שתף קטע נבחר

שפעת העופות: עכשיו גם באפריקה

זן חדש ומדבק במיוחד של שפעת העופות הקטלנית מסוג H5N1 התגלה בעופות בצפון ניגריה - הפעם הראשונה בה מתגלה הנגיף ביבשת אפריקה. מומחים חוששים: מצב התבאורה הירוד בכפרים העניים באפריקה מגביר את החשש למגיפה

זן חדש, מדבק במיוחד של שפעת העופות מסוג H5N1 התגלה בעופות בניגריה - המקרה הראשון של גילוי הנגיף ביבשת אפריקה, כך הודיע היום (ד') הארגון הבינלאומי לבריאות בעלי החיים.

 

שלטונות ניגריה הודיעו מצידם על גילוי הנגיף בעופות בכפר ג'איל, בצפון המדינה. מעבדות בעיר פדובה באיטליה זיהו כי מדובר ב"נגיף מידבק במיוחד של שפעת עופות מסוג H5N1", אולם הדגישו כי דרושות בדיקות נוספות על מנת לנתח את הפרופיל הגנטי של הנגיף. בדיקות אלה ינסו לברר באיזו מידה קיימת חפיפה בין הזנים המוכרים של שפעת העופות, והזן הניגרי.

 

מיד עם היוודע דבר התוצאות מיהרו שלטונות ניגריה לרסס חומרי הדברה בחווה בה נמצאו העופות הנגועים, והטילו הסגר על האזור כדי למנוע מעבר של בעלי חיים. ארגון בריאות בעלי החיים הודיע כי השלטונות המקומיים נמצאים במגע עם גורמי הארגון לבריאות בעלי החיים, כדי לתאם את הטיפול במשבר.

 

"צוות מומחים יישלח לאזור בימים הקרובים כדי לאמוד את חומרת המצב ולאתר את דרכי הטיפול", דיווח הארגון.

 

שפעת העופות התפרצה בשנת 2003 באסיה, וגרמה להשמדה של כ-140 מיליון עופות. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, הנגיף הצליח להדביק 165 בני אדם ברחבי העולם, מתוכם מתו 88. מרבית מקרי ההידבקות והמוות היו עד כה באסיה, אולם בחודשים האחרונים היו מקרי הידבקות ומוות גם בטורקיה, בקפריסין ובעיראק.

 

מומחים הביעו חשש שהמצב התברואתי הירוד בכפרים העניים באפריקה, שם מגדלים רבים מהתושבים עופות לצורך מאכל ללא פיקוח וטרינרי, מגביר את החשש שההתפרצות תהפוך למגיפה.

 

שלטונות ניגריה הודיעו שהם בוחנים מקרי מוות של מספר עופות מסיבה בלתי ברורה גם באזור אחר במדינה, אולם מבדיקות ראשוניות עולה שלא מדובר בשפעת עופות. בכל מקרה, קראו שלטונות הבריאות של ניגריה לתושבים לעקוב אחר מצבם הבריאותי של העופות שלהם, ולדווח על כל מקרה מחלה או מוות חשוד.

 

החשש הגדול של מומחים בעולם הוא מהתפשטות הנגיף בקרב עופות, ומהידבקות של מספר גדול שני בני אדם. מצב זה, הם אומרים, יגביר את הסיכון של שינוי גנטי שעלול הנגיף לעבור, כך שיתאפשר לו לעבור בהדבקה בין אדם לאדם, ולא רק בין עופות לבני אדם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
חשש מהתפרצות באפריקה. שפעת עופות (ארכיון)
צילום: רויטרס
מומלצים