שתף קטע נבחר

המיסוי על הרכב יורד

מדינת ישראל החליטה על מהפך במיסוי הרכב החדש - הפחתה מ-95% כיום ל-72% בתוך כארבע שנים. המשמעות: הוזלה מהותית במחירי המכוניות החדשות. רוצים הבהרות נוספות - בדקו במצגת המצורפת של משרד האוצר

המס על רכב חדש עומד לרדת מ-95% ל-72% בתוך כארבע שנים. אחרי שנים רבות בהן קוראים מומחי תחבורה ועיתונות הרכב להפחתת המיסים - מהגבוהים בעולם - על מכוניות חדשות, ובמשרד האוצר מחליטים ליזום שינוי. שר האוצר, אהוד אולמרט, חתם על צווים המפחיתים בהדרגה את מס הקניה המשולם למדינה בקניית רכב חדש. המס צפוי לרדת כבר ב-1 בדצמבר השנה מ-95% ל-89%, ומשם יופחת בהדרגה מדי ראשון בינואר עד שיגיע בשנת 2010 לרמה של 72%.

 

  • כנסו למצגת של משרד האוצר, המבהירה בדיוק כיצד יראה השינוי

 

בכך מסיימת מדינת ישראל את ה"אפלייה" בין רכב פרטי למסחרי, כאשר זה האחרון נהנה ממס קניה מופחת (75%) במשך שנים רבות. מס הקניה לרכב מסחרי יפחת אף הוא בהדרגה, החל מה-1 בדצמבר 2005 (ל-73%), ואז ל-72% בינואר 2007.

 

במשרד האוצר מעריכים כי הפחתת מס הקניה תאפשר הוזלה מיידית של 3% במחירי המכוניות, וכך ב-3% נוספים מדי שנה עד להשלמת התהליך. לכשתגיע ההפחתה המדורגת לסיומה, מעריכים במשרד האוצר כי מחירי המכוניות הפרטיות בהן מותקן ציוד בטיחותי מלא, יופחתו בממוצע ב-10%.

 

אבל יבואני הרכב מאמינים שהערכות האוצר אופטימיות. בשיחה שניהלנו עם מקצתם, עולה כי בשלב ראשון מבטל הקיזוז בזיכוי עבור אבזרי בטיחות (ראו פירוט בהמשך) את ההנחה במס הקניה. זאת - בעיקר במכוניות מקבוצת רישוי 2, הנהנות העיקריות משיטת הזיכוי עד היום. מכוניות יקרות יותר, לעומתן, ייהנו משיעורי הנחה משמעותיים יותר. אך למרות הסייגים, גם יבואני הרכב מברכים על המהלך, ומאמינים כי הוא יסייע לציבור לרכוש מכוניות המצוידות ביותר אבזרי בטיחות.


השינוי במס הקניה

השינוי במס הקניה
תאריך שיעור מס קניה שיעור ההפחתה
כיום 95% -
1.12.05 89% 6%
1.1.07 84% 11%
1.1.08 78% 17%
1.1.09 75% 20%
1.1.10 72% 23%

 

בנוסף להפחתת מס הקניה, חתם השר אולמרט גם על צווים המשנים את תמריצי המס לאביזרי בטיחות. השינוי, כך מקווים במשרד האוצר, יעודד רכישת מכוניות בעלות ארבע כריות אוויר או יותר ומערכת בקרת יציבות. שיטת התמריץ החדשה תסייע להחדיר יותר אבזרי בטיחות למכוניות.

 

אם עד עתה היה התמריץ ל-ABS ושתי כריות אוויר בלבד, הרי שמדצמבר השנה יחל תמריץ נוסף גם לכלי רכב עם ארבע כריות אוויר, תמריץ לרכב עם יותר מארבע כריות ולרכב עם בקרת יציבות. בארבע השנים הקרובות תשתנה גם השיטה הזו, כאשר התמריץ למכוניות עם עד ארבע כריות אוויר יצומצם, ואילו ליותר מארבע כריות אוויר ובעלות מערכת בקרת יציבות יצמח.


