שתף קטע נבחר

בית חכם: עשו זאת בעצמכם

זה כבר לא חלום רחוק: בהשקעה של כמה אלפי שקלים, גם אתם תוכלו להפוך את הדירה הישנה לבית חכם. האור מתעמעם מעצמו לקראת צפייה בסרט, הטלוויזיה מתריעה כשהילדים בסכנה, והמזגן כבה מעצמו כשיוצאים. כל מה שחשוב לדעת כדי להפוך את הבית לחכם

כאשר ד' מרחובות מגיע לדירה שלו, הוא מיד מרגיש בבית. במקרה שלו, התחושה הדדית: הבית של ד' גם מרגיש אותו. כבר ברגע שהוא יוצא מן המעלית, גלאי הנפח מזהה אותו ומדליק עבורו את האור במבואה. ברגע שהוא פותח את דלת הדירה, אורות נדלקים מעצמם ומאפשרים לו להתמקם בנוחות על הספה בסלון.

 

הבית יודע גם כיצד להתנהג כאשר ד' מעוניין לצפות בטלוויזיה. אחרי שהכניס את תקליטור ה-DVD למכשיר, כל שעליו לעשות זה ללחוץ על כפתור הממוקם בקיר - והבית עובר באופן אוטומטי למצב של סרט: הנורות בסלון יתעמעמו לאיטן, האורות במטבח ובמרפסת ייכבו כליל, התריסים ייסגרו והווילונות יוסטו ברכות. אחרי שגם הטלוויזיה תידלק מעצמה על הערוץ המשמש את ה-DVD, כל שיישאר לד' לעשות הוא להתרווח בכורסה וליהנות.

 

בשנים האחרונות מרבים לדבר על הבית החכם ועל האופן שבו ישנה את חיינו. אבל יש לא מעט אנשים, גם בארץ, שעבורם הבית החכם הוא כבר מציאות יומיומית. הטכנולוגיה שיכולה להקים את הבית לחיים כבר כאן, וגם מחיריה כבר לא בשמיים. לא רק חובבי הגאדג'טים יכולים ליהנות ממנה, אלא גם נכים הזקוקים לנגישות גדולה יותר בביתם, ובעלי משרדים המבקשים לחסוך בעלויות תקשורת וחשמל. 

 

 

צילום: שי רוזנצוויג

 

עד כמה חכם?

 

חוכמת הבית משתנה על פי הטכנולוגיות המשולבות בו. הפתרונות הקיימים ברמה הבסיסית ביותר מאפשרים, למשל, להדליק מנורה על ידי שלט רחוק, או באמצעות טיימר. מערכות ניהול מתקדמות יותר מאפשרות לשלוט מרחוק במוצרי החשמל והאלקטרוניקה הביתיים באמצעות שלטי מגע (על בסיס רשת אלחוטית Wi-Fi) או באמצעות האינטרנט, הטלפון, הודעות SMS, הודעות דואר אלקטרוני או זיהוי קולי.

 

"בית חכם מצויד במערכות ניהול המאפשרת לתכנת מראש קבוצה של בקרים אלקטרוניים שונים באמצעות פקודה אחת", מסביר אורן לוי, מנכל חברת סופיה, המשווקת מערכות בית חכם של הום-אוטו. כך, למשל, אם בעל הבית בחופשה, הוא יוכל להשתמש בטלפון או באינטרנט כדי לבדוק אם יש פריצה לבית, מהי הטמפרטורה בחדר מסוים והאם האורות דולקים.

התענוג לא מיועד רק למי שבונה בית חדש. בארץ פועלות מספר חברות המתקינות את מערכות הבית החכם על בסיס מערכת החשמל והאלחוט הקיימת, ללא צורך לשבור קירות. בעזרת פתרונות זמינים, ובהשקעה של כמה שעות עבודה, אפשר להפוך גם את הדירה הישנה והפשוטה לבית חכם ומתקדם.

 

המערכות הפשוטות

 

הפתרונות הבסיסיים מתאימים לחסכנים, אבל הם יאפשרו אפילו למי שגרים בדירות שכורות לעשות הרבה רושם על השותפים והחברים.

 

Activehome: שליטה בחשמל

 

המוצר: Activehome, תוכנה המאפשרת לשלוט ברשת החשמל בחדר או בדירה.

 

המחיר: מחירה של מערכת פשוטה יחסית, המתבססת על תוכנת Activehome (המופצת חינם), מתחיל ב-500 דולר. כל אחד יכול להרכיב אותה לפי יכולתו והעדפותיו: מתגים ושקעים עולים כ-250-150 שקל ליחידה, מחירו של כל גלאי 100 עד 150 שקל.

