שתף קטע נבחר

משרות ציבוריות: דרושים עוד ערבים ואתיופים

עם או בלי קשר לבחירות המתקרבות, צפויה הממשלה לקבל הבוקר החלטה על העדפה מתקנת לאזרחים הערבים, לאתיופים ולאוכלוסיית המוגבלים. המטרה: עוד עשרה אחוזים מהמשרות לערבים, עוד 30 משרות לאתיופים ולאוכלוסיית המוגבלים

מתנת בחירות? הממשלה צפויה להחליט הבוקר (יום א') בישיבתה השבועית על אפליה מתקנת לערבים בישראל במשרות הממשלתיות. לצד הציבור הערבי, צפויים גם העולים החדשים מאתיופיה לזכות בהעדפה במשרות בשירות הציבורי וכך גם אוכלוסיית המוגבלים בישראל.

 

 

בישיבת הממשלה שתערך הבוקר יתבקשו השרים לאשר שורה של החלטות לתיקון האפלייה שהיתה קיימת עד כה בהעסקת שלוש האוכלוסיות. זאת, על רקע הטענה המוצדקת שהערבים, העולים האתיופים והמוגבלים, אינם זוכים לחלק המתאים לחלקם באוכלוסיה במשרות של משרדי הממשלה. הערבים יזכו לתוספת של 10 אחוזים במשרות הממשלתיות. לצידם יזכו העולים מאתיופיה ואוכלוסיית המוגבלים ל-40 משרות נוספות - 75 לעומת 35 משרות הקיימות כיום בשרות הממשלתי.

 

מנתונים שריכז ד"ר דני גרא, היועץ ליישום מסקנות ועדת אור שדנה בין היתר לנסיבות ההתפרעויות והרג 13 אזרחים ערבים באירועי אוקטובר 2000, עולה שמאז ועד עתה לא השתנה דבר באשר לקיפוח המגזר הערבי. ערביי ישראל, המהווים 20% בקירוב מהאוכלוסייה, זוכים רק בחמישה אחוזים מתקציבי הפיתוח; 23 מבין 25 היישובים שבראש טבלת האבטלה הם יישובים ערביים.

 

עוד נמצא כי 85% מהערבים חיים בישובים המשובצים בשלושת העשירונים הנמוכים במדרג הסוציו-אקונומי; 50% מהמשפחות הערביות חיות מתחת לקו העוני, ועל אף החלטת הממשלה לאפליה מתקנת בתחום העסקת ערבים במשרדי הממשלה, הם מהווים לא יותר מ-8% מעובדי המדינה (אם מוציאים החוצה את משרות הסיעוד בבתי החולים הממשלתיים, השיעור מגיע לפחות מ-4%).

 

גרא מציע להתייחס בספקנות להצהרות של פוליטיקאים על תוכניות גרנדיוזיות לצמצום אפלייתם של ערביי ישראל. "מי שזורק מספרים כמו 40 מיליארד דולר, לא מתכוון לעשות מאומה", הוא אומר. "במקום לדבר על אוכל, משרד ראש הממשלה מפזר הצהרות על פיתוח היי-טק לערבים. אני מסתפק בשישה עד שבעה מיליארד במשך עשר שנים, עם תוכנית אינטגרטיווית בתחומי התעסוקה, הדיור, החינוך והכבישים. ושלא יגידו שאין כסף; לדברים חשובים תמיד מוצאים תקציב", אמר בעניין זה ד"ר דני גרא ובהחלטה הצפויה להתקבל היום בממשלה יש אולי נדבך ראשון לתיקון האפליה הקשה.

 

אחד הגורמים הפעילים ביותר שעסק במאבק באפליה בהעסקת עובדים ערבים, היה ארגון מוסאווא. בדו"ח שפירסם לא מכבר, טען הארגון שהנושא לא טופל באופן יסודי כפי שניתן היה לצפות לאחר חקיקת חוק ייצוג הולם של אזרחים ערבים במשרדי ממשלה.

 

"העולים מאתיופיה - המופלים ביותר"

 

המרכז העלה את הנושא לדיון בוועדת חוקה וזו הקימה ועדת משנה למעקב אחר יישום החוק. במקביל יזם גם ביקורת ציבורית ודיווח על התמשכות הגזענות בהעסקת הערבים במשרד המשפטים, למשל. לפי נתוני מרכז מוסאווא, כיום מכהנים 484 שופטים בישראל ומתוכם רק 27 שופטים ערבים. מתוך 73 רשמים במערכת המשפט - רק 8 הם ערבים. מתוך 1,235 עובדים במשרד המשפטים, רק 40 הם ערבים.

 

מנכ"ל עמותת טבקה לטיפול בקהילה האתיופית, עורך דין איציק דסה, מברך על הצעד. "האוכלוסייה המופלית ביותר הם העולים מאתיופיה ואם המדינה רוצה שבני הקהילה ובעיקר האקדמאים ישתלבו בחברה, היא חייבת לנהוג במדיניות העדפה מתקנת. בד בבד היא צריכה לעודד גופים עסקיים וחברות גדולות לפתוח את שעריהם לאקדמאים יוצאי אתיופיה".

 

דובר מטה מאבק הנכים, יואב קריים, הביע שביעות רצון. "אם החלטת הממשלה אכן תיושם היא מבטאת שינוי מחשבתי חשוב המעיד כי נכים הם גם אנשים עם יכולות ולא רק עם מוגבלות. אני מברך את הממשלה על ההחלטה הזו ומקווה שגם תגיע לביצוע ולא תישאר החלטה מיותמת כפי שקורה להחלטות ממשלה רבות".

 

יו"ר מטה הנכים של מפלגת העבודה, ד"ר אבי ביצור, טוען כי החלטת הממשלה הצפויה מגוחכת לחלוטין. "ההחלטה הזו היא מעט מדי ומאוחר מדי - ממש לעג לרש. זו מדיניות בחירות שמביישת את כולנו. יש במרתפי האוצר 92 מיליארד שקלים, שמתוכם כשישה מיליארד יכולים לפתור את בעיותיהם מאות אלפי המוגבלים החיים בארץ. אפשר לעשות תוכנית מקיפה, שיוויון עם כבוד, עידוד למעסיקים - ולא החלטה עלובה שכזו".

 

החלטה נוספת שצפוייה להתקבל בישיבת הממשלה עוסקת בהארכת הסיוע לפליטי צד"ל. הממשלה קיבלה שנת 2003 החלטה על פיה יזכו משפחות צד"ל לסיוע בשכר הדירה. הבוקר צפויים השרים להחליט על הארכת הסיוע בשנה נוספת.


פורסם לראשונה 12/03/2006 00:14

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
מעדיפים לתקן. אולמרט
צילום: איי פי
צילום: איי פי
עדיפות לערבים. אילוסטרציה
צילום: איי פי
צילום: איי אף פי
עדיפות גם לאתיופים. ארכיון
צילום: איי אף פי
צילום: גלעד קוולרצ'יק
עוד עובדים מטייבה?
צילום: גלעד קוולרצ'יק
מומלצים