שתף קטע נבחר

50 הגדולים של פורטיסחרוף

הם מובילים את הרוק הישראלי כבר 30 שנה, ביחד ולחוד, ובסופ"ש יוצא להם אלבום חדש בשם "על המשמרת". גבע קרא עוז צולל לקריירה המופלאה שלהם ובוחר את 50 השירים האהובים ביותר. ובמקום הראשון: "אין קץ לילדות"

1. אין קץ לילדות 

 

בגרסת ההופעה כמובן, שהופיעה ב"כשהגיטרה מנסרת את הלילה". שילוב הקולות המושלם של פורטיס וסחרוף מגיע פה לשיאו, כשהגיטרות, התופים והבס חוברים אליהם לחתיכת רוק מושלמת שמצליחה להביא - גם בהאזנה המי יודע כמה - לאקסטזה, קתרזיס ופורקן.

 

2. Ghost Can't Run Away

 

הפרוייקט של "פורן אפייר" מעולם לא זכה לכבוד הראוי, וחבל. פורטיס וסחרוף חזרו בתחילת הניינטיז לשיר באנגלית - ויצרו מאסטרפיס של רוק מעודכן, שלקח למקומות חדשים, אוריינטלים מתמיד, את הדארק-אייטיז. בשיר הזה, השני באלבום, הם זיקקו את כל הכישרון האדיר והניסיון שלהם לכדי שלמות.

 

3. Inner Station

 

רגע השיא של "מינימל קומפקט". הדיכאון המורבידי והצלילי שלהם מקבל את הניסוח הכי מדויק שלו ("אני צולל למטה - ואני לא יודע מה אגלה שם") בעיקר בזכות השימוש המרטיט במגוון הקולות של חברי הלהקה, שהיו כה שונים זה מזה ובכל זאת דומים. מרגעי השיא של האייטיז בכלל - ולא רק של הנציגות הישראלית בשנים האלה.

 

4. כמה יוסי 

 

הפיסגה של ברי סחרוף כיוצר סולו מתוך "סימנים של חולשה" המופתי. צלילה טקסטואלית לתוך עולם הילדות שלו ושל דור שלם, מגובה ברעש גיטרות ממכר ומלהיט, שהצליחה, בכמה מילים, לצייר תמונה של ישראליות.

 

5. תחנה סופית

 

"סיפורים מהקופסא" היה האלבום שהחזיר את פורטיס וסחרוף לארץ, הפך אותם לכוכבי-על ונתן דחיפה אדירה לרוק הישראלי. יש בו כמות בלתי נתפסת של שירים נפלאים, נצחיים, וזה האהוב עלי ביותר. גם היום, כמעט 20 שנה אחרי שנכתב - הוא נשאר רלוונטי כתמיד. חומת ברלין אולי קרסה, אבל זה בסדר, אחרות נבנות במקומה.

 

6. ערב חולה

 

"הכל או כלום", אלבום הבכורה של סחרוף כסולן, שלפורטיס היה חלק לא מבוטל בו - לא נפל בכלום מעבודותיהם המשותפות. את השיר האדיר הזה כתב ערן צור, וסחרוף הפך אותו לאחד הקטעים הכי מכוסחים ומכסחים שלו - מפגן אדיר של עוצמה ותשוקה.

 

7. ניצוצות

 

אוקי, זה קיטש, אבל אם כבר קיטש, אז שיהיה מורכב, מתפתל, מסעיר ומיוחד כמו השיר הזה, שלוקח את בלדת הרוק הסטנדרטית למקומות קצת אחרים.

 

8. הפוך

 

עוד הוכחה שרוקנ'רול משובח לא חייב להיות מסובך. טקסט פשוט, קצב סטנדרטי, אבל איזה עוצמה יש בשיר הסוחף הזה. 

 

9. נעליים

 

ההמנון האלטרנטיבי של ישראל. נעליים מונפות באוויר, המלך מפה והמלכה משם, פורטיס צורח, הגיטרות שוברות את שיא הקול. והמקרר, המקרר שמקרר לי את המוח.

 

10. When I Go

 

נו טוב, לא בדיוק שיר של פורטיס וסחרוף, אלא הצגת יחיד מופלאה של מלכה שפיגל. ועדיין - זו מינימל - וזה אחד הרגעים המרגשים של שנות השמונים, הרגע שבו השיר המכושף הזה פגש את ידיו של וים ונדרס ב"מלאכים בשמי ברלין".

 

11. דבש

 

30 שנה אחרי שיצא, ו"פלונטר" נשאר רלוונטי, תוקפני, נועז ובועט כתמיד. עוד הוכחה שלפעמים ליצירות גדולות באמת דרוש זמן כדי לחלחל, ושלפעמים, כל מה שאתה צריך זה רק קצת דבש.

 

12. רעש לבן  

 

ככה נשמע קונצרט קלאסי של גיטרה חשמלית, מגובה בשירה החורקת של סחרוף, ובהפקה המופלאה של רע מוכיח, שהפכה את השיר הזה, כמו את כל "סימנים של חולשה", לפסגת הרוק הישראלי, מאז ובכלל.

 

13. חלליות

 

לכאורה, שיר קצת טיפשי, אבל למעשה יצירת פופ מושלמת ומדוייקת להפליא - ופשוט אי אפשר שלא להצטרף בפזמון ולצווח "לה לה לה" בקול גדול. 

 

14. חלום כחול

 

רק פורטיס מסוגל לכתוב שיר אהבה כל כך סקסי, מטורף ומקסים. אם הייתי אשה, זה השיר שהייתי רוצה שיכתבו בשבילי.

 

15. פאריז בלהבות

 

לא יעזור, כשפורטיס שואג, ומסביבו הגיטרות באוקיאנוס של זעם, אתה פשוט מאמין שפאריז בוערת עכשיו - ושפורטיס עומד על האייפל. לבד, לבד, לבד. 

 

16. עיר של קיץ  

 

קודם כל, בתל-אביב אין סתיו, והגיע הזמן שמישהו יגיד את זה. וחוץ מזה, זה אחד התיאורים הכי יפים שאני מכיר על חיי העיר העברית הראשונה.

 

17. המוות אינו מחוסר עבודה 

 

כל כך הרבה שירים נכתבו על סמים - בגלל סמים - נגד ובזכות סמים, וזה היה ונשאר אחד המשכנעים שבהם, עם כל החריפות, הכנות וההומור הפורטיסי השחור, והקול הדקיק, המתיילד, המצמרר.

 

18. שקיעתה של הזריחה

 

אין ספק שזה אחד השירים המרגשים שנכתבו פה. אין ספק שזה שיר שמי שלא גדל בצל איומה של הפצצה האטומית יתקשה להרגיש אותו מבפנים. אין ספק שמי שכן, מרגיש שכל מילה וכל צליל הם כל כך מדויקים, כל כך טרגיים, כל כך נכונים.

 

19. לב שלם 

 

אם הרבי מברסלב היה רוקר במילניום החדש, ככה הוא היה שר. "נגיעות" היה האלבום הכי מצליח של סחרוף - בזכות השילוב של המזרח והמערב, הישן והחדש, הרועש והמלודי - שנפגשו כולם בדיוק באמצע באלבום הזה - ובשיר הזה במיוחד.

 

20. לחץ 

 

סמי ברינבך ורמי פורטיס כתבו את המילים, שאולי לא מתעלות לכדי שירה נשגבת, אבל מתיישבות באופן מדהים על הלחן, מקבלות תנופה אדירה, ומתרגמת בהצלחה תחושות גבריות, כאלה שאנחנו מתקשים לבטא, למילים וצלילים. 

 

21. עוד חוזר הניגון

 

כל פרויקט "עבודה עברית" היה שווה בזכות החידוש הזה של סחרוף - שלקח את השיר הזה למקום אחר לגמרי, הוציא את אלתרמן מהנפטלין ויצר קלאסיקה ישראלית.

 

22. לייפציג ברצלונה

 

ארס פואטיקה נוסח פורטיסחרוף. תיעוד החיים המוטרפים בדרכים בימי מינמל, שהביא לעולם את הסיסמה שמייצגת את כל מה שיש לשניים לומר: "כשהגיטרה מנסרת את הלילה".

 

23. אמריקה

 

"1900?" המעולה היה האלבום הכי מיינסטרימי של פורטיס וסחרוף, ששכללו עד למקסימום את היכולת הטבועה בהם לכתוב להיטי רדיו קליטים ומשובחים - בדיוק כמו השיר הזה שפותח אותו, ומצליח לפזר דוק של אירוניה כמעט בלתי מורגשת, עטופה בממתקי דיסטורשן מעודנים.

 

24. בוקר של קטיפה

 

אחד המקרים היחידים בהיסטוריה של המוזיקה הישראלית שגרסה עברית לשיר לועזי מצליחה לתת לו חיים חדשים, יפים לא פחות מהמקוריים.

 

25. רד מעל מסך הטלוויזיה שלי

 

כל כך הרבה פעמים קראו לפורטיס "משוגע", שחייב להיות בזה משהו נכון, אבל כל נביא חייב להיות קצת מטורלל, ופורטיס, בשיר הזה, הקדים את זמנו ב-30 שנה בערך.

 

26. חתול מפלצת

 

מעט מדי הכרה קיבל פורטיס התמלילן. השיר הזה הוא דוגמא מופתית לכשרון הנדיר שלו למילים, להטבעת ביטויים בשפה העברית, לכתיבה בשפה פשוטה, לא מתחכמת אבל מתוחכמת ונהדרת.

 

27. רחוק ממך

 

קשה להגיד ש"11א'", האלבום האחרון של סחרוף (יחד עם רע מוכיח) השאיר חותם של ממש על המוזיקה הישראלית - וחבל. הוא כולל לא מעט שירים מוצלחים ובראשם הפנינה הנפלאה הזו, ביחד עם יהודית רביץ.

 

28. סנדניה 

 

הם שרו בעברית, באנגלית, היו גם כמה שורות בצרפתית - אבל האמת היא שפורטיס תמיד נשמע כאילו הוא שר ג'יבריש - אז למה לא ללכת עם זה עד הסוף? הקטע שפותח את East On Fire מצדיק את שם האלבום, ומבעיר את המזרח באש הרוק האנרכיסטית, ואיזו מדורה מדהימה יצאה מזה.

 

29. Next One Is Real

 

כל הטירוף, הזעם והמופרעות של חברי מינמל קומפקט התרכזו בשיר הזה, שהיה לו גם קליפ מדהים לגמרי. היום כבר לא עושים אותם ככה.

 

30. סטטיק דנסינג

 

שיר שמדגים כמה חלוציים ומקוריים היו מינמל קומפקט. אם הוא היה יוצא 15 שנה אחר כך, הם היו הופכים לגיבורי הניינטינז.

 

31. אינקובטור

 

טוב, אז אולי בכל זאת הוא קצת משוגע. זה היה קורה גם לכם אם הייתם מקבלים אוסף בולים בעודכם באינקובטור. מזל שבכל זאת נתנו לו לצאת.

 

32. שר על מרטין לותר

 

קשה להאמין, אבל בסופו של דבר הוא התבגר. בעשור החמישי לחייו, אב גאה לילדים, הוציא פורטיס את "חצי אוטומטי", אלבום בוגר, מהורהר ומרתק, שזה שיאו.

 

33. רועד

 

"האחר" הוא אלבום קשה ונוקב, אולי קשה ונוקב מדי עבור הציבור בארץ שהתקשה לעכל אותו. בשורת שירים שבורים ומרוסקים ניפץ סחרוף את המציאות הישראלית הכתושה של ימי אינתיפאדת אל-אקצה. "רועד עלי הבית", הוא שר פה, באלבום ובשיר שהנציח את הרגע.

 

34.  Piece Of Grean

 

עוד אחד מהשירים של מינמל קומפקט. הביצוע בהופעה חיה, בדו-קרב גיטרות רעשני, היה רגע השיא של האיחוד המוצלח לפני כשנתיים.

 

35. מפנה מקום

 

ככה סחרוף כותב שיר אהבה, עם פיתולי טקסט אינסופיים, עם קריצה, גם הומור, ועם הרבה תשוקה. וזה עובד.

 

36. יומולדת

 

מה שהיה אחד השירים היותר חלשים של סחרוף, הפך, בסיוע של אינפקטד משרום, לאחד מלהיטיו הגדולים ובוודאי המקפיץ מכולם - בגרסה שהכניסה אותו גם לתודעת קהל המועדונים.

 

37. אין קשר

 

עוד להיט רדיו מנצח מבית היוצר של פורטיסחרוף, סוחף להפליא, משעשע, נוקב - ובעיקר מדבק.

 

38. הדור הזה

 

אבוד? רקוב? אולי, אבל לפחות יודע לעשות פאנק בן זונה, בעברית. פורטיס, שנזרק מהבמות בצעירותו, היה ונשאר מורד אמיתי בנשימה גם כשהתבגר, ומעולם לא התמסחר והתחבר למיינסטרים. אני לא חלק מהדור שלו, אבל הייתי רוצה להיות. 

 

39. 77

 

ככה עושים נוסטלגיה, בלי להפוך לדביק. ב"חם על הירח" התחיל סחרוף במסע שלו לציבור הישראלי הרחב - והשיר הזה, על הרגשות האוטומטים שהוא מעורר בכל מי שגדל במדינה הזו, עזר לו מאוד.

 

40. משחק בקוביה

 

סחרוף תומך בפורטיס בשיר הכי להיטי ב"חצי אוטומטי", שמוכיח שהוא לא איבד כלום מהאנרגיה שלו לאורך השנים. שיר שהיה צריך להיות להיט ענק. 

 

41.  יהלום

 

קטע שנחבא קצת אל הכלים ב"חם על הירח", אבל מדובר ביהלום אמיתי, מלוטש, קפוא ובוהק.

 

42. ואלס עם מתילדה

 

ושוב, פורטיס בגרסה עברית בהשראת שיר לועזי מצליח לצקת את האישיות הייחודה והפרועה שלו לתוך התבנית הקיימת - ולצאת מזה בכבוד.

 

43. הדלת

 

עוד שת"פ פורטיסחרופי מתוך "חצי אוטומטי", שהיה כל כך מוצלח, והיה לו קליפ כל כך יפה, עד שהיה לכולם ברור, וכנראה גם לשניים, שהגיע הזמן להתאחד.

 

44. Immigrant Song

 

מי היה מאמין שאפשר לקחת שיר של לד זפלין - ולעשות אותו יותר טוב. מינמל קומפקט האמינו. פלאנט ושות' אכלו אותה.

 

45. באוויר

 

הסולו הראשון של סחרוף. הוא לא היה ולא יהיה זמר גדול במובן הטכני של המילה, וחש תמיד יותר בנוח מאחורי הגיטרה, אבל כבר פה הוא הוכיח שהביישנות שלו היא הכי מקסימה שיש, ושהוא יודע לנפץ אותה כשצריך.

 

46.  שועל במנוסה

 

פורטיס מעולם לא נשמע מדויק יותר מאשר בשיר הזה. מגובה בחבורת נגני הרוק הכי איכותית ומגובשת שהיתה בארץ, הנטייה הטבעית שלו להתבלבל, להתפרע ולחרוג מהמסגרת - התמתנה - והתוצאה היתה להיט רדיו משובח. 

 

47. Junieha

 

עוד פיסת טירוף מטורפת מבית היוצר של "פורין אפייר". אי אפשר להבין מה הם אומרים שם, אבל אני בטוח שזה משהו נורא חשוב.

 

48. ריבונו של עולם

 

ברי סחרוף סוגר את "האחר" במחווה מצמררת. המילים של בארי חזק שנפל ביום כיפור, מקבלים גיבוי כואב ונוקב. "האם אתה שומע", הוא שואל, ואין תשובה.

 

49. בואי הביתה

 

"ואולי, היה זה רק חלום?", שואל סחרוף ומגבה את המילים בערבולי צלילים בסאונד ייחודי רק לו, הזוי במידה, מן אלקטרו-רוק עם טאץ מזרחי, שילוב שנשמע אצלו כל כך טבעי וכל כך נכון.  

 

50. השלימו אתם בתגובות - איזה שיר חסר?

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רן גולני
ניצוצות. פורטיס וסחרוף
צילום: רן גולני
עטיפת האלבום
האלבום החדש
עטיפת האלבום
לאתר ההטבות
מומלצים