זיכוי בגין אביזרי בטיחות בשקלים, קיזוז מסך מס הקניה

זיכוי בגין אביזרי בטיחות בשקלים, קיזוז מסך מס הקניה
תאריך 2 כ"א+ABS* 4 כ"א יותר מ-4 כ"א בקרת יציבות הטבה מרבית
כיום 4,200 - -   4,200
1.12.05 2,100 600 600 800 3,500
1.1.07 1,200 600 600 900 2,700
1.1.08 - 600 600 1,000 1,600
1.1.09 - 400 800 1,100 1,900
1.1.10 - 400 800 1,200 2,000

*הערה לטבלה: כיום ניתן לקזז מס על כל אביזר בטיחות בנפרד: כרית אוויר בודדת, צמד כריות או ABS. החל ב-1 בדצמבר ההטבה תינתן רק למכוניות עם ABS ושתי כריות אוויר גם יחד.

 

במשרד האוצר מקווים כי השינוי במס הקניה ובזיכוי על אביזרי הבטיחות, יעודד את הצרכנים לרכוש מכוניות בטוחות יותר, כאלה שמצוידות ביותר אמצעי מניעה פסיביים (כמו כריות אוויר) ואקטיביים (כמו בקרת יציבות). השינוי, כך נמסר, נערך בעקבות קבלת המלצות ועדת שיינין על-ידי הממשלה בחודש יולי.

 

למרות ההפחתה המבורכת מציינים במשרד האוצר כי למדינת ישראל יש עדיין דרך ארוכה כדי להגיע לרמת מס דומה לזו שנהוגה באירופה. לדבריהם, מרבית המדינות ביבשת הקלאסית ממסות את המכוניות החדשות בשיעור הנמוך מ-50%. עם זאת, לא יודעים לספר שם אם ישנן תכניות להמשך ההפחתה גם מעבר ל-2010, במטרה להביא את מס הקניה על רכב בישראל לרמה המקובלת באירופה.

 

עוד אמרו מקורות באוצר ל-ynet, כי עלות השינויים המתוכננים בחמש השנים הקרובות למדינה, נאמדים בכ-450 מיליון שקל. סכום זה, כך בכירים באוצר, ישמש למעשה לטיפול במספר נקודות בהן צי הרכב הישראלי חייב להשתנות. הורדת המחיר אמורה לעודד רכישת רכב חדש ולהצעיר את הצי כולו, שבתורו יהיה יותר בטוח ויחסוך למדינה סכומי כסף ניכרים כתוצאה מנזקי תאונות. בנוסף, כלי רכב חדשים מזהמים פחות, כך שגם איכות הסביבה תצא מכך נשכרת.

 

ואיך מגיבים מסביב?

 

באופן מפתיע, יבואני הרכב נתפסו בלתי מוכנים להודעת האוצר. נראה כי בשעות הקרובות יבחנו שם את השינויים המתוכננים, אך כבר עתה הזדרזו אחדים מהם להודיע כי שינויים אפשריים במחיר הקניה יהיו רלוונטיים רק בטווח הארוך יותר.

 

מפלגת הירוקים לעומת זאת, שוללת את השינוי המתוכנן. לדברי הדס שכנאי, מזכ"ל מפלגת הירוקים, מדינת ישראל חייבת לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית, שתקטין את העומס בכבישים ואת זיהום האוויר, ולא להקטין את המס על רכב חדש. הירוקים, כך בהודעה לעיתונות, ממליצים להוריד מס רק במקרה ובמקביל יורד רכב ישן מהכביש, או במידה ומדובר בכלי רכב "לא מזהמים".

 

גם עמותת "אדם טבע ודין" אינה מאושרת מהרעיון. לטענת מנכ"ל העמותה, ציפי איסר-איציק, השינויים הצפויים עתידים להחמיר את זיהום האוויר. "ההחלטה היא אנטי חברתית ומתעלמת מאוכלוסיות חלשות שחסרות יכולת לרכוש רכב חדש, אומרת איסר ומוסיפה - "מקום להוריד את מס הקניה, על האוצר להפנות משאבים לפיתוח ועידוד נסיעה בתחבורה ציבורית... מההחלטה עולה ריח של כלכלת בחירות".

 

לעומתם, שר התחבורה, מאיר שטרית, בירך על החלטה, רק זכר לציין בהודעה לעיתונות כי "ההחלטה על ההפחתה היא תולדה של מסקנות ועדת סופר שבחנה את סוגיית מיסוי הרכב, ושהיתה משותפת למשרד האוצר והתחבורה". זאת ועוד. שטרית הזכיר כי "רעיון הפחתת המיסוי הופיע לאחרונה במסקנות ועדת שיינין, להן התנגד משרד האוצר עד לאחרונה".


פורסם לראשונה 13/09/2005 11:40

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אולם מכירה של מכוניות חדשות. מס הקניה יורד
צילום: חיים זיו
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים