שתף קטע נבחר

20 שנות מאסר - על הריגה בגלל 100 שקל

המורשע, בן 18, הודה בדצמבר בעסקת טיעון בהריגתו של צחי יעקב, בעקבות ויכוח על שטר של 100 שקלים בקניון בת-ים. בעקבות ההודאה הופחת האישום מרצח להריגה. היום הורשע הצעיר בעונש המירבי על הריגה והשופטים קבעו בגזר הדין: "הגענו למסקנה ברורה כי חומרת מעשיו של הנאשם בעניינינו זה אינה מאפשרת פשרה בכל הנוגע לענישתו". קרובי המורשע התפרעו באולם, משפחת ההרוג נאלצה לצאת בליווי משטרתי

דרמה בבית המשפט: בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר הבוקר (ראשון) 20 שנות מאסר בפועל (גזר הדין המירבי) על הצעיר שהורשע בהריגת צחי יעקב. עם הקראת גזר הדין החלה מהומה רבתי באולם, כאשר בני משפחתו וחבריו של המורשע פרצו בזעקות והחלו להתפרע. השוטרים ואנשי האבטחה ניסו להשתלט עליהם אולם אלו לא נרגעו וניסו גם לפגוע בעיתונאים ובאנשי תקשורת שהיו במקום. קרובי משפחתו של ההרוג נאלצו בתום הדיון לצאת מהאולם בליווי משטרתי.

 

השופטים קבעו בגזר הדין: "הגענו למסקנה ברורה כי חומרת מעשיו של הנאשם בעניין זה אינה מאפשרת פשרה בכל הנוגע לענישתו. ככלל, נראה שאם יש משמעות לעונש המרבי שראה המחוקק לקבוע בחוק כנקודת התחלה בשקילת העונש, הרי שמשמעות זו צריך שתקבל את מלוא הביטוי במקרה הנוכחי, המחייב מיצוי הדין עד תום".

  

התובעת במשפט, עורכת הדין נאוה הורוביץ, אמרה בדיון כי "אנחנו חושבים שהגיע הזמן להעלות את הרף של הענישה. היה צריך לתת לו את העונש המקסימלי ובית המשפט קיבל את זה. לא נעשה כאן הסדר טיעון, התביעה המירה מרצח להריגה, היה לנו קושי להסביר את זה למשפחת המנוח. הבהרנו שנטען לעונש המקסימלי והמרת הסעיף לא תשנה זאת, למרות שמדובר בקטין.

 

"מבחינת התוצאה הסופית עשינו את הדבר הנכון ואין ספק שיוצא מכאן מסר נדיר. עד היום קטינות היוותה מעין חסינות. אם הוא מספיק בוגר לנעוץ את הסכין אז הוא מספיק בוגר גם לקבל את העונש המקסימלי".

 

אמו של יעקב: הוא היה צריך לקבל מאסר עולם

 

כרמלה יעקב, אמו של צחי, אמרה בבית המשפט לאחר גזר הדין: "זה לא מנחם אותי. הוא היה צריך לקבל מאסר עולם. לקחת חיים של אדם זה לא משחק. האחיות שלו והמשפחה שלו צעקו עלינו ועל כולם. זה לא מספיק, לקחו את היהלום שגידלתי, הוא עמד להתחתן והשאיר לי צוואה".

 

"הלך לי ילד שלא עשה רע לאף אחד. לבן אדם כזה אסור לחיות, הוא יקבל חנינה עוד 15 שנים", אמר נח יעקב, אביו של צחי. "נמשיך לחיות, יש לי משפחה ענפה וגדולה, כולם תומכים בי. בעזרת השם אני אצא מזה. כל הקרובים אלי תומכים בי. הזהרנו אותו כמה פעמים שלא להתווכח. בסוף בא ילד ככה סתם, בשביל מילה לא צריך לרצוח. אני רוצה שהנוער ישמע אותי, שיפסיקו עם הסכינאות הזו, לא טוב לילדים שלנו. כל החיים שלי אזכור אותו. לא צריך ללכת ברחוב עם סכינים, זה הורס משפחות שלמות, המשפחה הלכה לי וזה מה שקורה. אני מאוד מקווה שיהיה מסר לכנסת, שיחמירו כמה שיותר עם אנשים ששולפים סכינים".

