שתף קטע נבחר

תוכנית הגרעין האיראנית תועבר למועצת הביטחון

27 מדינות מתוך 35 הצביעו בעד מהלך דיפלומטי נגד איראן. קובה, ונצואלה וסוריה התנגדו. ואולם המהלך ימתין חודש נוסף - תנאי שדרשו רוסיה וסין תמורת תמיכתן. משרד החוץ: "זהו מסר ברור וחד לאיראן שעליה להפסיק את תוכנית הגרעין". בתגובה הודיעה איראן כי תחזור להעשיר אורניום ותפסיק את פעולתם של פקחי הגרעין במדינה. המחיר לישראל: ארה"ב הסכימה לנוסח בהחלטה שקורא למזרח תיכון ללא נשק גרעיני - בניגוד לעמדה בירושלים

מועצת הנגידים של הסוכנות לאנרגיה אטומית החליטה בצהריים (שבת) בוינה ברוב קולות לקבל את ההחלטה הקוראת "לדווח" על סוגיית הגרעין האיראנית למועצת הביטחון של האו"ם. צעד כזה עשוי לסלול את הדרך להטלת סנקציות כלכליות ופוליטיות על איראן בעתיד.

 

 

הנציג האיראני בדיונים בוינה אמר בתגובה, כי טהרן תחדש באופן מיידי את העשרת האורניום. יותר מאוחר הכחישו באיראן את האמירה, אולם אז דיווחה הטלוויזיה כי העשרת האורניום אכן תחודש.

 

בנוסף, נשיא איראן, מחמוד אחמדי-נג'אד, הורה להפסיק את פעילות פקחי הגרעין של האו"ם במדינה החל ממחר. לדבריו, "בשל העברת הנושא למועצת הביטחון, איראן תפסיק את שיתוף הפעולה מרצון שלה החל מיום ראשון".

 

גורמים מדיניים בישראל הביעו סיפוק רב מההחלטה, ואמרו כי זוהי התפתחות משמעותית וחשובה. ממשרד החוץ נמסר כי ישראל מברכת על ההחלטה, וכי הקהילה הבינלאומית מעבירה מסר ברור וחד לטהרן כי עליה להפסיק לחלוטין ולאלתר את התוכנית הגרעינית שלה.

 

גם דובר מחלקת המדינה האמריקנית, שון מקורמק, התבטא באופן דומה ואמר כי "ההחלטה היום שולחת לאיראן מסר ברור שלא ניתן לטעות בו, כי עליהם למלא אחר התחייבויותיהם הבינלאומיות ולהקשיב לקריאת הקהילה הבינלאומית".

 

ארה"ב התקפלה: "לא לגרעין במזרח התיכון"

 

ארה"ב התקפלה והסכימה לדרישה המצרית להכניס להחלטה שהתקבלה על ידי מועצת הנגידים התייחסות לכך שעל המזרח התיכון להיות 'איזור נקי מנשק גרעיני'", הכולל למעשה גם את ישראל. מדובר בסעיף הנוגד לחלוטין את עמדת ישראל בנושא.

  

מצרים ומדינות ערביות נוספות הביעו תרעומת על הביקורת שנמתחה על איראן בנושא האיראני, בעוד שלטענתן בוחרות מדינות העולם להעלים העולם עין מפרויקט הגרעין הישראלי. עד אמש התנגדה ארה"ב להכנסת הסעיף, אולם בשעת לילה מאוחרת נאותה לבסוף להכניסו, ובכך נפתרה המחלוקת בין נציגי ארה"ב למצרים.

 

בסעיף שהתקבל נאמר כי "המדינות מכירות בכך שההחלטה בנוגע לאיראן תורמת למאמצים הבינלאומיים לאי-הפצת נשק גרעיני והבנה בצורך במזרח תיכון נקי מנשק להשמדה המונית".

 

גורמים מדיניים בישראל אמרו כי "לא מדובר בהתקפלות אמריקנית, אלא בפשרה שנועדה להכליל עוד כמה מדינות שיתמכו בהחלטה". לדבריהם, "לא תהיה לכך השפעה של ממש על ישראל, וממילא אין מדובר בפעם הראשונה שהתייחסות שכזאת מופיעה. כך היה גם כשלוב החליטה לחתום על האמנה לאי הפצת נשק גרעיני בשעתו.

