שתף קטע נבחר

ארה"ב: ג'ון רוברטס יהיה נשיא בית המשפט העליון

הנשיא בוש החליט שלא לבזבז זמן לאחר מותו של נשיא בית המשפט העליון וויליאם רנקוויסט והודיע על מינויו של ג'ון רוברטס כמחליפו. רוברטס, שהיה תלמידו של רנקוויסט, היה מועמד לכהן כשופט בעליון במקומה של השופטת הפורשת סנדרה דיי אוקונור. הדמוקרטים דורשים לקיים שימוע מקיף בנושא. לבוש נותר עדיין למצוא מועמד אחר שיחליף את אוקונור

נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, הודיע אמש (ב') על מינויו של ג'ון רוברטס לנשיא בית המשפט העליון במקום וויליאם רנקוויסט שהלך לעולמו בתחילת השבוע. זאת בעוד רוברטס ממתין עדיין לאישור הסנאט למינויו לאחד מתשעת שופטי בית המשפט העליון במקומה של השופטת סנדרה דיי אוקונר הפורשת.

 

"הקפצתו" של רוברטס לנשיא בית המשפט העליון עוד לפני שמינויו כשופט מן המניין בבית המשפט העליון אושר הייתה מהירה ביותר. רוברטס, שהיה מתלמד אצל רנקוויסט, קיווה להספיק לשרת כשופט מן המנין לצדו של מורו ורבו, שחלה בסרטן. רנקוויסט שהיה בן 80 במותו, שירת כשופט בבית המשפט העליון במשך 33 שנה וכנשיא בית המשפט במשך 19 שנה.

 

מינוי של שופט לבית המשפט העליון של ארה"ב הוא מינוי לכל החיים ורוברטס, בן ה-50, עשוי לכהן 25-30 שנה בתפקיד. לכן דורשים הדמוקרטים לקיים שימוע מקיף כדי לחשוף את עמדותיו ואת עברו של האיש.

 

בעוד סנטורים שמרנים וליברלים מתווכחים על מועמדותו של רוברטס בהליך שהיה אמור להתקיים השבוע, מתברר להם כעת שרוברטס "הוקפץ כיתה". הנשיא בוש לוחץ לאשר את מינויו עוד לפני שבית המשפט העליון יחזור מפגרת הקיץ, ב-3 באוקטובר. אולם מנהיגי הדמוקרטים בסנאט אומרים כי בדיקת מועמדותו של רוברטס לעליון תהיה עתה קשה שבעתיים.

 

בין תשעת שופטי העליון בארה"ב היה עד למותו של רנקוויסט מאזן אימה בין ימין ושמאל, ועם השופטת סנדרה אוקונור ששימשה במקרים רבים כלשון המאזניים בין הצדדים. הדבר נוגע בעיקר מדובר למקרים הקשורים לזכויות ההומואים והלסביות ולזכותן של נשים לערוך הפלות. הליברלים חששו שכניסתו של רוברטס במקום אוקונור, תטה את הכף לטובת השמרנים.

 

עתה, משיחליף רוברטס את רנקוויסט השמרן, נראה שתהליך אישורו לבית המשפט העליון יוקל. עד עכשיו הדמוקרטים לא מצאו שום דבר בעברו של רוברטס שיכול לפסול אותו כשופט בבית המשפט העליון. השיא בוש יצטרך כעת לשלוף מועמד חדש על מנת להחליף את השופטת הפורשת אוקונור - מועמד שישקף את עמדותיו השמרניות, אך שיהיה אפשר גם "למכור" לדמוקרטים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בית המשפט העליון של ארה"ב
צילום: איי פי
צילום: איי פי
ויליאם רנקוויסט
צילום: איי פי
מומלצים