שתף קטע נבחר

הצבא פוחד מתמונה

המגבלות הדרקוניות שהוטלו על העיתונאים בגוש קטיף דווקא מעודדות פרובוקציה ומבזות את הדמוקרטיה

צבא מטבעו רוצה לשלוט, ומחלקת דוברת צה"ל היא חלק מהצבא. היא רוצה לשלוט בעיתונאים. כבר לפני ארבעה חדשים ברור היה שדו"ץ תעשה כל מאמץ לנצח במלחמת ההסברה על תהליך ה"התנתקות". לשם כך היתה מוכנה לוותר על כמה עקרונות מקודשים לדמוקרטיה, כגון חופש הביטוי וזכות הצבור לדעת. לפיכך, לעיתונאים לא ניתן היתר לנוע בחופשיות ממקום למקום בעת הפינוי. צה"ל יודע את מיקומו של כל עיתונאי בשטח, וכל עיתונאי חויב לחתום על מסמך אשר מכפיף אותו למרות הצבא.

 

דוברת צה"ל טענה שלצעדים הדרקוניים יש סיבות טובות. לטענתה, אלפי כתבים וצוותים עלולים להסתובב בשטח ולהפריע למהלך הפינוי. כידוע, התקשורת הישראלית והזרה מתנגדות חריפות לתהליך ההתנתקות ועל כן הם באמת עלולים להפריע. יתרה מזו, כך אומרים בדו"ץ, הרי כולנו יודעים שדווקא המצלמה עלולה להחריף את ההפגנה נגד ומתוך דאגה כנה לחיילים ולתושבים, מבקשת דובר צה"ל למנוע החרפה כגון זו.

 

אך נעזוב את הדקויות. העיתונאים גם עלולים, מסיבות מקצועיות גרידא, להביא לעולם תמונות לא רצויות לצה"ל. תמונה אחת עלולה לקלקל את כל המהלך. מה יאמרו היהודים כאשר מישהו יצלם את תהליך גירושם של משפחות כהן או חטואל או ספירשטיין או רבים אחרים מביתם? דו"ץ רוצה להבטיח שלא תהיה תמונה כזו, שלא תהיה תמונה אחת אשר תנציח את הרוע, את האכזריות ואת הטירוף הכרוך בגירוש יהודים מבתיהם. היא לא רוצה שהעולם יראה קצינים בוכים ומסרבים פקודה. אפשר להבין, בסך הכל בצה"ל קיבלו פקודה והם רוצים להראות שהם יכולים למלאה על הצד הטוב ביותר. וכידוע, כישלון או טעות עלולים לעלות ביוקר למי שהקריירה שלו חשובה לו ממצפונו.

 

אך יש לנושא טעון זה היבט שונה לגמרי. נתאר לעצמנו מה היה יכול לקרות אילו ערוץ 10 לא היה תופס את תנ"צ ניסו שחם בקלקלתו. המשטרה על פיקודה הבכיר נתפסה במערומיה על-ידי המצלמה, ונאלצה להתגונן. האם זה טוב ליהודים? בוודאי, הרי הניסו שחמים למיניהם היו יכולים להמיט אסון על כולנו. היו יכולים ליצור את הפרובוקציה אשר תביא למלחמת אחים ממש. האם נשארו ניסו שחמים במשטרה ובצבא? סביר להניח שכן. האם יתאפשר להם לפעול? אולי, אך אין ספק שהמצלמה הפתוחה והעיתונאי בשטח יכולים למנוע זאת. קשה להאמין שיש איש משטרה אחד או חייל אחד אשר ירצה להיתפס במצלמה כאשר הוא או היא מתנהגים באלימות. ומה עם הצד השני? האם המצלמה שתפסה נערים סוקלים פלסטיני באבנים לא הועילה למיתון הרצון והיכולת של הקיצונים מימין לבצע מעשי פשע?

 

גם הארגונים ה"דמוקרטיים" למיניהם, אשר מטיפים לנו השכם והערב עד כמה חשוב שמדינת ישראל תהיה דמוקרטית, שכחו ברגע האמת מה משמעה של דמוקרטיה. חופש העיתונות, חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת כנראה נדחים בפני ה"תהליך ההיסטורי". האגודה לזכות הציבור לדעת פנתה אל המכון הישראלי לדמוקרטיה, אל התנועה לאיכות השלטון ואל אגודת העיתונאים ליטול חלק בקריאה לדו"ץ להפסיק את ניסיונה לבזות את חופש המידע. אפילו מכתב תשובה מנומס אחד לא קיבלנו מהם.

 

תהליך הפינוי מעזה וצפון השומרון איננו הפגנה, ולכן הכללים הרגילים אינם חלים כאן. אור השמש, בדמות המצלמה, אינו מחריף את המאורעות, אלא להיפך, יש לו תפקיד חשוב ואולי קריטי במניעת מלחמת אחים חס ושלום. המצלמה יכולה למנוע משני הצדדים הידרדרות לתהומות אשר החברה הישראלית כולה, על כל גווניה לא מעוניינת בה. לצערי, המשטרה והצבא לא הפנימו את המסר. גם כיום, בכל אירוע מתוח או אלים בין מתנגדי ההתנתקות והמשטרה והצבא, מנסים החיילים והשוטרים בשטח לאסור צילום ואף שוברים ומחרימים מצלמות.

 

דוברת צה"ל אומרת שהיא לא חוששת ממלחמת אחים. אנחנו דווקא כן.

 

פרופ' אלי פולק, יו"ר האגודה לזכות הציבור לדעת 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יעל בר הלל, דובר צה"ל
דוברת צה"ל, תא"ל מירי רגב
צילום: יעל בר הלל, דובר צה"ל
מומלצים