שתף קטע נבחר

כך תנהגו בקרובים אליכם שהורסים לכם את הדיאטה

זו יכולה להיות האמא שנעלבת שלא אכלת מספיק בארוחת שבת, החברה שמאיצה בך לאכול מהעוגיות שאפתה או החבר'ה במשרד שמפזרים ליידך חטיפים משמינים. מהיום תקראו לכל אלו - "מכסחי הדיאטה". האנשים שמקיפים אותנו שמאתגרים את משימת ההורדה במשקל שלנו. מה עושים? יש פתרונות

הם יכולים להיות קרובי משפחה, חברים, שכנים או עמיתים. לפעמים כוונותיהם תמימות ולפעמים ציניות אבל לרוב הם לא יודעים את מידת הנזק שהם גורמים לאלו המנסים להוריד ממשקלם או לשמור עליו: מציעים לכם חטיפים בלי סוף, לוחצים לטעום מן העוגה, "נעלבים" במפגין כשלא תיקחו תוספות או סתם מקניטים אתכם על ההתמדה האדוקה בבחירת המזון. משפטים כמו: "ירדת כבר במשקל, זה לא ישנה אם תאכל גם צ'יפס" או "לא תשמין אם רק תטעם קוביית שוקולד" או "מה אתה לא רוצה לטעום מהעוגה שהכנתי", שנשמעים כביכול מובנים וכנים יכולים, בלחצם הסמוי, להרוס לכם את הדיאטה שגם כך אינה פשוטה לביצוע. אלו הם המזיקים הבלתי פורמאליים של הדיאטה, או כמו שאני מעדיפה לכנות אותם המאתגרים הסמויים של החיים.

 

אולי בעקבות החגים עם הארוחות הבלתי פוסקות ואולי בלי שום קשר, קיבלתם החלטה להתחיל בדיאטה, להוריד קצת משקל ולשמור על תזונה מתאימה לשיפור הבריאות. מדובר בהחלטה לא קלה ובישום עוד יותר מורכב. קשה ככל שתהיה הדרך החדשה, צריך לזכור שאנו לא חיים בבועה. לא מדובר רק על שינוי דרך החיים ומאמצים בישומה כפרט ודרך כוח הרצון, צריך להתכונן מראש איך מגנים על הדרך הנכספת והמושגת מפני הסביבה או האנשים שבמתכוון או לא, יכולים לקלקל את ההישג.

 

לכל אחד יש את מכסחי הדיאטה האישיים שלו: ארוחה משפחתית בליל שבת, שם המארחת תיעלב אם לא תאכל מבישוליה, תעמיס עליך תוספות ותבקר באופן שוטף את צלחתך, בילוי עם חברים במסעדה בו אחד מהם מביע את תדהמתו על כך שהעדפת סלט ירוק על פני סטייק משובח או אפילו במשרד כשהחטיפים מתגלגלים להם בכל פינה, ואתה רק צריך להושיט את היד כדי להשיגם.

 

למכסחי הדיאטה יש דרכים שונות לנסות לשבור אותנו:

 

  • מייאשים: " ידעת ש 95% מאלו שעושים דיאטה, חוזרים למשקלם הקודם?"
  • מערבים אוכל עם רגשות: "אם אתה לא בא לארוחה סימן שאינך מעריך אותנו"
  • "דואגים" לבריאותנו: "אתה בטוח שזה לא דיאטה חריפה מדי?"
  • מספקים סיבות חד פעמיות: "זה אירוע של פעם בשנה, למה לא ליהנות מהאוכל".
  • לוחצים פסיכולוגית: "מאז שירדת במשקל אינך פעיל ומעורב"
  • מעליבים: "האם אני לא מבשלת מספיק טוב בשבילך?"

 

למה הם עושים את זה?

 

כאשר עושים דיאטה, ומשנים את אורח החיים התזונתי ורמת הפעילות, השינוי מתבטא לא רק בהיבטים החיצוניים דרך ירידה במשקל ושיפור הבריאות אלא גם משפיע על ההתנהגות והאישיות. למשל ירידה במשקל עבור אדם עם משקל עודף במיוחד בד"כ תביא להגברת הביטחון, להרחבת חוג החברים, לנכונות להתעמת עם אתגרים נוספים, בכל התחומים. אך הסובבים אותו אינם בהכרח עוברים את השינוי הזה, לא תמיד מסוגלים לקבל שינויים ומעדיפים, לפעמים, את ידידם במיצובו הקודם.

 

למה? יש לכך הרבה סיבות. זה יכול לבוא ממקום של קנאה ותחרות. אולי הם עצמם מנסים לרדת במשקל ולא מצליחים. זה גם יכול לנבוע מחוסר הבנה - אין להם בעיות משקל והם לא מצליחים להבין כמה קשה עבדתם להגיע להישגכם. סיבה נוספת יכולה להיות קשורה לעובדה שהם מתגעגעים לחוויות קודמות, וחוששים משינוי היחס שלכם אליהם אם תשתנו. הזמן שהשקעתם עמם כעת מושקע בכושר, דרככם החדשה שונה מדרכם.

 

ויש את אלו שתמיד יהיה להם מה להגיד ולקטרג, על כל נושא, ובלי קשר אליכם. לרוב זה נעשה בתום לב, ומתוך רצון להמשיך להתחבב עליכם ולכן אין לכעוס עליהם או לנדות אותם מסביבתכם, אבל אסור גם לוותר.

 

איך בכל זאת לשהות בחברתם של מכסחי הדיאטה מבלי להיפגע?

 

  1. אמרו "לא, תודה" באופן ישיר ומנומס. לא צריך להמציא תירוצים, לא צריך הסברים ולא צריך להרגיש רגשי אשמה אם משהו אינו תואם את מטרותיכם.
  2. קחו והניחו בצד. המחשבה על בזבוז אוכל קשה לכולם, אבל אינכם צריכים להיות חברים ב"ועדת הניקיון" של צלחות. אם קיבלתם שוקולד אפשר להעביר אותו הלאה ובארוחות גדולות אפשר גם להשאיר אוכל בצלחת.
  3. צפו נזקים חוזרים. בחנו את המצבים בהם הדיאטה שלכם נמצאת תחת "רעידת אדמה" כך תאבחנו באופן פורמאלי אנשים או מצבים מולם קשה לכם להתמודד. ברגע שזיהיתם, תוכלו להיערך ולבחור מראש בין אסטרטגיה של התחמקות או עימות.
  4. בנו מערכת תומכת. אם תשתפו חברים ובני משפחה בהבנת דרככם החדשה, תבנו חבורה תומכת שתחזק את ביצועכם ותגבה אותם מול ה"מכסחים", ואפילו תצמצמם אותם. מחקרים מראים שקבוצה תומכת לא רק מחזקת מול מזיקים אלא גם מגבירה את המוטיבציה ומשפרת את הסיכויים להצלחה.
  5. בקשו עזרה. אל תצפה שמקורביכם, בדרך טלפתית, יזהו את צרכיכם. אמרו להם באופן ישיר, הגיוני וחברי. אלו שאתם חשובים עבורם יהיו מוכנים להתפשר, לפחות לטווח קצר, ולתמוך בכם בתקופה הרגישה.
  6. היו בוגרים. מה שאתם שמים בפה, זו אחריותכם האישית בלבד. כל הפיתויים מסביב הם האתגרים הבלתי פוסקים של החיים. הם קיימים בכל תחום וגם כאן. וכחלק מבגרות כוללת הדורשת מאיתנו התגברות על יצרים, גם כאן אנו נדרשים לשתף פעולה כדי להגיע לתוצאות הרצויות באמת.
  7. אל תזנחו ידידים ותיקים. נכון, חל בכם שינוי לא רק גופני ובריאותי. עם הירידה במשקל גם עולה הביטחון ועימו גם מגוון האלטרנטיבות. אל תזנחו חברים וקרובים שהיו עמכם בתקופות הקשות. הרגיעו אותם. השתדלו לשמר עימם את הכיף המשותף שהיה, תוך שמירה על עקרונותיכם החדשים.

 

הבחן בין "מכסחי דיאטה" לחברי אמת

 

לפני שנעשה הכללות מוטעות אני חייבת להבחין בין הערות של "מכסחי הדיאטה" לבין הערות מסוג אחר. לפעמים המטרה של המעיר, לתקן אתכם ולהניא אתכם מדרך שגויה. יתכן ומדובר בדיאטה קיצונית או מזיקה, לפי השקפתם. ויתכן והם גם צודקים. מה שחשוב היא הדרך בה הם מעבירים לכם את המסר. אלו שבאמת אכפת להם ינהלו שיחה אישית, ללא קהל, ללא השפלה ומבלי להכניס מוטיב שלילי. אלו בהחלט לא נכללים במסגרת של "מכסחי דיאטה". אלו חברים אמיתיים.

 

  • הכותבת הינה מהנדסת ויועצת בנושאי תזונה, עיצוב וחיטוב. למאמרים נוספים של הכותבת - לחצו כאן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נו באמת, רק עוגיה אחת, לא יקרה לך כלום
צילום: מאיר פרטוש
צ'יפס אחד לא ישמין אתכם!
צילום: מאיר פרטוש
ד"ר רק שאלה
מומלצים