שתף קטע נבחר

רייס: נלחץ על ישראל והרשות שיקדמו הבנות שארם

בעת ששרון בדרכו לעצרת האו"ם בניו יורק, נפגשה מזכירת המדינה קונדוליזה רייס עם כתבים ואמרה להם שארה"ב תתחיל להפעיל לחץ על ישראל והרשות להתקדם בהבנות שארם. משמעות הדבר מבחינת ישראל: נסיגה מערים פלסטיניות נוספות ושחרור אסירים. רייס גם שיבחה את שיתוף הפעולה בין ישראל לרשות, ואמרה כי "אי אפשר לקרוא על זה בעיתון מסיבות פוליטיות של שני הצדדים"

ערב תחילת הפעילות הדיפלומטית במסדרונות האו"ם עם בואו של ראש הממשלה שרון לניו-יורק, ופגישתו עם הנשיא בוש ביום רביעי, הבהירה אתמול (ג') מזכירת המדינה קונדוליזה רייס, כי ארה"ב תפעל להמשך המומנטום של התהליך הישראלי-פלסטיני, כולל לחץ אמריקני על הצדדים. הלחץ האמריקני יהיה לקדם את הבנות שארם - שמבחינת ישראל פירושן, יציאה של כוחות צה"ל מערים פלסטיניות נוספות ושחרור אסירים נוספים.

 

בכל התבטאויותיו האחרונות התמקד הנשיא ג'ורג' בוש דווקא בדרישות מהפלסטינים ומאבו מאזן. באחרונה גם העבירו האמריקנים מסר למדינות

אירופה ולמדינות אחרות, לא להפעיל לחץ על ישראל לוויתורים נוספים לאחר השלמת ההתנתקות מעזה, בגלל התהליכים הפוליטיים הפנימיים בישראל ולקראת הבחירות לפרלמנט הפלסטיני בחודש ינואר.

 

האמריקנים אינם מעוניינים בלחץ של אחרים על ישראל, אבל לממשל החושש מקפאון, מפעיל לחץ משלו לשמירה על המומנטום של ההתנתקות. בפגישה עם מערכת העיתון "ניו יורק טיימס" אמרה רייס: "מהצד הישראלי, המפתח עכשיו הוא להשתמש במה שאני קוראת כוחות המומנטום, כמו הבנות שארם בין הפלסטינים והישראלים, לשמור על תנועה כדי לחזור למפת הדרכים, שבה לשני הצדדים יש מחויבויות, אבל אני חושבת שאנחנו נלחץ אותם לקיים".

 

האמריקנים גם מתכוונים להפעיל לחץ להגיע להסדר לפתיחת מעבר רפיח לפלסטינים. פתיחת רפיח תנטרל את הטיעון הפלסטיני, שלמרות ההתנתקות - הכיבוש והסדר של הרצועה נמשכים. לאמריקנים ברור שבשלב זה ישראל לא יכולה לאפשר מסיבות בטחוניות את פתיחת נמל התעופה, וגם המעבר היבשתי מעזה לגדה הוא לא עניין שיתקיים בקרוב. ולכן, פתיחת מעבר רפיח, שיאפשר לפסלטינים תנועה דרך מצרים, הוא שעומד עכשיו על הפרק מבחינתם.

 

רייס מלאה שבחים לצורת הפעולה של ישראל וצה"ל במהלך ההתנתקות, והיא שיבחה גם את שיתוף הפעולה המצוין בין ישראל והפלסטינים מאחורי הקלעים,

בניגוד למה שמצטייר מהפרסומים: "אלה לא דברים שאתה יכול לקרוא בעיתון מסיבות פוליטיות של שני הצדדים. יותר טוב להיות ביקורתי כלפי הצד השני מאשר לשבח את הצד השני. אבל רמת שיתוף הפעולה בין ישראל והרשות היא טובה. זה היה צעד אמיץ בצורה יוצאת מהכלל מצד אבו מאזן לצלצל לשרון ולברך אותו על הנסיגה מעזה. משהו קורה פה. הם רוצים לעבוד בשיתוף פעולה ואנחנו צריכים לספק להם את הסיבה להמשיך לעבוד יחד", חשפה רייס טפח מהטקטיקה של הממשל.

 

לראשונה מאז נכנסה לתפקידה, זימנה רייס פגישה סגורה עם המנהיגים היהודים, שלא היו בה גילויים חדשים וחשיבותה היתה בעצם קיומה. רייס גם פרסמה הצהרה רשמית שבה היא מברכת את השלמת תהליך ההתנתקות של ישראל מעזה.


פורסם לראשונה 13/09/2005 22:28

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי אף פי
רייס.
צילום: איי אף פי
צילום: אבי אוחיון, לע"מ
שרון בדרכו לארה"ב
צילום: אבי אוחיון, לע"מ
מומלצים