אנו חשים כמי שנמצאים בסכנה קיומית, נגן על עצמנו וקיומנו הקולקטיבי. כל האופציות פתוחות בנסיבות ובהתרחשויות מסוימות, ביניהן גם אינתיפאדה". השייח ראאד סלאח קרא להגיע להר הבית בתשעה באב, כפי שמתכננים לעשות מתנגדי ההתנתקות

"מה שאמור להיות נכון במדע המדינה, נכון בחוקי הטבע - ציבור שמרגיש שביטחונו הוא הפקר יעשה הכל כדי להגן על עצמו ולכן כל האפשרויות פתוחות בפנינו ובכללן גם אינתיפאדה". כך אמר אמש (ו') ל-ynet עבד ענבתאווי, דובר ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל.  

 

ועדת המעקב של ערביי ישראל התכנסה בנצרת במטרה לתכנן את צעדי המחאה והתגובה בעקבות הפיגוע בשפרעם. מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית, השייח ראאד סלאח, קרא בכינוס לערביי ישראל להגיע להר הבית ביום ראשון הבא, תשעה באב, כדי "להגן על מסגד אל אקצה". זאת משום שלדבריו, באותו היום אמורה להיערך במקום עצרת של מתנגדי ההתנתקות. הוא אמר את הדברים בכינוס ועדת המעקב בנצרת.

 

חבר הכנסת מוחמד ברכה (חד"ש) אמר בישיבת ועדת המעקב כי "אם המשטרה תפתח בחקירה לנסיבות מותו של המחבל בשפרעם יהיו פעולות מחאה". לדבריו, "החייל הוכה מפני שרצו למנוע ממנו להרוג עוד ערבים".

 

לענבתאווי, מכל מקום, ברור שאסור לעבור לסדר היום וכי מה שקרה בשפרעם הוא צעד חריג בכל קנה מידה.

 

"הפיגוע מעיד על האווירה הפשיסטית שאחזה בכל הממסד הישראלי ובכללו במערכת הפוליטית והביטחונית. אנו חשים כמי שנמצאים בסכנה קיומית עקב השתלטות הפשיזם על המנטליות הישראלית, ואיננו מדברים על הכללה אלא על ניתוח מעמיק. אינתיפאדה היא לא בהכרח הכלי המיידי ביותר, אולם הוא אפשרי. איננו סתם תושבים או אזרחים במדינה, אלא ילידי המקום הזה ועל הקיום שלנו והעתיד שלנו - נאבק".

 

לדבריו, "האירוע בשפרעם היה תקדים מהותי חמור, לכן לא מדובר רק על כמות אירועים אלא גם על מהותם. זכותנו להאבק מול מה שמאיים על קיומנו". 

 

הוא תקף גם את אופן הסיקור של הפיגוע בתקשורת. "היינו עדים למסע של רמאות דמגוגית מטעם הממסד וכלי התקשורת הישראליים שהתרחש נגדנו. התקשורת הישראלית הוכיחה שוב בשעות הראשונות של האירוע כי היא חלק אינטגרלי מהממסד הישראלי, ושהיא נוהגת כלפי הפלסטינים באופן בלתי מקצועי ועויין.

 

"בכל מקרה, אינתיפאדה היא אפשרות שלא בהכרח תלויה רק בנו אלא בהמשך האווירה הפשיסטית בישראל ובמידת איומה על קיומנו. כל ציבור שמאוים זכותו להיאבק במצב חריג, ולפעמים כשאין מי שיגן עליו, זכותו לעשות כן בכל הכלים האפשריים כדי לשמור על מעמדו, מקומו ואזרחותו. זה נכון גם במדע המדינה וגם לפי חוקי הטבע. לא נשתמש בפחות אמצעים מחיות שעושות זאת כדי להגן על עצמן ועל קיומן הקולקטיבי. כל האופציות פתוחות בנסיבות ובהתרחשויות מסוימות. זו נוסחה מדעית. לא מדובר על איומים או הסתה אלא על ניתוח מעמיק מעבר לפוליטיקה היומיומית".

 

למרות דבריו הקשים, ענבתאווי מסייג מעט את עצמו ומדגיש: "יש להתייחס למושג 'אינתיפאדה' כמושג חוקתי – כלומר כמרד נגד איום. זו הגנה עצמית מול איום פשיסטי וגם לפי החוקים הבינלאומיים זה לגיטימי. אני מדגיש כי המונח 'אינתיפאדה' הוא לא בהכרח מונח מיליטנטי. האינתיפאדה היא גם כלי מאבק לגיטימי במסגרת דמוקרטית, עבור עתיד משותף אמיתי בין שני העמים. לא נהיה בני ערובה אלא בנים שווים במולדת שלנו. זה לא ימנע את הגשר שאמור להתקיים בינינו לבין כוחות השלום והדמוקרטיה האמיתיים בחברה הישראלית, שאנו בסופו של דבר חלק ממנה. אחרי הכל, ציבור יהודי רב השתתף עמנו היום בתהלוכה. אנחנו בני אנוש ולא לאומניים".  

 

"להתחיל במעצרים מינהליים"

 

ומה לגבי אופי ההצעות שיועלו היום לדיון בוועדת המעקב? לפי שעה אין רעיונות ברורים להצעות המחאה שיידונו, ונראה כי מדובר באפשרויות של הפגנות ותהלוכות מחאה נוספות. עביר קובטי, דוברת מרכז מוסאווא, הסבירה: "יש כעס רב על כל המערכות, ומחר מתכוונים לדון בזעם ולראות מה עושים הלאה. הסיפור לא נגמר היום. לאנשים יש חששות מכך שזה יקרה שוב. הם חוששים לחייהם. בגלל שהמערכת הביטחונית כשלה היא תיכשל שוב. תמיד התרענו על כך, אבל לא זכינו לאוזן קשבת. עכשיו זה מתורגם לשטח". 

 

בתוך כך, יו"ר ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, ח"כ ראלב מג'אדלה (עבודה) הודיע כי יכנס ישיבת חירום של הוועדה ביום א' בהשתתפות השר לביטחון הפנים, גדעון עזרא, ומפכ"ל המשטרה, רב ניצב משה קראדי. זאת, בעקבות מה שכינה כ"מחדל החמור שאירע ביום חמישי ואשר הביא לפיגוע הנוראי". חבר הכנסת מג'אדלה יבקש מגורמי הביטחון להציג את שמותיהם של אנשי הימין הקיצוני – המפגעים בפוטנציה - ולהתחיל מיד במעצרים מינהליים.

פורסם לראשונה 05/08/2005 23:52

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חגי אהרון
הפיגוע באוטובוס
צילום: חגי אהרון
צילום: רויטרס
האבל בשפרעם
צילום: רויטרס
צילום: אורי פורת
יו"ר ועדת המעקב, שאוקי חטיב
צילום: אורי פורת
צילום: חגי אהרון
סלאח. לעלות להר הבית
צילום: חגי אהרון
צילום רפרודוקציה: תומריקו
המחבל עדן נתן זאדה
צילום רפרודוקציה: תומריקו
מומלצים