שתף קטע נבחר

נפלאות הטכנולוגיה: מצלמה על בסיס חיידקים

מצלמה חדשה, שפותחה באוניברסיטת קליפורניה, משתמשת בזן של בקטריות חיות כבסרט צילום

מצלמה חדשה, שפותחה באוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו (UCSF), מתבססת על זן של בקטריות חיות, שפותחו גם כן במעבדה, כבסרט צילום. 

 

עדיין אין טעם לזרוק את המצלמות הדיגיטליות: תהליך הפיתוח אורך ארבע שעות וניתן לצלם רק בתנאי מעבדה כאשר החדר מואר באור אדום. הבקטריות המפתחות תומכות באיכות תמונה ברזולוציה גבוהה מאוד - כ-100 מיליון פיקסלים לאינץ' רבוע (6.45 סנטימטר רבוע).  

 

"המצלמה החיה" נעזרת באור האדום אליו היא נחשפת, על מנת לשנות גנים מסוימים שהושתלו בחיידקי מעיים מסוג Escherichia coli.

 

הבקטריה, שבימים רגילים תוקפת את מערכת העיכול ואת איזורי המעיים אצל בני האדם, נבחרה בקפידה במעבדה משום שאינה זקוקה לאור על מנת להתפתח ולחיות. החוקרים מסבירים, כי בקטריות אחרות, אשר משתמשות באור, עשויות לבצע תהליכים ביולוגיים נוספים, שעלולים להרוס את הצילומים.

 

המצלמה החיה לא תימכר בחנויות

 

פיתוח המצלמה החיה כלל הנדסה גנטית אשר שינתה את החד תאיים המזיקים והפכה אותם ל"צלמים מקצועיים". הושתלו בהם גנים האחראים על תהליך הפוטוסינטזה של אצה כחולה-ירוקה, אשר מגיבים לאור אדום. בעקבות השינוי הגנטי, הבקטריות גורמות לכך שדפי הצילום הכימיים הקולטים את התמונה יוכהו על פי הנתונים הוויזואליים אליהם נחשפו הבקטריות. גודלן הזעיר של הבקטריות מסייע להיווצרות הרזולוציה הגבוהה, אך התמונה המופקת היא בצבעי מונוכרום בלבד. 

 

אל תצפו לרכוש מצלמה כזו בחנויות, לא בעתיד הקרוב וככל הנראה אף לעולם. החוקרים ביצעו את הפרויקט למטרת תרגול בלבד. למרות זאת, הפיתוח המוצלח עשוי לבשר על ננו-בתי חרושת שיוקמו בעתיד, ויופקו תועלת מבקטריות עמלניות לטובת תעשיות מדויקות עתידיות כמו ייצור פולימרים ומתכות. כעת עובדים החוקרים לשפר את המצלמה ולהפוך אותה למצלמה צבעונית אשר תתמוך ביותר מצבע אחד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עיסוק חדש לבקטריות
מומלצים