 

סוריה וקובה התנגדו

 

27 מבין 35 המדינות החברות במועצת הנגידים הצביעו בעד ההחלטה להעביר את הנושא האיראני למועצת הביטחון. המתנגדות היחידות היו סוריה, ונצואלה וקובה; אלג'יריה, בלרוס, אינדונזיה, לוב ודרום אפריקה נמנעו.

 

ההחלטה מגדירה את איראן כ"מקרה מיוחד אותו יש לאמת", וקוראת לה לנקוט בכל הצעדים הנדרשים על-מנת לבנות אמון בינלאומי ולשפוך אור על השאלה האם תוכנית הגרעין שלה אכן מיועדת לצרכים אזרחיים. צעדים אלה, נכתב כוללים "השעיה מלאה ומיידית של כל הפעילות הגרעינית". לסיכום, קוראת מועצת הנגידים לאיראן "לאמץ מידה של שקיפות, כנדרש, ולאפשר גישה למומחים ולמסמכים".

 

ההחלטה הועברה באופן רשמי על-ידי שלוש המעצמות האירופיות – גרמניה, בריטניה וצרפת. היא זכתה לתמיכתן של חמשת החברות הקבועות במועצת הביטחון – רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וארה"ב. על-מנת לזכות בתמיכת שתי הראשונות, שונה נוסח ההחלטה כך שנקבע כי הדיווח למועצת הביטחון יתבצע רק בעוד כחודש, לאחר שראש הסוכנות, מוחמד אל-בראדעי, יגיש דיווח מסודר למועצת הנגידים.

 

"במהלך החודש הקרוב יתקיימו פגישות קריטיות", אמר אל-בראדעי. "בין היתר, נדון בהצעה הרוסית לפיה מוסקבה תבצע את העשרת האורניום עבור איראן. זו אפשרות אטרקטיבית מאוד להתמודדות עם נושא העשרת האורניום, לפחות בשלב זה".

 

מרקל: הגרעין האיראני - כמו עליית הנאציזם 

 

בתוך כך, בנאום במינכן השוותה מרקל את האיום הנשקף מתוכנית הגרעין של איראן לעליית הנאציזם שהתרחשה נוכח שתיקה מצד העולם כולו. "אם נזכרים בהיסטוריה הגרמנית בשנות ה-30 ועליית הנאציזם, היו הרבה מחוץ לגרמניה שאמרו 'אלה רק דיבורים - אל תתרגשו. אנו יודעים כעת כי היו זמנים בהם יכולנו לנהוג אחרת. מסיבה זו גרמניה מחויבת לפעול בשלבים המוקדמים, אנו רוצים, חייבים, למנוע את התפתחות תוכנית הגרעין של איראן", דברי מרקל.

 

עוד היא אמרה כי גרמניה צריכה להבהיר לאיראן מה מותר ומה אסור. "איראן חצתה את הקו האדום. אני אומרת את זה כקנצלרית גרמניה". היא הפנתה חיצי ביקורת כלפי הנשיא אחמדי-נג'אד ואמרה: "נשיא שמטיל ספק בזכות הקיום של ישראל, נשיא שמכחיש את השואה, לא יכול לצפות לשום סובלנות מצדה של גרמניה".

 

שר החוץ הבריטי, ג'ק סטרו, אמר כי איראן עדיין יכולה להימנע מסנקציות מצד מועצת הביטחון, אם תשעה את העשרת האורניום ותמלא אחר דרישות הקהילה הבינלאומית: "לאיראן יש הזדמנות מעכשיו ועד פגישת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית במרס, למלא אחר ההחלטות האחרונות בכך שתשעה את כל פעולות ההעשרה והעיבוד, ותנקוט צעדים להתמודד עם שאר הנושאים העומדים על הפרק", אמר סטרו, "אחרת - החלטות של מועצת הביטחון הם כמעט בלתי נמנעות".

 

ובתוך כך, שר ההגנה האיראני, מוסטפה נג'ר, אמר כי מנהיגי ארה"ב הם טרוריסטים וכי הם ציר הרשע המרכזי בעולם". נג'ר אמר את הדברים בתגובה לדבריו של שר ההגנה האמריקני, דונלד ראמספלד, שבכנס ביטחוני במינכן כינה את איראן "המדינה המובילה במתן חסות לטרור".


פורסם לראשונה 04/02/2006 11:25

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
בוש. התקפלו
צילום: רויטרס
צילום: איי פי
מוחמד אל-בראדעי
צילום: איי פי
צילום: רויטרס
נשיא איראן
צילום: רויטרס
מומלצים