שתף קטע נבחר

צילום: ישראל יוסף

יום כיפור לסוקרים? תלוי את מי שואלים

פריימריז אחד, שני מועמדים, שתי תחנות רדיו, ושני סקרים. אז למה התוצאות הפוכות? מנכ"ל מאגר מוחות שחזה ניצחון של עמיר פרץ: "זה לא קרה לי בעבר". מנהל מכון סמית' שסיפר לגל"צ על הובלה בטוחה של פרס: "יפתיע אותי אם פתאום זה יתהפך"

מתי בפעם האחרונה השתמשתם בביטוי "יום כיפור של סוקרי הבחירות"? לא צריך להיות סטטיסטיקאי גדול כדי לדעת שאחרי אמש (יום ד') הביטוי הזה יישחק עד דק. תחנות הרדיו הגדולות - קול ישראל וגלי צה"ל - ערכו כל אחת סקר בחירות משלה לרגל הפריימריז במפלגת העבודה - אבל כל אחד מהם הציג מנצח משלו.

 

בעוד שעל פי הסקר של קול ישראל יצא ה"אנדרדוג" עמיר פרץ המנצח הגדול וקיבל 46% (פרס קיבל 41% ובן אליעזר - 13%), הציג הסקר של גל"צ תמונה אופטימית דווקא לצעיר המבטיח שמעון פרס - שמוביל בביטחה עם 52% (פרץ זכה ל-38% ובן אליעזר ל-10%).

 

פרופסור יצחק כץ, מנכ"ל מכון "מאגר מוחות" שערך את הסקר של קול ישראל, מנסה להסביר, אך לא ממש מצליח: "זה לא צריך להיות ככה, הפערים האלה הם גדולים מדי. זה לא סביר, אבל הנה - זה קרה. זה יכול לקרות".

 

לדברי פרופסור כץ, "השוני בין הסקרים יכול לנבוע מהרבה סיבות: החל מניסוח השאלות, הגדרת קהל היעד (כאלה שכבר הצביעו או כאלה שטרם הצביעו) וכלה בשמירה על פרופורציות של המדגם. יש 13 מרחבים שונים - קיבוצים, מרכז, צפון וכו'. לכן הדגשת מרחב אחד יותר מכוחו במציאות תגרום לטעות. נחכה לתוצאות אמת ורק אז נראה. לי, זה לא קרה בעבר".

 

כץ מדגיש גם כי "מדובר בסקר טלפוני שנעשה באמצעות דגימה אקראית הסתברותית פרופורציונאלית. סקר יציאה (מדגם קלפיות) הוא יותר מדויק, אבל הרבה יותר יקר ומורכב ולכן לא השתמשו בו הפעם. אם יוודע שהסקר שלנו טעה, נערוך תחקיר ונבין בדיוק היכן היתה הטעות".

 

רפי סמית, מנהל "מכון סמית" שערך את הסקר של גל"צ המקנה ניצחון לשמעון פרס אומר דברים דומים. "זה לא צריך להיות אבל עובדה שזה קרה", הוא מדגיש. "אין לי נתונים אמיתיים ולכן אני לא יכול לנחש מה מקור הטעות".

 

סמית סבור שהסקר שלו משקף את תוצאות האמת. "אני חושב שאנחנו בסדר. לאורך כל היום היתה אינדיקציה לניצחון של פרס, ולכן זה יפתיע אותי אם פתאום זה יתהפך. יכול להיות שהיתה הטיה באיזורים מסוימים. לא יודע. נחכה ונראה".


פורסם לראשונה 09/11/2005 22:25

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
פרס מצביע
צילום: רויטרס
צילום: צפריר אביוב
פרץ בוחר
צילום: צפריר אביוב
מומלצים