שתף קטע נבחר

איך קונים ומוכרים ב-eBay: מדריך למתחילים

כל מה שרציתם לדעת ולא ידעתם לשאול על השוק המקוון הגדול בעולם. איך נרשמים, מה חשוב לדעת לפני שקונים ואיך מציעים פריטים למכירה ומרוויחים מאות דולרים? כל התשובות במדריך שלפניכם

ebay היא זירת המסחר הגדולה בעולם המארחת קונים ומוכרים שכולם צרכנים כמוכם. הרעיון הכללי הוא שהאתר עצמו מספק רק את הפלטפורמה, וכל המסחר מתבצע בין הצרכנים (Customers to Customers, ובקיצור, C2C).

 

מדובר באחד האתרים הוותיקים והמוכרים ברשת, הפועל מאז שנת 1995. למרות שבארץ הוא אינו פופולרי כמו בארצות הברית או במדינות אחרות, בהן פועלות גירסאות של האתר בשפת המקום, eBay צובר תאוצה גם במחוזותינו בשנתיים האחרונות. הישראלים אוהבים מאוד את ריח המציאות, ואם צצה הזדמנות להיפטר מהג'אנק שהצטבר בבוידעם וגם להרוויח כמה דולרים הם יעוטו על ההזדמנות.

 

ebay זוכה ללא מעט כותרות, בעיקר בהקשרים ביזאריים ולא רציניים, כמו תחבושת מוכתמת למכירה של ראש הממשלה, אריאל שרון, סרטוני פורנו של קטינים הודים וקווצות שיער של סטודנטיות מישראל. לא כל המכירות האלה מופרכות כפי שהן נשמעות.

 

"מישהו מכר נושאת מטוסים של הצי השבדי, וטקסני בעל מפעל למיחזור מתכת קנה אותה בשני מיליון דולר. אנשים מכרו מוך ממייבש של מכונת כביסה. מישהו שהיה חבר בקהילה שלנו נהג למכור שקיות ניילון של סופרמרקטים מכל העולם", סיפר לנו עמרי לביא, מנהל קבוצת המשתמשים הישראלית ב-eBay (ראו מסגרת).

 

אז אם מתחשק לכם לרכוש מצלמה דיגיטלית חדישה במחיר מצחיק, תקליטי אספנים נדירים, נעלי ספורט אופנתיות, חלקת אדמה במחיר מבצע או כל פריט אחר שרק תעלו בדמיונכם (וגם כמה שלא) - זה המקום. הנה מדריך למתחילים בחווית הקניה/מכירה, וגם כמה טיפים ממומחים:

 

עסקאות משתלמות

 

צלילה לתוך ebay משולה לסיבוב בקניון, ביקור ביריד אספנים, בעליית גג ובמחסן דילים משולבים יחדיו, והתעמקות בעסקאות שמוצעות בו עשויה להשתלם פלאים, גם לישראלים.

 

שיטת המכירה העיקרית עליה מתבסס ebay היא מכרזים או מכירות פומביות כפי שהן מכונות בחו"ל, הנערכות בין משתמשים פרטיים (יש גם חנויות אולם היקפן קטן בהרבה) מכל רחבי העולם. כמו כן, יש מוכרים המציעים פריטים למכירה במחיר קבוע - ללא מכירה פומבית, אך ניתנת לכם האפשרות להתמקח על העלות באמצעות מערכת המסרים של האתר.

 

איך משלמים?

 

שיטת התשלום הנוחה באתר היא באמצעות PayPal (חברת בת של ebay), מערכת תשלומים המאפשרת לכל גולש לשלם או לקבל תשלום וירטואלי בצורה מאובטחת דרך כרטיס אשראי או חשבון בנק.

 

PayPal מתפקדת בעצם כמתווך להעברת כספים מהגולש לחברות האשראי. במקום להוציא את כרטיס האשראי עם כל קנייה, הגולש מספק את מספר החשבון שלו ב-PayPal והחברה דואגת לביצוע החיוב מול הספקים. שיטה זו מקלה מאוד על תהליך הקניה והמכירה, והופכת את הכל לנוח ובטוח יותר.

 

שמים דגש על אבטחה

 

כאשר אתם קונים ב-eBay, לכאורה אין לכם ביטחון שהמוכר אמנם יספק לכם את הסחורה באופן בו הבטיח - בדואר רגיל, בדואר שליחים או כל אמצעי אחר. נוכלים קיימים גם ב-eBay, אך לרוב העסק פועל כשורה ושני הצדדים מרוצים.

