שתף קטע נבחר

מופז לסולאנה: "חמאס ביקש מאיראן כסף והכוונה"

לפני דיון מכריע בלשכת רה"מ על יחס ישראל לרשות, נפגש שר הביטחון עם הממונה על המדיניות באיחוד האירופי והבטיח לו כי ישראל לא תמנע מהפלסטינים סיוע הומניטרי. מופז ביקש עזרה בהשגת תמיכה בינלאומית נגד חמאס, וגילה מידע על הקשרים בין חמאס ואיראן. רק מחרתיים, אחרי השבעת הפרלמנט החמאסי, תכריע הממשלה אילו צעדים בדיוק לנקוט נגד הרשות. בדיון היום אושר רשמית שאנשי חמאס המתגוררים ברצועה לא יורשו להגיע לגדה לישיבת הפרלמנט

"החמאס עושה בימים אלה ניסיונות לקבל כספים מאיראן, ומבקש מהאיראנים לדעת כיצד על פי תפישתם הוא צריך להנהיג את הרשות הפלסטינית. אפשר להבין איזו רשות פלסטינית רוצה החמאס להקים כאן", אמר היום (ו') שר הביטחון שאול מופז לממונה על המדיניות והביטחון באיחוד האירופי, חוויאר סולאנה, העושה עתה בישראל.

 

אחרי הפגישה, השתתף מופז יחד עם הצמרת המדינית בדיון אסטרטגי שהתקיים אצל ממלא מקום ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ובו דנה הצמרת המדינית-ביטחונית במדיניות ישראל מול הרשות הפלסטינית בראשות החמאס. 

 

בדיון אושר רשמית כי אנשי חמאס המתגוררים ברצועת עזה וחברים בפרלמנט הפלסטיני לא יורשו להגיע לגדה לישיבתו הראשונה מחר. הנושא כבר עלה במהלך השבוע האחרון וברשות הפלסטינית התכוננו לאפשרות של עריכת שיחת ועידה בווידאו בין רמאללה לעזה. 

 


מופז וסולאנה (צילום: חיים צח)

 

בלשכת ראש הממשלה הגדירו את ההמלצות המדיניות והביטחוניות שהוצגו בישיבה בפני אולמרט כ"סודיות", ואמרו שרק שהממשלה תכריע לגביהן ביום ראשון, למחרת השבעת הפרלמנט החמאסי ברשות. 

 

לשכת ראש הממשלה סירבה לפרט את ההמלצות בטרם תאושרנה על-ידי הממשלה. עם זאת, נודע שההמלצות עוסקות בהטלת מצור כלכלי חלקי על הרשות ובנוסף, בהקמת חזית בינלאומית שתפעל למניעת הגעת כספים מאיראן וארגוני איסלאם קיצוניים. 

 

בדיון השתתפו השרים ציפי לבני שרת החוץ, שאול מופז שר הביטחון, גדעון עזרא השר לביטחון פנים וצחי הנגבי, שר במשרד רה"מ. 

 

"לא נקבל רשות של טרור" 

 

בפגישה עם סולאנה לפני הדיון בלשכת רה"מ, אמר מופז לסולאנה כי "לא נוכל לדבר עם ארגון טרור שעל ידיו דמם של אלפי ישראלים". לדבריו, "ישראל עומדת על כך שהחמאס יאמץ עקרונות בסיסיים שאנו תובעים, יכיר במדינת ישראל, יתפרק מנשקו ויתקדם על פי מפת הדרכים. אם הדברים הללו לא יתרחשו והחמאס ימשיך בתוכניתו להשתלט על הרשות הפלסטינית, הרי שבשנים הקרובות נמצא רשות טרור ומבחינתנו זהו דבר שלא נוכל לקבל אותו". 

 

מופז ביקש מסולאנה לעזור בעצירת התרחבות הסדקים בעמדת הקהילה הבינלאומית נגד החמאס: "אני מאמין שבימים האלה יש חשיבות גדולה לתמיכה הבינלאומית בעמדתנו", אמר מופז, "ואני מצפה שאלו המסרים שגם יועברו לפלסטינים. ישראל לא תנקוט בשום צעדים נגד העם הפלסטיני. לא נמנע כל סיוע הומניטרי. להיפך, אנו חושבים שהתמיכה הבינלאומית חייבת להימשך, אך ראוי שהארגונים הבין לאומיים יעשו זאת ישירות מול הפלסטינים ולא מול החמאס". 

 

שר הביטחון הסביר לסולאנה כי "בכל מקרה אנו מתכננים שורה של צעדים נגד הרשות הפלסטינית. ברור לנו שהם מתכננים להציג מדיניות אחראית לכאורה, אך זוהי מלכודת דבש שנועדה לקנות להם זמן לצורך המשך בניית כוחם והתארגנות לפגיעה באזרחי ישראל. אתם האירופים יכולים להשפיע על התהליך ולומר עכשיו לאבו מאזן שהמנדט שהוא נותן לממשלה הפלסטינית חייב לכלול גם את התנאים המקדימים שאותם תובעת מדינת ישראל, כי בלי זה לא נוכל להתקדם". 

 

בהמשך דבריו אמר עוד מופז, שגם בימים האלה מתכננים הפלסטינים לבצע פיגועים גדולים כנגד ישראל. הוא הזכיר את נסיון הפיגוע בשבוע שעבר כשמחבלים חמושים ניסו לחדור למעבר ארז, נורו ונהרגו: "אנו יודעים שהם מתכוננים כל הזמן וחופרים מנהרות נפץ בקרני ובארז. ברור לנו שאנו נוטלים סיכון גדול בהותרת המעברים האלה פתוחים. אך אנו עושים זאת כי אנו מבינים שזהו צינור החמצן הכלכלי של האוכלוסייה הפלסטינית", הסביר מופז. 

 

"בכל מקרה המסר המרכזי של ישראל היה ונותר שאנו רוצים להתקדם על פי מפת הדרכים. זאת על פי התנאים שאנו והקהילה הבינלאומית תובעים מן החמאס", אמר לסולאנה. 

 

"להטיל מצור על ראשי החמאס" 

 

ובינתיים, לחברי כנסת רבים יש רעיונות משלהם כיצד צריכה ישראל להתייחס לרשות החמאסית. 

 

כך, יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ יובל שטייניץ, אמר כי "כמו שהטלנו מצור על ערפאת ברמאללה, כך יש להטיל מצור על ראשי החמאס ועריהם, הוא ביקר את החלטת אולמרט ומופז לאפשר את הגעת ראשי החמאס לפרלמנט ברמאללה ולמנוע את בידודן של הערים בגדה. לדבריו, מדובר בהחלטה אומללה שתאפשר את כינונו וביסוסו של פרלמנט חמאסי בהשפעה איראנית. 

 

ח"כ רן כהן (מרצ) אמר כי "יותר גרוע מהרשעות שבאי העברת הכספים לרשות הפלסטינית הוא הטמטום שבהרעבת העם הפלסטיני". לדבריו, "מי שחושב שהחמאס הוא הגרוע מכל - טועה. ממשלה שתרעיב את העם הפלסטיני רק תקבל גורמי טרור קיצוניים יותר", אמר. 

 

חבר מפלגתו ח"כ אבשלום וילן פנה לאולמרט להשאיר את הכדור במגרש של החמאס "כדי שהפלסטינים יהיו אחראים לשינויים בסטטוס קוו ולא מדינת ישראל". "המדיניות כלפי החמאס צריכה להיות מוכתבת על ידי התנהגותו ומעשיו ולא על פי תחושות בטן ושיקולי בחירות זרים. סגר כללי שיופעל מראש על ידי ישראל, יגרום נזק קשה למעמדה בקהילה הבינלאומית ויפנה את חיצי הביקורת כלפי ישראל, במקום למקד אותם בדרישות מהחמאס", כתב. 

 

ואילו יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, שלח לאולמרט מכתב, שבו הוא מציע לו את עזרתו במלחמה נגד החמאס. ליברמן כתב כי על הממשלה להודיע לרשות שתוך חודש ימים תפסיק לא רק את העברת הכספים לרשות אלא גם את הפסקת החשמל, המים ושירותי הטלפון. כמו-כן, להודיע שישראל תסגור את כל מעברי הגבול ואת נמל אשדוד בפני העברת מטענים ומוצרים לרשות. 

 

רוסיה: "לא נציב כל דרישה בפני החמאס" 

 

ובתוך כך, שר החוץ הרוסי אמר לקראת הביקור הרשמי של חמאס במוסקבה בתחילת החודש הבא כי מנהיגי התנועה הוזמנו למוסקבה "כדי להכניסם לתוך תהליך השלום במזרח התיכון". 

 

ואילו אלכסנדר קלוגין, השליח הרוסי המיוחד למזרח התיכון, אמר כי "רוסיה לא תציב בפני נציגי החמאס כל דרישה שהיא", כך מגלה היום אלכסדנר קלוגין, דיפלומט רוסי, לסוכנות הידיעות אינטרפקס. לדבריו, "הם צריכים לקבל בעצמם את ההחלטות לגבי הדרך בה ינהגו כדי לשרת את האינטרסים של העם הפלסטיני וכדי ליישב את הסכסוך בין הפלסטינים לישראל".

 

"כל מה שאנחנו רוצים זה שהחמאס יעבור לעמדה חיובית", הוסיף קלוגין. "אין לנו כוונה להחליף איתם מהלומות, הם יודעים היטב מה הקהילה הבינלאומית דורשת מהם". 

 

הכתבה הוכנה בסיוע סוכנויות הידיעות
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
מופז. תמיכה בינלאומית
צילום: ירון ברנר
צילום רויטרס
סולאנה
צילום רויטרס
מומלצים