שתף קטע נבחר

קפה מפחית הסיכון לסרטן שד ב-69%

סיבה בריאה ללגום קפה: חוקרים בקנדה מצאו כי צריכה יומיומית של קפה, מפחיתה את הסיכון ללקות בסרטן השד אצל נשים בסיכון מוגבר למחלה. 4-5 כוסות קפה ליום, הפחיתו הסיכון ללקות במחלה ב-25 אחוז, 6 כוסות קפה ליום הפחיתו הסיכון ב-69 אחוז

נשים בסיכון גבוה ללקות בסרטן שד עשויות להפחית את הסיכון ללקות במחלה באמצעות שתיית קפה, כך מגלה מחקר קנדי חדש המתפרסם בכתב העת International Journal of Cancer בגליונו החדש.

 

ד"ר סטיבן נארוד ועמיתיו מאוניברסיטת טורונדו, בדקו את הקשר בין צריכת קפה והסיכון לסרטן השד בקרב 1690 נשים הנמצאות בסיכון גבוה ללקות בסרטן שד. אצל נשים אלה קיימות מוטציות בגנים הקרויים BRCA1 ו- BRCA2.

 

הנשים נבדקו ב-40 מרכזים רפואיים בארבע מדינות. הן נתבקשו למלא שאלונים באשר לצריכת הקפה הממוצעת שלהן במהלך חייהן. מהמחקר עלה כי נשים ששתו כוס עד 3 כוסות קפה ביום, הפחיתו את הסיכון ללקות בסרטן בשיעור של 10 אחוז.

 

נשים ששתו 4 עד 5 כוסות קפה ליום, הפחיתו את הסיכון ללקות במחלה בשיעור של 25 אחוז, בעוד שאלה ששתו 6 כוסות קפה ליום או יותר, הפחיתו את הסיכון לסרטן השד בשיעור של 69 אחוז.

 

בשלב הבא, בדקו החוקרים באילו מוטציות גנטיות לקו הנשים החולות. החוקרים מצאו כי הקפה מפחית את הסיכון לסרטן השד רק בקרב אלה שנשאו את המוטציה BRCA1. נשים עם המוטציה BRCA2 שצרכו קפה בכל כמות שהיא, לא הפחיתו את הסיכון ללקות במחלה.

 

החוקרים משערים כי הקפה מצליח להגן בפני סרטן השד מאחר והוא מהווה מקור לפיטואסטרוגנים, חומרים צמחיים בעלי פעילות הדומה להורמון הנשי אסטרוגן. צריכה שלהם היא ככל הנראה הקשורה להפחתת הסיכון להופעת גידול סרטני בשד.

  

"שתייה של עד 5 כוסות קפה ליממה אינה גורמת לתופעות לוואי", מסביר ד"ר אמיתי אלקיים, מומחה בכיר לרפואה פנימית מהמרכז הרפואי שיבא, "עם זאת חשוב לזכור שלא רק קפה מכיל קפאין, אלא גם שוקולד וקולה. במינונים גבוהים, גורם קפאין לעליה בדופק, רעד, חרדה ועליה בלחץ דם".

 

אלקיים עוד מוסיף כי קפאין גם מתנהג כמו כל סם וכי הפסקה שלו באופן פתאומי עלולה לגרום לתסמיני גמילה. "חשוב לזכור, שהמחקר עוד לא גילה איזה חומר בקפה מצליח לעכב סרטן", הוא אומר, "מעניין יהיה לדעת מהו החומר, מבין הכימיקלים הרבים המצויים בפולי הקפה".

 

סרטן השד מהווה את גורם המוות הראשון בישראל בקרב הנשים. בשנים האחרונות מאובחנות מידי שנה כ- 4,000 נשים בישראל כלוקות במחלה. לפי נתוני משרד הבריאות, כ-6 אחוז מהחולות הן נשים צעירות, אולם שיעור החולות עולה בהתמדה משנה לשנה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סי די בנק
סרטן שד. קפה מעכב את הגידול
צילום: סי די בנק
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים