שתף קטע נבחר

  • טיול לעבר

הרבה לפני המצלמות הדיגיטליות - פרק ב'

אלפי פרצופים, נופים ורגעים היסטוריים נלכדו במצלמתם של מיקו וטרודי שוורץ. זוג הצלמים המוכשרים ששוטט בארץ בשנות השלושים והארבעים לא ניהל רישום מסודר של נשואי הצילומים. בימים אלו נסרק ומשוחזר האוסף הנדיר במעבדת ביתמונה וכל מידע בנושא יכול לעזור להשלמת התמונה. מי מכיר ומי יודע?

כשמיקו שוורץ תיעד במצלמתו את ארץ ישראל של לפני קום המדינה. הוא לא שיער בנפשו שכעבור עשרות שנים ייצפו בתצלומיו, בו זמנית, גולשי כל העולם. יתכן ואם היה חוזה את הנולד היה מקפיד על רישום יותר מסודר של נשואי הצילומים ועל תיעוד ממצה לדורות הבאים, ולא מסתפק בסימני קצרנות בעפרון על גבי חלק מהתצלומים ובמחברת אינדקס סימלית, בשפה הגרמנית.

 

בפרק הקודם הצגנו דגימה מאוסף התצלומים העצום של מיקו ז"ל ושל אישתו, טרודי שוורץ-הילר, שהתברכה גם היא בכשרון להנצחת רגעים, וביקשנו את עזרתכם בזיהוי ואיתור האנשים והמקומות המצולמים. המידע הרב שהגיע למעבדת ביתמונה נבדק עתה, ובינתיים הנה הצצה נוספת לאוסף הנדיר וחסר הפרטים. 

 


כפר הנוער מאיר שפיה, שהתחיל את דרכו כמושבת בת לזכרון יעקב. 

 


חיים נחמן ביאליק כתב שיר לבנות שפיה המבוסס על ביקורו שם: ". . . בִּשְׁפֵיָה יֵשׁ חֹרְשַׁת בְּנֵי-אֹרֶן / וְסֻכָּה לְצֵל וּלְמַרְגֵּעָה / וּמָה עוֹד בִּשְׁפֵיָה? חֲצִי גֹרֶן / שְׁלִישׁ אִכָּר מְטַיֵּל בְּמִקְטֹרֶן / וּמַעְיָן אַט זוֹחֵל בְּאַשְׁבֹּרֶן / עֵץ יָבֵשׁ עַל רֹאשׁ הָר כְּתֹרֶן / בַּחוּרִים כִּמְלֹא הַצִּפֹּרֶן / אַךְ בָּנוֹת בִּשְׁפֵיָה – כְּמֵאָה. . . " (בט"ו באלול, תרפ"ו). 




מיקו (ניקולס, משה), למד צילום במינכן. בארץ צילם עבור שבועון משרד האינפורמציה הבריטי (P.I.O) שהתפרסם בשלוש שפות: "הגלגל" בעברית, "אל-מונטדה" בערבית, ו“Radio News" באנגלית. מיקו תיעד עבור הקוראים את הנעשה בארץ הן בחלק הערבי והן בחלקה היהודי. התצלומים הבאים מנציחים עבודה עברית. מזהים את המפעל? מכירים את העובדים?








והנה תצלומים המתעדים, ככל הנראה, מלאכה ועבודה ביישובים הערבים בישראל: 





 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תמונות מהיישוב הערבי הארץ
עבודה ערבית
עבודה עברית
כפר הנוער מאיר שפיה
בנות שפיה (1)
בנות שפיה (2)
מומלצים