 

כדי להגביר את האבטחה ותחושת האמון בקרב הגולשים, ebay מקפידה על כמה כללים שאולי ייראו לכם בתחילה "אמריקניים" וקטנוניים, אולם נועדו לוודא שהכל דופק בזירת המסחר.

 

1. על מנת למכור פריט, תידרשו לספק את פרטי האשראי שלכם, ותחויבו בסכום סמלי של דולר, הליך שנועד לוודא כי מדובר בכרטיס אמיתי.

 

2. כל הצעה (Bid) שתגישו באתר, כרוכה באישור הסכם חוזי, המחייב אתכם לשאת בהוצאות של הזכייה במכרז, אם אכן תהיה כזו. גם שיטת ה-Feedback, המאפשרת לדרג את רמת שביעות הרצון מהמוכר - עוזרת לא מעט. כך, הקונה הפוטנציאלי נחשף לציון ולביקורות הגולשים על המוכר ממנו הוא שוקל לקנות. ככל שהמוכר זוכה לציון גבוה יותר ולתגובות משבחות יותר, גובר הביטחון של הקונה כי העסקה בטוחה. לחילופין, אם התקבלו תגובות של גולשים ש"נדפקו" בגללו - אם בגלל איחור במשלוח המוצר, פגמים שנתגלו בו או פער בין תיאור הפריט למה שהתקבל בפועל - תוכלו להחליט אם להסתכן ולבצע את הקנייה בכל מקרה או לוותר.   

 

3. מאחר ומדובר בגוף כה פופולרי, המבוסס כולו על האנונימיות של הרשת, ebay חשוף לנסיונות הונאה, פישינג, רמאויות ושאר ירקות. לצורך כך נוקטים בחברה בכמה רמות של אבטחת מידע, בהן תקשורת מוצפנת בין מחשב הגולש לאתר ב-SSL, התראות שנשלחות אליכם על כל שינוי ופעולה המתבצעים

 בחשבון שלכם, סרגל כלים הניתן להורדה ומתריע בפני ניסיונות הונאה מקוונים (פישינג) ועוד.

 

הרשמה

 

ההרשמה ל-ebay היא תהליך קל ופשוט. למרות שניתן לנבור במוצרים המוצעים לרכישה באתר ללא צורך בהרשמה, כאשר תבקשו לקנות או להציע הצעת מחיר, תידרשו להשלים הליך רישום סטנדרטי למדי, הכולל שלושה שלבים:

 

  1. לחצו על Register בחלקו העליון של העמוד הראשי (או כל עמוד אחר לצורך העניין). בעמוד שייפתח מלאו את פרטיכם (שם, כתובת, טלפון, תאריך לידה, שיבטיח שעברתם את גיל 18 וכתובת דואר אלקטרוני).

  2. בחרו שם משתמש, סיסמה בת שישה תווים לפחות ושאלת וידוא שתשמש כתזכורת במקרה ותשכחו את הסיסמה. שימו לב שאם הסיסמה שבחרתם תיראה ל-ebay לא מאובטחת מספיק, לא תוכלו להמשיך בתהליך ותידרשו לחשוב על משהו מורכב יותר מ-456789.

  3. לאחר שהשלמתם את התהליך, תקבלו הודעת דואר אלקטרוני עם קוד אישור וקישור להשלמת הרישום. לחצו על הקישור, הקלידו את הקוד וזהו. אתם משתמשים רשומים ורשמיים בהחלט.

 

פתיחת חשבון מאפשרת לא רק לבצע רכישות או מכירות, אלא גם ליהנות מאפשרויות מתקדמות, כמו שמירת חיפושים באתר, הוספת קטגוריות או משתמשים לרשימת המועדפים שלכם, מעקב אחרי מכרזים מועדפים, הצטרפות לקהילות, קבלת הודעות, דוחות סטטיסטיים ונתונים על העסקאות שביצעתם ועדכונים על מוצרים שאולי תחפצו בהם, על סמך תחומי העניין שלכם. כל אלה נמצאים תחת לשונית My eBay, שבראשו של כל עמוד.

 

איך קונים

 

אם אתם משתמשים רשומים, לחצו על לשונית Buy בראש העמוד. אם לא, זה הזמן להזכיר שעל מנת להציע הצעה (Bid) או לבצע קניה של ממש, תצטרכו קודם כל לבחור מוצר. מאחר וב-ebay יש עשרות אלפי פריטים המחולקים לאלפי קטגוריות, לא מדובר במשימה כה פשוטה.