 

"העונש היה צריך להיות הרבה יותר כבד על מנת למנוע את הרצח הבא", אמרה קרובת משפחה אחרת, "הייתי בקבר שלו ודיברתי איתו ואני אלחם בשבילו את המלחמה. אני מאחלת לכל ההורים שיילחמו על הצדק. בעונשים צריך להחמיר איתם ולא להקל עליהם. להחמיר איתם שיראו וייראו".

 

השטר נפל, צחי יעקב נדקר

 

המורשע, בן 18, הודה בחודש דצמבר בהריגתו של יעקב, בן 23, בעקבות ויכוח על שטר של 100 שקלים שנפל בקניון בת-ים. הנער הודה בהריגה במסגרת עסקת טיעון שבה הופחת סעיף האישום מרצח להריגה.

 

הדקירה אירעה בקניון בת-ים, בפברואר 2005, לשם הגיע יעקב עם חברתו מיטל אביבי, איתה עמד להתחתן, כדי לקנות נעליים. כשהיה בחנות הבחין בשטר של 100 שקל על הדלפק ופנה לנער בן 15 שהיה בחנות ואמר לו: "קח את הכסף שלך, שלא יאבד". הנער ענה לו: "מה אתה מתערב? תראה לי מי הגבר שייגע בכסף הזה". יעקב אמר: "אני עוזר לך ואתה מאיים עלי?".

 

לפי כתב האישום המתוקן, בשלב זה רץ לעברו חברו של הנער שאמור היה להיות באותו זמן במעצר בית, בשל דקירה אחרת בה היה מעורב. הנער התווכח עם יעקב ומיד לאחר מכן שלף את הסכין ודקר אותו למוות. לאירוע היו עדים החברה מיטל וכל מי שנכח בחנות.

  

11 ימים שכב צחי במצב של מוות מוחי במחלקת טיפול נמרץ בבית החולים וולפסון בחולון, עד שנקבע מותו. הנער הנאשם נשלח לתסקיר בשירות המבחן. תסקיר זה יוגש לבית המשפט לפני שלב הטיעונים לעונש.

 

עסקת הטיעון נחתמה לאחר שהפרקליטות נתקלה בקושי להוכיח את מניע הרצח, זאת משום שהיה מדובר בדקירה אחת בלבד ולא הייתה הכרות מוקדמת בין הנער הפוגע לבין יעקב. עורכת הדין תמר קלנברג, מהמרכז המשפטי "נגה" לנפגעי עבירה בקריה האקדמית אונו המלווה את בני משפחת יעקב מאז הרצח, אמרה כי בשלב הטיעונים לעונש בחודש הבא, תוקרן מצגת וידאו ובה קטעים מצולמים של ההרוג, בניסיון להמחיש לשופטים את גודל האבדה למשפחה.

 

במשטרת מחוז תל-אביב מתחו ביקורת נוקבת על ההחלטה של הפרקליטות להגיע לעסקת טיעון: "זו פרקליטות של נמושות. אנחנו כבר לא יודעים מה נחשב כרצח, האם לא מספיק שבן אדם יוצא מהבית בזמן שהוא במעצר בית על מקרה קודם של דקירות כשבידו סכין והרצח זה רק עניין של זמן עבורו? קשה להבין באילו מקרים זה כן נחשב רצח".

 

מהפרקליטות נמסר בתגובה כי הוחלט להגיע להסדר טיעון בפרשה בעקבות קושי להוכיח כי בנסיבות של התלהטות רוחות רגעית, שכללה דקירה בודדת, קיבל הנאשם החלטה להמית את המנוח בכוונה תחילה. 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עופר עמרם
הצעיר שהרג בבית המשפט
צילום: עופר עמרם
מומלצים