שתף קטע נבחר

הרוג ראשון במהומות בפריז; מכוניות הוצתו גם בבריסל וברלין

גבר בן כ-60 שהותקף בידי צעירים בסוף השבוע מת מפצעיו והפך להרוג הראשון במהומות שנמשכות כבר 11 לילות ברציפות. הנשיא שיראק הבטיח "להשיב את הסדר על כנו", אולם האלימות רק מחריפה וחוצה קווים אדומים: הלילה נפצעו שני שוטרים באורח קשה מירי של מתפרעים, וכנסיות הותקפו בבקבוקי תבערה. האלימות מתפשטת גם לשכנות: חמש מכוניות הוצתו הלילה בפרבר דרומי של בריסל, וחמש נוספות בברלין. גם באיטליה חוששים

חרף איומיו של הנשיא שיראק להשיב את הסדר על כנו, המהומות בצרפת נמשכות ואף מחמירות. היום (יום ב') נחצה קו אדום נוסף עם מותו של גבר כבן 60 - ההרוג הראשון כתוצאה ממעשי האלימות שנמשכים 11 לילות ברציפות. האיש, ז'אן-ז'אק לה-שנדק, הותקף בסוף השבוע על ידי צעירים מחוץ לביתו בפרבר סטאנס שמצפון לפריז, ומאז היה שרוי בתרדמת.

 

קווים אדומים נוספים שנחצו הלילה היו היריות שנורו לעבר שוטרים בגריניי שמדרום לפריז. אמנם בלילות הקודמים נרשמו מספר אירועי ירי בודדים, אולם הלילה נורו יריות מכוונות לעבר השוטרים שניסו לשמור על הסדר במוקדי הפורענות בפרברי פריז; כמה עשרות שוטרים נפצעו מהם שניים קשה.

 

בלילה נעצרו כ-400 איש וכ-1,400 מכוניות הוצתו - יותר מבלילות הקודמים. מלבד ההתקפות על בתי עסק, בתי ספר ומבני ציבור דווח על מספר אירועים בהן הותקפו כנסיות בבקבוקי תבערה. התפרעויות דווחו גם בטולוז, ברן, ברואן, בנאנט, באורליאן ובשטרסבורג. בפרבר קולומב של פריז יידו בני נוער אבנים על אוטובוס וגרמו לפציעתו של תינוק כבן שנה.

 

ואולי צרפת לא לבדה? הבוקר מתעורר החשש שגל המהומות, שהחל בפרברי הבירה הצרפתית והתפשט לאזורים נרחבים נוספים, חוצה את גבולות המדינה. כלי תקשורת בבלגיה מדווחים כי חמש מכוניות הוצתו הלילה בפרבר סן-ג'יל שבפאתי בריסל הבירה. דובר המשטרה אישר את הדיווח אולם ציין שלא הייתה התגודדות באזור ולא היו מעצרים, והתעקש שלא ליצור זיקה בין האירוע למהומות המתרחשות בצרפת.

 

מקרה כמעט זהה, עם אותו מספר של מכוניות שנשרפו, התרחש במרכז ברלין. גם שם המשטרה מנסה לגמד את האירוע ולנתק את הזיקה לאירועים בצרפת. דובר המשטרה טען שיתכן כי מדובר במעשה חיקוי של מתפרעים מקומיים. "אני סבור שלא צריך למתוח קווים מקבילים נמהרים ולהעלות נבואות באשר לאפשרות של התפתחות אירועים דומים בגרמניה", אמר תומאס שטג, דוברו של הקנצלר היוצא שרודר. "אי אפשר להשוות בין האירועים", אמר מי שצפוי להיות שר הפנים הבא של גרמניה, וולפגנג שאובלה.

 

עוד בנושא:

 

גם באיטליה השכנה חוששים שהאש הבוערת בצרפת תתפשט מזרחה. רומנו פרודי, יושב ראש מפלגת "האיחוד" ויריבו של ראש הממשלה ברלוסקוני בבחירות הקרבות, אמר אמש כי זליגת המהומות לארצו "היא רק עניין של זמן".

