שתף קטע נבחר

צעירי הפתח סוערים: ברגותי כנראה לא בראש

בפתח יקבעו היום את רשימת המועמדים למועצה המחוקקת. השאלה המרכזית: מי יעמוד בראש הרשימה? הפריימריז, מתברר, היו רק המלצה. לקראת ההכרזה על הרשימה, תקפו חמושים של הפתח וגדודי אל-אקצה מספר מוקדים של וועדת הבחירות

מתח בתנועת הפתח לקראת פרסומה היום (ג') של הרשימה שתתמודד בבחירות למועצה המחוקקת הפלסטינית. המתיחות היא על רקע החלטתו של יו"ר הרשות הפלסטינית והעומד בראש התנועה, אבו מאזן וחברי הוועד המרכזי, שלא להתייחס לתוצאות הפריימריז שהתקיימו ברשות, כתוצאות מחייבות שישפיעו על הרכב הרשימה.

 

שעות ספורות לפני ההודעה הצפויה על הרכב רשימת התנועה, מתרכזת מחאת הפעילים מתנועת הפתח ובגדודי חללי אל אקצה במספר מוקדים בגדה וברצועת עזה ובמהלך היום אף תקפו חמושים פלסטינים את מרכזי ועדת הבחירות. יו"ר וועדת הבחירות המרכזית, חנא נאסר, אמר כי הוועדה תחליט אם להמשיך לתפקד או להתפטר רק לאחר פגישה שתקיים עם אבו מאזן. יו"ר הרשות עצמו גינה את תקיפת מרכזי ועדת הבחירות והורה לכוחות הביטחון הפלסטינים לעצור את התוקפים.

 

איסמעיל הנייה, מראשי החמאס, אמר בפגישה עם יו"ר הרשות, אבו מאזן, כי תנועתו מגנה את ההתפרעויות היום מול משרדי ועדת הבחירות.

 

מדוע למעשה, קמה המהומה בשטחים? על פי תוצאות הפריימריז שהתקיימו במחוזות, אמור היה ראש התנזים בגדה, מרואן ברגותי לעמוד בראש הרשימה לפרלמנט, לאחר שזכה ברוב מוחץ של הקולות באזור רמאללה. במקום השני ברשימה אמור היה להיות היועץ לביטחון לאומי, ג'יבריל רג'וב. למרות זאת, כבר לפני שבועיים אמר ראש הממשלה הפלסטיני, אבו עלא, כי תוצאות הבחירות יהיו אינדיקציה בלבד ולא יקבעו בהכרח את הרכב הרשימה. כיום מסתמן כי מי שיעמוד בראש הרשימה של הפתח הוא אבו עלא, שלא התמודד בבחירות הפנימיות.  כמו כן, צפויים בכירים נוספים בתנועה, שחלקם לא התמודדו וחלקם אף התמודד והפסיד להשתלב ברשימה על חשבונם של אלו שזכו בפריימריז.

 

כתוצאה מההחלטה שאמורה להתקבל היום, זועמים רבים מחברי ההנהגה הצעירה של הפתח על החלטת הוועד המרכזי ואבו מאזן לערוך שינויים ברשימה. בימים האחרונים אף נבחנה האפשרות בסביבתו של ברגותי, להקים רשימה עצמאית שתתמודד מול רשימת הפתח. בשעות האחרונות, העריכו תומכיו של ברגותי כי הסיכויים להקים רשימה כזו הם קלושים, למרות זעמו על החלטת הנהגת התנועה.

 

גם שמו של מוחמד דחלאן, שאמור היה להיות המנצח הגדול של הבחירות ברצועת עזה, שהופסקו עקב הפרות סדר, שוקל להתמודד באופן עצמאי. ככל הנראה, באזורי הבחירה, שבהן הבחירות יתבצעו באופן אישי ולא ברשימות. דחלאן שהכחיש את הדברים, אמר כי הוא יתמודד ברשימת הפתח ברשימה הארצית או כאחד מנציגי התנועה באזור הבחירה של חאן יונס.

 

לעומת זאת, פעילים מרכזיים אחרים בפתח העדיפו לפרוש בגלל המצב הפנימי והמאבקים בתוך התנועה, במיוחד לאחר שהתברר שהם הפסידו בבחירות הפנימיות. בין הפורשים נכלל גם סגן יו"ר המועצה המחוקקת, ד"ר חסן חריישה, שעם רבים אחרים מפעילי הפתח, יתמודדו במסגרת רשימת החמאס או כנציגים שירוצו בשיתוף פעולה עם החמאס במחוזות הבחירה הישירה.


פורסם לראשונה 13/12/2005 11:20

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי אף פי
אבו מאזן. יקבע
צילום: איי אף פי
צילום: איי אף פי
ברגותי. ראשון?
צילום: איי אף פי
צילום: רויטרס
אבו עלא. ראשון ?
צילום: רויטרס
מומלצים