שתף קטע נבחר

מחדל: חייל נשכח בגבול סוריה

חייל שביצע עבודות על גבול סוריה היה חשוף לסכנת חטיפה, לאחר שמהמפקדה הממונה לא נשלח רכב לאספו. כדי להזעיק חילוץ נאלץ החייל לפגוע בגדר ולהקפיץ את כוח הכוננות. "ראינו בחשיכה דמות עם נשק. רק בנס לא ירינו לעברו", סיפר הקצין שהגיע למקום. בדובר צה"ל לא מתרגשים: "בשום מקרה לא נשקפה סכנה לחייל"

מחדל של צה"ל בגבול ישראל סוריה. חייל שעסק במהלך השבוע האחרון בעבודות בסמוך למעבר הגבול בקונייטרה, נשכח במקום שעות ארוכות, היה חשוף לסכנת חטיפה ולבסוף נאלץ לפגוע בגדר כדי להזעיק כוחות שיבואו לאספו מהמקום. אבל בכך לא נגמר העניין. קצין שהגיע לחלץ את החייל סיפר ל-ynet: "ראינו בחשיכה דמות עם נשק. רק בנס לא ירינו לעברו". צה"ל יחקור את נסיבות האירוע.

 

המקרה החמור אירוע בתחילת השבוע, סמוך למעבר קונייטרה שברמת הגולן. כוח צה"ל שעסק במקום בפעילות שגרתית צירף אליו חייל נוסף - מפעיל טרקטור בהכשרתו. מתחקיר ראשוני של האירוע עולה כי החייל סיים לבצע את משימתו - דרך טשטוש סמוך לגדר - ובשעה 10 בבוקר נותר לבדו בשטח לאחר שהטרקטור עליו עבד הובל מהמקום.

 

החייל התקשר באמצעות הטלפון הנייד שלו לחמ"ל וביקש שיאספו אותו. בינתיים שהה עם חיילי המילואים במעבר קונייטרה. כשחיילי המילואים עזבו את המקום, שוב יצר קשר עם המפקדה וקיבל הבטחה שנשלח ג'יפ לאסוף אותו. משעה 17:00 בערב הוא נותר במקום לבדו. בשעות הערב ניסה שוב לבדוק מדוע טרם אספו אותו ולא קיבל תשובות, עד שנרדם.

 

"בשעה 3 לפנות בוקר", סיפר ל-ynet קצין ששירת השבוע בגזרה, "קיבלנו הודעה על נגיעה בגדר המערכת. כוחות הוקפצו למקום על-פי נוהל שאנו מכירים. אמנם הגבול עם סוריה נחשב שקט, אבל אף פעם אי אפשר לדעת מה יכול להיות שם". בחודש מאי השנה נשמע באותו אזור קול ירי מהצד הסורי, וחודש לפני כן חדר צעיר סורי בן 21 למוצב חזקה הסמוך וירה מספר יריות מנשקו. קצין צה"ל השתלט עליו ובכך הסתיים האירוע שהוגדר בצה"ל "חמור". כתב אישום שהוגש מאוחר יותר נגד הצעיר ייחס לו עבירה של ניסיון חטיפה.

 

"כאשר החייל התעורר, הוא הבין שכבר נגמרה לו הסוללה בטלפון הנייד וידע שהוא חייב לעשות מעשה על מנת להזעיק כוחות, אז הוא נגע בגדר", ממשיך הקצין המחלץ לתאר את שאירע. "זה חוסר אחריות ממדרגה ראשונה. להשאיר חייל בגבול כל כך הרבה שעות. אם מישהו מהצד השני היה מבחין בו הייתה יכולה להיות כאן חטיפה בלי בעיה ואף אחד לא היה אפילו יודע על זה".

 

הקצין ציין שבנסיבות אחרות, עם מעט פחות זהירות, עלולים היו הכוחות לפתוח באש.

 

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "חייל, מפעיל טרקטור, שסיים עבודות הנדסיות באזור מעבר קונייטרה, אמור היה להיאסף על ידי רכב. הרכב איחר ולכן החייל נגע בגדר. סיור שהגיע למקום זיהה את החייל ואסף אותו. בשום מקרה לא נשקפה סכנה לחייל. האירוע יתוחקר במלואו בתחילת השבוע".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אפי שריר
גבול. ארכיון
צילום: אפי שריר
אזור המקרה
מומלצים