 


מאמץ להתגבר על הלהבות. כבאים בפריז (צילום: אי.פי)

 

"יש לנו את הפריפריות הגרועות ביותר באירופה", אמר פרודי. "אל לנו להאמין שאנחנו כל-כך שונים מפריז... הפריפריות שלנו הן טרגדיה אנושית ואם לא נתערב באופן רציני, עם תוכניות חברתיות ותוכניות פיתוח, יהיו לנו גרסאות רבות של מהומות פריז. בפריפריות יש תנאי מחייה גרועים ביותר, ואי-שביעות רצון, אפילו במקומות בהם אין מהגרים".

 

פוליטיקאי איטלקי אחר, שר הרפורמות רוברטו קלדרולי, היה אף נחרץ יותר בדבריו. לטענתו, המהומות בצרפת "הן רק קצה הקרחון של מה שיקרה בקרוב מאוד באיטליה, בהולנד ובמדינות האחרות שעברו ממדיניות קולוניאלית לקבלת מהגרים רבים לתחומן".

 

הוא קרא "לעצור את הפלישה לאיטליה של מהגרים לא-חוקיים, שאינם ממדינות האיחוד האירופי. אחרת איטליה תשלם את אותו מחיר שמשלמת צרפת".

 


האש מתעצמת. מכונית שהוצתה בפריז (צילום: איי.אף.פי)

 

אמש שבר נשיא צרפת, ז'ק שיראק את שתיקתו התמוהה והתייחס לראשונה למהומות שמשתוללות בארצו בעשרת הימים האחרונים.

 

במהלך דיון מיוחד שכינס בקבינט הוא אמר ש"השבת הסדר על כנו נמצאת בעדיפות עליונה... צרפת נחושה להיות חזקה יותר מאלה שמנסים לזרוע בה אלימות והרס. ידי החוק מוכרחות להיות על העליונה ולכן המתפרעים ייעצרו, יישפטו וייענשו".

 

בלילה הקודם פשטה המשטרה על בית מלאכה להכנת בקבוקי תבערה בפרבר מדרום לפריז. במקום נמצאו יותר מ-150 בקבוקים, כמה ליטרים של דלק וכיסויי עיניים. הרשויות ציינו שהדבר מעיד שקיימת תשתית ארגונית להתפרעויות והדבר מצטרף לעדויות על מסרים בטלפונים הסלולריים והודעות באינטרנט שמסייעות למתפרעים להתחמק מיד החוק.

 

"זה מלמד שהם לא מאלתרים את הפצצות הללו במטבחים ובאמבטיות שלהם", אמר שר המשפטים הצרפתי ז'אן מרי הואֶה. במשטרה ציינו שהיו כמה אירועים השחתה בערים אחרות שהיו חיקוי של המהומות בפריז ובוצעו בידי ונדליסטים בעלי רקע פלילי, אולם לא ניכר עדיין שקיים תיאום בין המוקדים השונים ברחבי המדינה.

 

אחד הארגונים האיסלאמיים הגדולים בצרפת פירסם הלילה פסק הלכה היוצא נגד המהומות ואוסר על נטילת חלק באלימות. ארגון "איחוד הארגונים המוסלמים הצרפתים" (UOIF) ציטט פסוקים מהקוראן האומרים כי "חל איסור רשמי על כל מוסלמי ליטול חלק בפעולות הפוגעות ברכוש ציבורי או בבני אדם".

 

אוסטרליה היא המדינה השלישית שפרסמה אזהרה לנוסעים לפריז והתריעה מפני ביקור במוקדי המהומות. היא הצטרפה בכך לארצות הברית ולרוסיה שפרסמו אזהרה דומה בסוף השבוע. גם בריטניה וקנדה הזהירו את אזרחיהן מפני ביקור בפרברי פריז.

 


פורסם לראשונה 07/11/2005 09:52

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי אף פי
בקו האש. שוטרים צרפתים בפאתי פריז
צילום: איי אף פי
צילום: איי אף פי
האש תבעיר את אירופה? נזקי ההצתות בפריז
צילום: איי אף פי
צילום: רויטרס
אחת המכוניות שהוצתה בברלין
צילום: רויטרס
מומלצים