שתף קטע נבחר

מפח נפש בטוניסיה: הבית בו נולד שלום נהרס

שר החוץ, סילבן שלום, הגיע עם אמו לביקור בכפר בו נולד, וחווה רגעים מרגשים במהלך תפילת המנחה בבית הכנסת המקומי. אך אכזבה נרשמה כאשר התברר כי הבית בו נולד נהרס כליל. "באתי, ראיתי, אני חש סיפוק מלא", אמר. תושבי הכפר, שנאלצו להסתגר בבתיהם, יצאו מרוצים פחות

תושבי הכפר הקטן גבס שבדרום-מזרח טוניסיה לא האמינו שיום יבוא וכל כך הרבה עיתונאים ומכובדים יגלו עניין במקום מושבם. כשהגיע היום החגיגי, הם נאלצו להסתגר בבתיהם ואף לא יכלו לפתוח את חלונות הבית ולהביט. הסיבה להתרגשות הגדולה: שר החוץ, סילבן שלום, שהגיע היום (ה') לבקר בבית בו נולד.

 

המשלחת, ובראשה השר שלום ואמו, נחתה בצהריים בשדה התעופה המקומי. שתי נערות מקומיות, לבושות בבגדים מסורתיים, קיבלו את פניו של השר הנרגש עם זרי פרחים. הביקור היה לחוץ: השר ידע שאין לו זמן רב, וכי בשל תנאי התאורה בנמל התעופה עליו להמריא לכל המאוחר בשעה 16:30, אך לרגע אחד לא חשב לוותר על הכל-כך מרגש הזה.

 

עשרות עיתונאים, אנשי תקשורת, צלמים ופוליטיקאים ליוו את השר ואמו, שמייד עם הגיעם לעיירה ניגשו לבית הכנסת המקומי, בו התפללו תפילת מנחה. במקום כבר המתינו לשר נציגים מהקהילה היהודית בג'רבה, שגילו עניין רב מאד בביקור. "אנחנו עוקבים אחרי ההכנות לביקורו מאז פורסם הדבר", סיפר ל-ynet אחד מאנשי הקהילה, יוסף נעמן.

 

שלום הופתע לגלות כי באותו בית כנסת ממש התחתנו הוריו. במיוחד הוא התרגש, כאשר לאחר התפילה קיבל ברכה ותשורה מיהודי המקום. לשאלת כתב ynet, מה ביקש לעצמו במהלך הברכה והאם הרהר בבחירות הקרובות", ענה השר שהוא "לא חושב על הדברים האלה ברגעים מרגשים כל כך".

 

לאחר הביקור בבית הכנסת המשיכה פמליית השר אל הבניין שהיה שייך למשפחתו. אמו של שלום, מרים, סיפרה ל-ynet כי בזכרונותיה האתרים היו אחרים, "גדולים יותר". לבנה היא סיפרה בקצרה אודות תושבי הבניין והשכנים. כעבור כמה מאות מטרים הגיע הרגע לו כולם חיכו - והשר הגיע למקום בו עמד פעם בית הולדתו. למרבה הצער, רק כאשר הגיעה המשלחת למקום התברר כי הבית נהרס כליל, וכל שנותר ממנו הוא שטח חשוף.

 

"כשקראתי את תפילת המנחה בבית הכנסת, נזכרתי בביטוי 'מקבץ נדחי עמו ישראל'. עשינו את זה וזה דבר מרגש. עצוב שהקהילה היהודית שחייתה כאן איננה עוד. למרות זאת, השורשים שלי הם כאן. באתי, ראיתי ואני חש סיפוק מלא", אמר השר. "אני שמחה לחזור למקום שבו הבן שלי נולד וגר כחודשיים", אמרה האם. כאשר נשאלה האם מדובר בסגירת מעגל, הסבירה ש"יש בעיה, כי בעלי איננו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: משה מילנר, לע"מ
עם הקהילה היהודית
צילום: משה מילנר, לע"מ
צילום: איי אף פי
שלום בטוניסיה
צילום: איי אף פי
מומלצים