 

הביצועים: התוכנה יודעת לבצע פעולות שונות בעזרת חיבור בין מוצרים הפועלים בטכנולוגיית 10X (טכנולוגיה פשוטה, הקוצרת הצלחה אדירה בארה"ב,


 תוכנת Web Link II. עבור תרחישים מורכבים

ומאפשרת לשלוט על מכשירים ביתיים מרחוק) - ויודעים לדבר זה עם זה דרך רשת החשמל הביתית. לתוכנה יש להוסיף יחידת משדר המחוברת בדרך כלל למחשב, או כזו הקולטת את הפקודות מהמחשב אלחוטית וניתנת לשליטה באמצעות שלט נייד.

 

כדי ליהנות מחוויה עשירה יותר יש לרכוש מתגים ושקעים ייחודיים, וכן מתגי תריסים חשמליים שמתלבשים על שקע החשמל הקיים, או גלאי נפח. אבל Activehome מאפשרת גם ללמד את הבית לשמור על עצמו: מחברים למערכת גם ערכת וידאו (כגון תוכנת iWITNESS), מצלמות וחיישן, וזו מתחילה לפעול כאשר היא מזהה אדם בבית.

 

Homeseer: האור נדלק מעצמו

 

המוצר: תוכנת הום-סיר (www.homeseer.com) מאפשרת לתכנת תרחישים מורכבים יותר על בסיס המוצרים של 10X.

 

המחיר: 700-600 שקל (120 דולר).

 

הביצועים: התוכנה מיועדת למי שרוצים ביצועים מגוונים יותר. כך ניתן להדליק אורות באופן אוטומטי, ולהפעיל את המצלמה בכל פעם שניכנס לחדר. הום סיר יודעת לבצע צירופי

פעולות מורכבים, וניתן לשלוט באמצעותה במספר רב של מוצרים במקביל.

אבל לא הכל מושלם: המוצרים הפועלים בטכנולוגיית X10 יתקשו לתפקד אם במקביל פועלים מכשירי חשמל אחרים בחדר.

 

מערכות הביניים

 

שלא כמו הפתרונות הפשוטים, המוצרים ברמת הביניים דורשים חיבורים מסוגים שונים, ומאפשרים לכל מתכנת מתחיל לבצע שינויים.

 

ControlBox: מכשירים מדברים

 

המוצר: חברת Superna Systems פיתחה את קופסת השליטה לבית. המכשיר גורם לכל המוצרים האלקטרוניים המתחברים אליו לדבר זה עם זה ומאפשר לדייר לשלוט בהם מהמחשב, דרך שרת או רשת אלחוטית.

 

המחיר: המערכת עדיין נמצאת בשלבי ניסוי (בטא) ותוצע למכירה החל מהחודשים הקרובים.


 ה-ControlBox של סופרנה סיסטמס

טרם נקבע מחיר.

 

הביצועים: הקופסה מאפשרת לשלוט על מערכות הווידיאו והאודיו, על התאורה והמיזוג, על הטלוויזיה וה-DVD. כדי להתקין את הרשת, יש לחבר את כל מוצרי האלקטרוניקה בבית ל-ControlBox באמצעות חיבורים תואמים (קוויים ואלחוטיים). לאחר החיבור ניתן לתכנת הכל דרך הקופסה - למשל, פקודת מאקרו, שתקבע כי בלחיצת כפתור אחת ניתן יהיה להדליק טלוויזיה, לעמעם את האורות, להפעיל את ה-DVD וגם את המזגן. 

 

סטארגייט: על ארון החשמל

 

המוצר: מערכת שמורכבת על ארון החשמל ומשפרת את הביצועים הקיימים של פתרונות הבית החכם.

 

המחיר: החל מ-2,000 דולר: 1,000 דולר עבור הכרטיס, 500 דולר עבור מגבר ו-500 דולר לכל פילטר.

 

הביצועים: מערכות בית חכם הפועלות בטכנולוגיית X10 (ששתיים מהן תוארו למעלה) מספקות רמת אמינות ממוצעת של - 85% כלומר, מתוך כל 10 לחיצות על כפתור, המערכת לא תגיב ללחיצה אחת או שתיים. זו לא הבעיה היחידה: אם בחדר פועלים עוד מכשירי חשמל,


 מתגים בבית החכם

הם מפריעים לאות, שנחלש ממילא לאחר שהוא עובר מרחק קצר יחסית. כאן נכנסת סטארגייט לפעולה. המערכת משתמשת במסננים מיוחדים, שמנקים את הרעש שעל רשת החשמל ומשפרים בכך את רמת האמינות ל-98%-95%.

 

המערכת של סטארגייט יודעת להפעיל פקודות בטכנולוגיית X10 ללא צורך במחשב או במתאם: כרטיס אלקטרוני מאפשר לקשר בין מספר מערכות X10 ולהפעיל אותן בצורה עצמאית. התוצאה: הדיירים נהנים משליטה מרכזית על הבית. כשיוצאים, ניתן לתכנת כפתור אחד שיסגור את כל האורות, את התריסים, ויפעיל את האזעקה.

