שתף קטע נבחר

המלצה לאירופים: הימנעו מאכילת ביצים נאות

סוכנות המזון האירופית תצא מחר בהודעה לפיה מומלץ להימנע מאכילת ביצים נאות, בעקבות גילויי שפעת העופות הרבים ברחבי אירופה. מקרים ראשונים של עופות נגועים במחלה התגלו בגרמניה. באינדונזיה מתו ארבעה אנשים שלקו במחלה

הגוגל-מוגל יוצא לחופשה מאונס: סוכנות המזון האירופית תפרסם מחר (יום ד') הודעה רשמית שלא לאכול ביצים נאות, כדי לא להגדיל את הסיכון להיחשף למחלה. המשמעות - בעתיד הקרוב ייאלצו האירופים להיגמל מקצף לעוגות, ספגטי קארבונארה ועוד מוצרים המכילים ביצים נאות בצורותיהן השונות.

 

היום הודיע האיחוד האירופי על איסור גורף של ייבוא ציפורים אקזוטיות ממדינות אחרות, במסגרת המאמצים למנוע את התפשטות השפעת. האיחוד האירופי החליט על צעד זה לאחר שבבריטניה מת בשבוע שעבר תוכי שנשא את הנגיף H5N1.

 

 

מזכיר איגוד מגדלי העופות בישראל, יעקב כהן, הופתע לשמוע על ההמלצה בנושא הביצים הנאות. "זה דבר מוזר מאד משום שבשפעת העופות הנגיף אינו עובר לביצה", אמר. "ככל שידוע לי, ואני מסתמך גם על דעות של רופאים, לא היה שום מקרה בעולם, עד היום, שמישהו נדבק בשפעת עופות מאכילת ביצה".

 

כהן הוסיף כי למיטב ידיעתו לא התקיים דיון דומה בישראל, בשאלה האם להמליץ על אי-אכילת ביצים חיות. ממשרד הבריאות נמסר כי בישראל יש המלצה קבועה לבשל ביצים, עוף ובשר לפני אכילתם וכי לא מומלץ לצרוך מוצרים אלו ללא בישול, בפרט בתקופה זו.

 

מקרי מחלה ראשונים בגרמניה

 

בתוך כך ממשיכה המחלה להתפשט ברחבי אירופה והיום התגלו מקרים ראשונים של עופות נגועים בגרמניה. רשויות הבריאות בגרמניה אישרו כי מבדיקות שנערכו לציפורים מתות נמצא כי הן היו נגועות  במחלה אך עם זאת, רק אחרי בדיקות בימים הקרובים יוודע האם הציפורים נשאו את הנגיף H5N1, הקטלני גם עבור בני אדם.

 

רשויות הבריאות הוסיפו כי להערכתם 25 האווזים והברווזים, אשר נמצאו מתים באגם במערב גרמניה, לא מתו כתוצאה מן המחלה.

 

שלטונות אינדונזיה אישרו כי אדם שמת בחודש שעבר נשא את הנגיף הקטלני H5N1 וכי הוא האדם הרביעי שמת מהמחלה במדינה. יותר מ-60 בני אדם מתו מהמחלה הקטלנית ברחבי אסיה מאז 2003.

 

בתוך כך דיווחו הרשויות בסין על התפרצות חדשה של המחלה במחוז המזרחי אנהוי, שם נדבקו כ-2,100 אווזים בנגיף. כ-500 מתו מהמחלה ובתגובה השמידו השלטונות 45 אלף בעלי כנף. 

 

דובר משרד החוץ הסיני אמר שההתפרצות נמצאת תחת שליטה ולא דווח על הידבקות של בני אדם אולם גורם בארגון המזון והחקלאות של האו"ם אמר שהדיווחים, שהתקבלו ביממה האחרונה, מדאיגים מאוד.

 

איכרים רבים ברחבי יבשת אסיה מתגוררים בסמוך ללולים ובתי גידול של עופות חיים, וכך גובר הסיכוי שיידבקו בנגיף. מקרי המוות האחרונים באינדונזיה והדיווח מסין מגבירים את החשש כי בקרוב יתרחש באסיה תהליך המוטציה שנדרש לעבור הווירוס כדי לגרום להידבקות בין בני אדם. מדענים העריכו כי המוטציה בנגיף, שתאפשר הדבקה ישירה בין בני אדם היא רק עניין של זמן, והמשמעות האפשרית היא מגיפה עולמית קטלנית.

 

גם אם התרחיש השחור הזה לא יתממש בעתיד הקרוב, ברקע קיים החשש הסביר יותר לפיו הנגיף יתפשט בקרוב למדינות מערב אירופה וליבשת אפריקה, ויעבור מעופות לבני אדם, כפי שקרה באסיה לפני כשנתיים. המשמעות תהיה חמורה שכן מערכת הבריאות באפריקה אינה ערוכה להתמודד עם המחלה, והשמדה מיליוני עופות באירופה כצעד מנע תגרום לזעזוע כלכלי. כבר עכשיו, עוד בטרם התפשטה המגיפה, בשוקי אירופה נרשמת ירידה במכירת עופות.

 

צילום וידאו: רויטרס
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
מפנים עופות נגועים
צילום: איי פי
צילום: רויטרס
אווז בדרך לבדיקה
צילום: רויטרס
מומלצים