 

ישנן כמה דרכים לחפש מוצרים - להקליד מילת מפתח בשדה החיפוש, לצפות ברשימת הקטגוריות המלאה או סתם לשוטט בינות לקישורים בדף הבית או ב-ebay pulse, בו תמצאו את המוצרים הכי חמים של אותו היום.

 

בשלב הבא תגיעו לעמוד תוצאות החיפוש, שכולל לא מעט מידע, וכמו כל דבר בחיים, מחולק לשלושה חלקים: כל הפריטים, מכירות פומביות ומכירות

מיידות במחיר קבוע (Buy it Now).

 

מלבד החלוקה הזו, תמצאו בעמוד אינספור מוצרים הקרובים לנושא החיפוש שלכם, הפניה לקטגוריות דומות, המלצות על מילות מפתח רלוונטיות לצמצום התוצאות ושורה ארוכה של מוצרים, עם תמונה, שם, אמצעי תשלום, מחיר, מספר ההצעות הקיימות, דמי משלוח, הזמן שנותר לסגירה ועוד שדות, אותם ניתן להוסיף ידנית (שם החנות, מיקום גיאוגרפי, מרחק ועוד).

 

חלק מהפריטים שתראו מודגשים בצבע רקע או כוללים אותיות מובלטות (Bold), שמצביעים על כך שהמוכר בחר לשלם ל-ebay תמורת ההדגשה, בניסיון ללכוד את תשומת לבכם.

 

לחיצה על המוצר המבוקש תביא אתכם לעמוד המכירה עצמו, ובו תמצאו מידע מפורט ומאפיינים של המוצר, תמונה ואפילו סרטוני הדגמה. שם גם תוכלו לברר יותר פרטים על המוכר, תוכלו לפנות אליו בדואר אלקטרוני או דרך מערכת המסרים של ebay וכמובן - לא לשכוח את מנגנון ה-Feedback, שכולל הערות של גולשים אחרים ומסייע לכם לעמוד על קנקנו של האדם מאחורי הכינוי.

 

רגע לפני הקנייה

 

שימו לב מה אחוז הפידבקים השליליים ביחס לכמות המכירות, קיראו את ההערות בעיון, ואל תתפתו לקנות ממישהו שמציע מחיר אקטרטיבי אבל הרקורד שלו לא נקי. אגב, ג., שנוהג לבצע לא מעט קניות ברשת, שיתף אותנו בסוד שמור יחסית: הדירוג של המשתתפים מורכב מקניות ומכירות גם יחד,

כך שלמעשה, אם מישהו רוצה למכור דברים ועדיין לא זכה לדירוג כלשהו (בעיה בפני עצמה), הדרך שלו לצבור דירוג טוב היא להתחיל לקנות.

 

לאחר שווידאתם את כל הפרטים, בדקתם שהמוכר מציע משלוח לישראל (חשוב מאוד!) ואתם עומדים בדרישות ומוכנים למחויבות - יש רק עוד צעד קטן לפני הלחיצה המיוחלת על כפתור Place Bid או Buy it Now, אם אתם ממש ספונטניים.

 

בצעו תחקיר קצר על המתחרים: תחת History, ליחצו על X bids, ראו כמה הציעו גולשים אחרים, מה הסכום הכי גבוה, מי הציע אותו, האם מדובר בגולש בעל מוניטין טוב או רע, שימו לב מתי הוצעה ההצעה (אם הצעתם אותו סכום - הראשון שהצעתו פורסמה יזכה) וכדומה.

 

כעת, כשגיבשתם אסטרגיה, לחצו על כפתור ההצעה, הקלידו סכום, אשרו אותה וזיכרו, כי אחד מכללי הברזל של האתר הוא איסור על משיכת הצעות. זכיתם במוצר והתחרטתם? יש לכם בעיה. אמנם, האתר מוכן לכמה הקלות על כלל הברזל הזה אך מוטב לא לקלקל את המוניטין שלכם באתר ולחשוב פעמיים לפני משלוח ההצעה.

 

איך מוכרים ב-eBay?

 

לחצו כאן לצפיה בגלריית תמונות המפרטת כיצד מוכרים פריט ב-ebay צעד אחר צעד.