 

HomeAuto: השמרטף האלקטרוני

 

המוצר: המערכת של JDS מאפשרת לשלוט על הבית באמצעות בקרים המותקנים על גבי רשת החשמל הקיימת. הבקרים הללו פועלים בטכנולוגיית UPB, הפועלת באופן דומה לזה של X10, אך בניגוד אליה - אינה רגישה להפרעות חשמליות ועובדת באופן חלק.

 

המחיר: העלות ההתחלתית של המערכת היא 2,500 דולר, אך עשויה להסתכם בהרבה יותר.

 

הביצועים: המערכת יודעת להפעיל את כל הפונקציות של הבית החכם: תאורה, מיזוג, אזעקה, אינטרקום בחדרים,


 מערכת ניהול בית חכם. הום-אוטו

ניהול מצלמות וידאו, שליטה במערכת הקולנוע הביתית, שליטה על הבית באמצעות מחשב כף יד, אינטרנט או טלפון סלולרי. HomeAuto פועלת במגוון תרחישים. כך, למשל, היא יודעת לשמש כשמרטף עבור הילדים: אם הפעוט מטפס על הספה ומתקרב לחלון הפתוח, המערכת תתריע על כך בדרכים שונות: מהאינטרקום תישמע התרעה קולית בעברית, הנורות בבית יהבהבו ועל מסך הטלוויזיה תופיע תמונת הזאטוט.

 

המערכות המורכבות

 

המוצרים שלהלן מבצעים תרחישים מורכבים בהרבה מאלו שמציעות הטכנולוגיות הפשוטות. הבעיה: מדובר במערכות מסובכות לתכנות, והתאמתן מתבצעת לרוב על ידי החברה המשווקת בלבד. כדי להתקין מערכות מורכבות יש לשבור קירות ולהטמיע בתוכם את מערכת החשמל החכמה. מערכות כאלה יידעו, למשל, כיצד לנהוג כשאדם זר נכנס לגינת הבית: הן יפעילו באופן אוטומטי את מצלמת הביטחון, יפתחו את הטלוויזיה על הערוץ שאליו משדרת המצלמה הזו - והנורות בבית יחלו להבהב כדי להסב את תשומת לבנו אל מסך הטלוויזיה. חיישן לגילוי נפח יידע להבחין האם מדובר באדם שמסתובב

בחצר או רק בכלב תועה.

 

Instabus: השמיים הגבול 

 

המוצר: טכנולוגיה ותיקה ואמינה מבית סימנס, שאת המערכות הפועלות באמצעותה ניתן להתקין רק לאחר תכנון מדוייק - במהלך בניית הבית או תוך כדי שיפוצים מקיפים. כ-200 יצרנים תומכים בתקן Instabus ומייצרים רכיבים שבעזרתם ניתן לשדרג את הבית עם הזמן.

 

המחיר: עשוי להגיע לעשרות אלפי דולרים, בהתאם למספר השידרוגים ורמתם.

 

הביצועים: אם יש לכם כסף, מערכת הבית החכם הפועלת בטכנולוגיית Instabus תבצע כל תרחיש שיעלה על דעתכם. ראשית, יש להשקיע בתשתית עוד לפני בניית הבית או שיפוץ הדירה: כבלים הנמתחים לאורך קירות הבית מחברים בין ארון החשמל אל בקר חכם, שמנתב את הזרם החשמלי אל המכשירים השונים.


 שלט AMX השולט בבית החכם דרך RF

לאחר התכנות, יודע הבקר אלו גופי תאורה להדליק או לכבות, אילו מזגנים להפעיל, והאם להרים או להוריד את התריסים החשמליים. עלות התשתית יכולה להסתכם ב-2,000 דולר.

 

בשלב הבא, ניתן לתכנת את הבית כך שישלוט גם על מערכת הקולנוע הביתית. כך, למשל, אפשר להתקין זרוע מתכתית שתרים את מסך הפלזמה מתוך שידת הטלוויזיה או תוריד אותו מהתקרה. כמו כן, ניתן לשדרג את השלטים: במקום שלט אינפרה אדום אפשר לעבור לשלטי RF אלחוטיים. הם דומים מאוד למחשבי לוח, תומכים בחיבור לאינטרנט, ומאפשרים לשלוט בכל מכשיר מכל מקום בבית. בשלב זה, עשוי המחיר להאמיר לעשרות אלפי שקלים.

 

עבור מי שלא יסתפקו בכך - השמיים הם הגבול. מי שהפרוטה מצויה בכיסם יוכלו להוסיף על המערכת הקיימת שלל חיישנים חכמים ויקרים. ניתן להתקין חיישנים מכל הסוגים - חיישני רוח, חיישני תאורה ושמש, חיישני אקלים וחיישנים הרגישים למידרך הרגל.

 

גשם עומד לרדת והחלונות פתוחים? אל דאגה: החיישנים יזהו בדיוק מתי הגשם מתקרב, ויסגרו את התריסים והחלונות באופן אוטומטי. מילא ששילמתם סכום בן חמש ספרות על הבית החכם שלכם, אבל שהכביסה תירטב? 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מסך פלזמה שיודע על איזו תחנה לעמוד
מומלצים