שתף קטע נבחר

לפורד יש צרות, גדולות

קונצרן הרכב השני בגודלו בארה"ב הודיע על תוכנית לסגור 14 מפעלים ולפטר בין 25 ל-30 אלף עובדים. ויותר חמור, הקראון ויקטוריה שוב מעורבת בשערוריית בטיחות

זמנים של משבר. פורד הודיעה אמש (ב') על תוכנית התייעלות מקיפה אותה היא מכנה "הדרך קדימה". מטרת התוכנית - ניסיונות חילוץ נואשים של החטיבה האמריקנית מהבוץ. ככה זה כאשר יצרנית הרכב השניה בגודלה באמריקה והשלישית בעולם, מאבדת בחמש השנים האחרונות נתח שוק עצום, ומוכרת בשנה האחרונה פחות מכוניות מבשנת 2000. אגב, אותה "דרך קדימה" (שום קשר לפוליטיקה הישראלית) היא תוכנית התייעלות שניה תוך כשלוש שנים, לאחר שורת קיצוצים שבוצעו בשנת 2002 ללא הצלחה.


פורד. החטיבה האמריקנית שוקעת עמוק בבוץ

 

במסגרת התוכנית הודיעה פורד כי תבצע פיטורי ענק, בין 25,000 ל-30,000 עובדים. זאת, כחלק מסגירת 14 מפעלי ייצור והרכבה ברחבי ארצות הברית, וכמענה מיידי לצניחה בנתח השוק. פורד, כמו-גם ג'נרל מוטורס, סובלות בשנים האחרונות מעודפי יצור גדולים שמצטברים במחסנים, ושנמכרים רק בסיוע מבצעי מכירות מפתים אך לא ריווחיים. התוכנית של פורד מגיעה רק חודשים ספורים לאחר שתוכנית התייעלות דומה הוצגה על-ידי GM, הנמצאת באחד המשברים החריפים בתולדותיה.

 

בפורד מקווים גם כי מתקפת דגמים מחודשת עם תימחור אטרקטיבי ואסטרטגיה שיווקית נבונה יותר, יסייעו להבריא את פורד-אמריקה ולהעביר אותה לריווחיות כבר ב-2008. תוכנית ההתייעלות תתפרס על-פני שש שנים, אם כי מרבית הפיטורים וסגירת המפעלים צפויים לשנים הקרובות.

 

והקראון ויקטוריה שוב בצרות

 

מכונית הסדאן הגדולה של פורד, הסמל הנצחי של תעשיית הרכב האמריקנית זה למעלה מ-15 שנה, סובלת שוב ממתקפה משפטית. כזכור, הקראון ויקטוריה סיבכה בראשית שנות ה-2000 את פורד בשורת תביעות בגין סכנה להתלקחות בניידות (מרבית מכוניות המשטרה בארצות הברית הן מדגם זה), פרשה שהסתיימה ב-2004 בזיכוי מוחלט באחד המשפטים, אך עדיין רחוקה מלהגיע לסיומה. לפי התביעות, ניידות פורד סיכנו את השוטרים משום שבמקרה של תאונה מאחור, מיכל הדלק עשוי להסדק והמכונית עשויה להפוך למלכודת אש. לטענת תובעים, לפחות 12 שוטרים נהרגו בדרך זו.

 

בפורד טענו אז כי הקראון בטוחה לפחות כמו כל מכונית אחרת, וכי מדובר במצב קיצוני ממנו לא ניתן להתגונן. מאוחר יותר אף איימו אנשי היצרנית כי לא ימכרו ניידות לתחנות משטרה שיתבעו אותם, אך גם הציעו פתרון אפשרי בדמות מיגון למיכל הדלק. פתרון זה נמצא יעיל רק במקרים מסוימים, כשבאחרים הוא אף הגביר את הסכנה לניקוב מיכל הדלק.

 

אלא שאחרי פרשיית השוטרים, תבעה משפחה מצפון קרוליינה את פורד על-כך שהסתירה מהרוכשים ליקויים דומים במכונית "אזרחית". הוריהם של טארה פארקר, מיסטי פופלין ומייגן הוול, שנהרגו בתאונה בשעה שישבו במושב אחורי של קראון ויקטוריה פרטית, טוענים כי לו היו יודעים על הסכנה במיכל הדלק ועל המיגון שמציעה פורד לשוטרים, היו מתקינים אותו בעצמם. שלוש הבנות נהרגו בעקבות פגיעת טנדר בחלקה האחורי של מכוניתן, שהתלקחה באופן פתאומי.


קראון ויקטוריה. מקור לשערוריות בטיחות לא נגמרות

 

אלא שבניגוד לתביעות השוטרים, הפעם החליטו בפורד לא לקחת סיכונים, והגיעו עם הורי הבנות להסכם פיצויים הולם, ימים ספורים לפני שהדיון בעניין עמד להפתח. פרטי ההסכם, כך מדווח ה-CNN, נשמרים בסוד כמובן, אך נוכח מקרים דומים בעבר אין ספק כי התביעה עלתה לפורד מיליונים רבים. רק באפריל הקודם, העניק חבר מושבעים 43.7 מיליון דולר לאישה שנכוותה קשות ובעלה נהרג בנסיבות דומות לאלה של בני המשפחה מצפון קרוליינה. דובר חבר המושבעים אמר אז, כי פורד היתה צריכה להעניק לאזרחים את האפשרות לרכוש ערכות מיגון למיכל הדלק כמו בניידות המשטרה.

 

גם התובעים במשפט הנוכחי קראו לפורד לא להתמהמה עם התקנת מגיני מיכל דלק, ולהציע אותם בכל הדגמים הנמכרים עם מבנה מיכל דלק דומה. אלה כוללים את הקראון ויקטוריה, כמו-גם את אחותה היוקרתית לינקולן טאון-קאר, ואת גרסת מרקורי, הגרנד-מרקיז. בפורד משהים את ההחלטה בנושא נוכח העלויות העצומות הכרוכות בהתקנת אביזר בטיחות שכזה במספר גבוה של מכוניות, אם כי הגרסה הרשמית היא שלציבור הרחב לא ניצבת סכנה לתאונות כמו רכבי המשטרה בגלל אופי נסיעה רגוע יותר. אשרי המאמין.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ביל פורד, היו"ר. הפנים אומרות הכל
צילום: איי פי
מטה פורד בדירבורן, מישיגן. רבבות יפוטרו
צילום: רויטרס
פורד קראון ויקטוריה. מתלקחת בתאונות?
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים