שתף קטע נבחר

מתנגדי ההתנתקות כמעט פוצצו בניין ברחובות

אלמונים הציתו ברז של צובר גז ענק ברחוב אברהם אפג'ין ברחובות, ולידו ריססו כתובת "צריך לרצוח את שרון". כבאים שהוזעקו למקום הצליחו למנוע אסון גדול. בצובר הגז היו 5,600 ליטר של גז בישול המשרת את שני הבניינים הסמוכים, בהם גרים כ-300 דיירים. מפקד משטרת מרחב השפלה: "נשקיע הרבה כדי לתפוס את אותו מטורף שביצע אירוע שמבחינתו גובל בניסיון פיגוע"

המחאה בכתום כמעט עלתה בחיי אדם: מתנגדי ההתנתקות כמעט גרמו הבוקר (יום ו') לאסון רב נפגעים ברחובות, כאשר הציתו ברז של צובר גז ענק ברחוב אברהם אפג'ין 11 בעיר. הם כתבו כתובות נאצה "צריך לרצוח את ראש הממשלה" והבטיחו שזו רק ההתחלה. במטרת מרחב שפלה מתייחסים לאירוע בחומרה ומפקד המרחב הורה על הקמת צוות חקירה מיוחד לתפיסת העבריינים.  


החקירה במקום שהוצת (צילום: עפרה עמיר)

 

בצובר הגז היו 5,600 ליטר של גז בישול המשרת את שני הבניינים הסמוכים, בהם גרים כ-300 דיירים. מכבי האש החלו לפעול מהר תוך חשש שפיצוץ צובר הגז יגרום לאסון גדול. בסופו של דבר הצליחו הכבאים להשתלט על השריפה והאש לא הגיעה אל מצבור הגז הגדול.

 

מפקד שירותי הכבאות ברחובות, טפס"ר שמעון גמליאל, אמר ל-ynet שהאירוע נגמר במזל "בסביבות 03:00 לפנות בוקר קיבלנו קריאה רגילה על שריפת קוצים בשדרות ירושלים. כשהגענו למקום התבררה חומרת האירוע, שלא מדובר בשריפת קוצים, אלא בצובר גז תת-קרקעי בחצר בניין בן שמונה קומות.

 

"השריפה החלה לתפוס תאוצה יחד עם דליפת הגז שהייתה במקום, משום שהשסתומים היו פתוחים. המזל הגדול היה שזה היה צובר גז תת-קרקעי הטמון באדמה שרק השסתומים שלו עליונים". לדברי מפקד כוחות הכיבוי, "אם היה צובר גז עילי, יכול מאוד להיות שזה היה מתפוצץ חלילה וגורם לאסון. עוד דבר שפעל לטובתנו היה שהצמחייה סמוך לצובר הייתה ירוקה, וזה עיכב מעט את הבעירה".

 

האם אתם בטוחים שזו הצתה?

 

"בתום פעולות הכיבוי מצאנו את השסתומים של צובר הגז פתוחים ואליהם מחוברים סמרטוטים עם חומר דליק שנשלח לזיהוי במעבדה".

 

גם במשטרה אומרים כי נס גדול אירע הלילה ברחוב ירושלים, כאשר צובר הגז התת-קרקעי היה בסכנת פיצוץ, כאשר הברז שלו הוצת ועלה באש.

 

מפקד משטרת מרחב השפלה, ניצב משנה יפרח דוכובני, שנכח במקום עם קצינים בכירים של המרחב החליט להקים צוות חקירה מיוחד לגילוי החשודים שביצעו את המעשה. אותם חשודים גם ריססו כתובות נאצה כנגד ראש הממשלה כגון "צריך לרצוח את שרון" ו-"זו רק ההתחלה". 

 

ניצב-משנה דוכובני אמר בעקבות האירוע: "אנחנו מעריכים שהכוונה של מי שביצע את המעשה הייתה לפגוע בנפש. נשקיע הרבה כדי לתפוס את אותו מטורף שביצע אירוע שמבחינתו גובל בניסיון פיגוע. בעצם המעשה, אותו מבצע הניח שזה יכול להתפוצץ ואז הדבר יכול היה לגרום להרבה הדים ואולי גם לנפגעים בנפש. אסור לשכוח ש-30 מטר מצובר הגז ממוקם בניין מגורים ובו נמצאים אנשים". 


אחת הכתובות שרוססו ברחובות (צילום: עפרה עמיר)

  

יוסי, אחד מתושבי הבניין, שיחזר את רגעי האימה בלילה: "קיבלנו טלפון מהשכנה שהעירה אותנו ואמרה שיש שריפה למטה. הוצאתי את הראש מהחלון וראיתי להבות ענקיות שפורצות מהחצר. אני אב לארבעה ילדים וזה פשוט היה מחזה מפחיד לחשוב שהדבר הזה יכול היה להתפוצץ. בושה וחרפה למדינה שלנו שיש אנשים כאלה שלא חושבים ויכולים לגרום לאסון כל כך גדול. אני מרגיש מאוים מאנשים שכאלה. אנחנו נמצאים על סף חורבן בית שלישי".

 

ר', תושבת אחרת בבניין, חוששת מ"אותם מטורפים שאחראים למעשה", ובטוחה שהפעם לא היו נפגעים ולא ארע דבר רק במזל: "הבית שלי בצד השני של מקום השריפה, ככה שאנחנו לא הרגשנו כלום בהתחלה. אבל אז שמעתי דפיקות בדלת, והשכנה שלי סיפרה מה קרה למטה. זה כבר היה אחרי שהכבאים הצליחו להשתלט על האש. הילדים שלי ישנו באותו הרגע, ולא רציתי להעיר אותם לאירוע המפחיד הזה, שהיה כבר לקראת סיום. אבל בבוקר ירדתי לראות מה קרה, וזה היה נורא. המדינה הזאת הופכת להיות מטורפת. שאלתי את עצמי - למה פה? למה הם ניסו להצית את הבניין שלנו. כשדיברתי עם הכבאים הבנתי איזה מזל היה לנו. הם אמרו לי ללכת ולהגיד ברכת הגומל, כי האירוע הזה יכול היה להסתיים באסון גדול".

 

עד כה הסתפקו במטעני דמה

 

מתנגדי ההתנתקות הסתפקו עד היום בהנחת מטעני דמה. אמש סמוך לחצות אותר מטען שכזה בצומת גהה. למקום הוזעק חבלן משטרתי שהורה לפנות את כל הנמצאים באזור. השוטרים חסמו את צומת גהה למשך דקות ארוכות. החבלן, באמצעות הרובוט המשטרתי, פחת את התיק ובתוכו נמצאה אמגזית (בלון גז קטן) ופתק בו נרשם "יהודי לא מגרש יהודי". 

 

בחודש שעבר שותקה התחנה המרכזית בירושלים, לאחר שמטען דמה ועליו הכיתוב "ההתנתקות תתפוצץ לכם בפנים", הונח על-ידי חיילי הנח"ל החרדי. כוחות משטרה רבים וחבלנים זרמו למקום. תחילה חשבו השוטרים שמדובר במטען חבלה של ממש והתחנה נסגרה ופונתה מיושביה כליל.

 

חבלני משטרה שהגיעו למקום הגיעו על מנת לבדוק את החפץ עמלו במשך כשעה כדי לנטרלו. אולם אז התברר כי מדובר במטען דמה שהוטמן ככל הנראה על-ידי גורמי ימין קיצוני.

 

בתוך התיק נמצאו שעון, חוטים ובלון גז במשקל של 12 קילוגרמים. עוד אותרה בתיק ההודעה: "ההתנתקות תתפוצץ לכם בפנים!!!". התחנה המרכזית בירושלים היא אחד המקומות הציבוריים המאובטחים ביותר בישראל. בין השאר משתמשים שם במכשירי שיקוף, בדיוק כמו בשדות תעופה. כעת יצטרכו לבדוק במשטרה ובתחנה המרכזית, כיצד הצליחו פעילי הימין להחדיר את מטען הדמה.

 

המשטרה עצרה שני חיילים בנח"ל החרדי, תושבי התנחלויות בשומרון, החשודים בהנחת מטען הדמה. החיילים מאיר ברטלר ואריה כץ, שניהם בני 20 נעצרו על ידי חוקרי מפלג התשאול ביחידה המרכזית של מחוז ירושלים, בשיתוף חוקרי יחידת מצ"ח. מהמשטרה נמסר, כי הם שומרים על זכות השתיקה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עפרה עמיר
הבניין שכמעט פוצץ
צילום: עפרה עמיר
הכתובות שרוססה על הבניין
צילום: עפרה עמיר
צילום: עפרה עמיר
החקירה החלה
צילום: עפרה עמיר
צילום: עפרה עמיר
מיכלית גז הגיע לרוקן את המיכל
צילום: עפרה עמיר
צילום: גיל יוחנן
מטען הדמה שנתגלה בשעתו בירושלים
צילום: גיל יוחנן
מומלצים