 

על מנת למכור מוצר או שירות באתר, תידרשו למלא פרטי אשראי או להירשם ב-PayPal. גולשים המתגוררים בארה"ב או מקסיקו, יוכלו גם להירשם ללא מתן פרטי אשראי, אולם הישראלים לא נהנים מתנאים דומים.

 

לאחר שמילאתם את הפרטים הכספיים, תוכלו לבדוק את כישורי השיווק שלכם ולגלות מה ערכה בשוק של הכורסה בעלת ציפוי הקורדרוי המהוה שהורישה לכם סבתכם. מלבד השלבים המפורטים בגלריית התמונות שהכנו, יש עוד כמה טיפים חשובים שיעזרו לכם במהלך הקניה:

 

  • תמונות ועיצוב עמוד המכירה - צילומים של המוצר הם נתון חשוב מאין כמותו, בעיקר בשוק כה תחרותי. גם בהנהלת ebay מודעים לכך, ולכן מציעים תמונה אחת חינם. כל תמונה נוספת שתרצו להטעין תעלה עוד 15 סנט. אם יש לכם חשבון באתר שיתוף תמונות כמו Flickr למשל, תוכלו לקשר אליה ללא תשלום נוסף, אבל אם תרצו לקשר למצגת - יגבו מכם 25 סנט נוספים.

    התמונות יוצגו בגודל 400*400 פיקסל, וניתן להגדילן עד ל-800*800 תמורת 75 סנט. העלאת מצגת תעלה לכם עוד רבע דולר, והקמת גלריה של תמונות מוגדלות ותכונות נוספות תסתכם ב-1.5 דולרים נוספים ל-7-12 תמונות. תמורת תשלום תוכלו גם להחליף תבנית עיצוב לעמוד, להדגיש או לצבוע את שורת המכירה שלכם, להציע אריזות מתנה, משלוח מהיר ועוד שיטות לקדם את המוצר שלכם לעומת המתחרים.


  • עמלות - ebay הוא אחד האתרים הרווחיים ברשת. חלק ניכר מכספים הללו מקורם בעמלות שונות ומשונות שנגבות ממוכרים, קונים וגולשים מזדמנים. לפני שאתם הולכים על זה באמת, ומציעים למכירה שירותי סיאנס (או מחשב נייד משומש), זכרו ש-ebay גובה עמלה על הוספת מוצר (25 סנט עד 4.80 דולר) וכן עמלת מכירה, שמתחילה מ-5.25% מסכום המכירה הסופי. גם PayPal מכניסה אותה לכיסכם ושולפת משם עמלות ותשלומים אלה ואחרים. לפירוט העמלות לחצו כאן.

  • עזרה - איזור העזרה באתר מקיף ביותר ומציע לצרכן הנבוך ללמוד "באוניברסיטה של eBay", לקרוא מדריכים, שאלות ותשובות ועוד. בין השאר, תמצאו שם סרטוני הדרכה ויזואליים וקוליים, מדריך לעיצוב עמוד המכירה באמצעות HTML, מדריכים למתחילים, מתקדמים ובינוניים ועוד ועוד.

    אם גם זה לא עוזר, ולא בא לכם להתעסק עם כל הכאב ראש הזה, ואתם מרגישים לא בטוחים - היעזרו ב-Trade Assistant, גולש ותיק שמציע את שירותיו כעוזר קניות מדופלם, ויכול להיות לכם לעזר רב בתהליך הרכש והמכר באתר, שמחייב לא מעט החלטות מיומנות ובחירות אסרטיביות.

 

כמה טיפים של עמרי לביא

 

  • תהיו נחמדים - אמריקנים וקנדים למשל, הם אנשים מנוסים וסבלניים, אבל ישראלים נוטים להיות עצבניים ולהיעלב משטויות.

 

 

  • אל תתמקחו - היו הוגנים, אל תהיו מאכערים. אם הדיל לא נראה לכם - מצאו אחר.

 

  • אל יאוש - אנשים חושבים שזה נורא קשה לקנות ב-ebay, אבל שווה לנסות בגלל העסקאות המצוינות. בזמן האחרון המוכרים מתחילים להבין כי הם חייבים להשקיע בקונים בגלל התחרות הגדולה.

 

 

  • למוכרים - שמרו על בהירות בניסוח. לא להתפלפל, לא להעמיס מידע. לשמור על אנגלית תקינה. זכרו תמיד, שלא רק ההיצע אינסופי, אלא גם הביקוש.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים