שתף קטע נבחר

דו"ח מהליס: על סוריה לעצור בכירים בחשד לרצח

ממצאים חמורים נגד סוריה בדו"ח החוקר המיוחד, דטלף מהליס, על רצח חרירי. לפי העדויות שבידי החוקרים, סוריה השמידה ושרפה מסמכים, ויצרה רק מראית עין של שיתוף פעולה. הדו"ח קורא לסוריה לעצור בכירים המעורבים ברצח ומגלה כי דגימות DNA נלקחו מחמשת הבכירים שנחקרו בוינה, כדי לבדוק את מעורבותם הישירה. גם א-שרע התבקש להיחקר במסגרת הדו"ח. במקביל מבקשים החוקרים מנדט נוסף לחקור. סוריה: לומדים את הדו"ח

"על סוריה לעצור חשודים המעורבים בתכנון, מימון, ארגון וייזום מעשה הטרור" - כך נכתב בחלק הגלוי של הדו"ח שהגיש הלילה (יום ב') החוקר הגרמני המיוחד, דטלף מהליס, בפרשת רצח ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אל-חרירי.

 

לפי ההערכות, מדובר בחמשת הבכירים הסורים שנחקרו בווינה: ראש מנגנון ביטחון הפנים לשעבר, הגנרל בהג'ת סלימאן, ראש המודיעין הצבאי בלבנון לשעבר, הגנרל רוסתום רזאלה ועוזרו בביירות, ג'אמע ג'אמע. האחראי לרשתות ההאזנה של המודיעין הצבאי בלבנון, עבד אל-כרים עבאס, ואחראי המחשוב והאינטרנט בה, הקולונל זאפר עבאס.

 

בתגובה ראשונית אמרו גורמים רשמיים בסוריה כי יגיבו לדו"ח לאחר שיסיימו ללמוד את פרטיו. "אנחנו לומדים את הדו"ח ולא תהיה כל תגובה עד שנסיים את המלאכה", אמר הגורם לרויטרס.

 

לפי הדו"ח, במהלך חקירותיהם חתמו חמשת הבכירים הסורים בדמשק על ההצהרות שמסרו ואף נלקחו מהם בדיקות DNA על-מנת לבדוק את מעורבותם הישירה ברצח. שניים מהחמישה סיפרו בחקירתם כי כל מסמכי המודיעין הסורי נשרפו וכי אינם יכולים לספק מידע על רצח אל-חרירי. לדברי מהליס, "עדות זו מחייבת את המשך החקירה".

 

חמשת הבכירים הסורים שייכים לקבוצה של 19 חשודים, לבנונים ברובם, שלטענת ועדת החקירה מעורבים בצורה זו או אחרת בתכנון ובביצוע הרצח.

 

בדו"ח, שהוגש יומיים לפני המועד האחרון, נכתב כי סוריה משתפת פעולה - מרצון או מאונס - עם ועדת החקירה לרצח חרירי מצד אחד, אך מנגד מכפישה את הוועדה באמצעי התקשורת ותובעת שתחזור בה מהאשמותיה החמורות.

  

בעקבות העדויות והראיות אמורה מועצת הביטחון של האו"ם להתכנס מחר כדי לדון בדו"ח ולקבל החלטות נגד הבכירים הסוריים המעורבים בפרשה ואולי גם נגד סוריה עצמה. עם זאת, בדו"ח עצמו מצויין כי מדובר בדו"ח ביניים בלבד וכי מדובר ב"הליך חקירה ממושך". הוועדה מקווה לקבל מנדט כדי להמשיך בחקירת הרצח ומבקשת חצי שנה נוספת "בהתחשב בשיתוף הפעולה האיטי של סוריה" ובכך ש"החלק המרכזי של החקירה רחוק מסיום".

 

מהליס ביקש מפגש עם א-שרע

 

עוד מתברר מן הדו"ח כי מהליס ביקש להיפגש עם שר החוץ הסורי, פארוק א-שרע, מחוץ לגבולות סוריה כדי לתחקר אותו. מהליס הציע לא-שרע להיחקר במטה האו"ם בז'נווה ב-23-24 בנובמבר. לא ברור אם ניסה לגרום לא-שרע להגיע לז'נווה לצורכי חקירה אישית, או לצורכי דיון כללי בנהלים לחקירת סורים החשודים בתכנון ובביצוע הרצח.

 

מהליס דורש עוד מהסורים להצביע על מיקומו של האזרח הסורי זיאד רמדאן, אותו מבקש הצוות לחקור. הוא מבקש מהסורים להמציא לו את דו"חות המודיעין הסורי בלבנון מפברואר וממרס 2005.

 

הבקשה לחקור את א-שרע הגיעה יחד עם בקשה לחקור את חמשת הבכירים האחרים. משרד החוץ הסורי השיב לפניה של מבלי להתייחס כלל לפניית מהליס להיפגש עם א-שרע. בתשובה הסורית נאמר כי ממשלת סוריה החליטה לפתוח בחקירה משלה לבדוק את נסיבות רצח חרירי, אותה מנהל התובע הכללי הסורי.

ועדת החקירה ענתה כי היא מוכנה לשתף פעולה עם החקירה הסורית, אך זו לא תחליף את החקירה הבינלאומית בחסות מועצת הביטחון.

 

מועצת הביטחון תתכנס

 

כבר בסוף השבוע האחרון אמר מהליס לעיתונים ערביים כי אין מדובר בסוף פסוק בעניין החקירה. מהליס הודיע לאנאן כי הוא מבקש לסיים את עבודתו בתאריך שנקבע ולא להמשיך ולכהן כראש צוות ועדת החקירה. גורמים באו"ם אמרו לעיתון "א-שרק אל-אווסט" כי השופט הבלגי לו הוצע התפקיד דחה את ההצעה. מהליס עצמו אמר כי ישמח לסייע לוועדה אך לא לעמוד בראשה. דיווחים אחרים טענו כי מהליס שם מעתה דגש על בטחונו האישי. לפי פרסומים שונים מהליס, שהוביל עד כה את החקירה, מעוניין "להוריד פרופיל" מחשש לשלומו.

 

הדו"ח שהוגש הלילה מהווה המשך לדו"ח הראשוני שהגיש מהליס לאו"ם ב-22 באוקטובר. בעקבות הדו"ח החליטה מועצת הביטחון להאריך את מנדט ועדת החקירה עד ל-15 בדצמבר, אך כפי שהדברים נראים עתה, ובהתאם לעמדת ממשלת לבנון, נראה כי ועדת החקירה תצטרך להמשיך ולחקור בביצה הסורית-לבנונית, והפעם עם ראש חדש.  

  

מקורות ערבים מסרו כי מועצת הביטחון צפויה להיענות לדרישתה של ממשלת לבנון ולהאריך בשישה חודשים נוספים את המנדט של ועדת החקירה.

 

בהכנת הידיעה השתתפו רועי נחמיאס וסוכנויות הידיעות
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי אף פי
מאשים. מהליס
צילום: איי אף פי
צילום: רויטרס
יספוג סנקציות? אסד
צילום: רויטרס
מומלצים