שתף קטע נבחר

"הלחץ רק יגביר הדבקות בחמאס"

שר הווקף הפלסטיני מטעם החמאס, נאייף רג'וב (אח של ג'יבריל), משוכנע שממשלת חמאס תאריך ימים: "לחץ חיצוני רק יחזק את דבקותו של העם הפלסטיני בממשלתו", הוא אומר בראיון ל-ynet, ומתלונן על ארה"ב: "אם בעולם רוצים לדחוף את העם הפלסטיני אל המוות, שלפחות לא יקבעו לו באיזו דרך למות"

"מדינות רבות, כולל במערב, שיגרו לנו מסרים ואיתותים מרגיעים בנוגע לסיוע ותמיכה ברשות. אין לי ספק שחומת החרם הבינלאומי שישראל פועלת לבנות נגדנו תיסדק מהר מאוד" - כך אומר היום (ו') השייח' נאייף רג'וב, השר לענייני הווקף (ההקדשים) בממשלה הפלסטינית החדשה, בראיון מיוחד ל-ynet.

 

רג'וב, שר טרי בממשלת החמאס החדשה, מוכר יותר כאחיו של איש הפתח ג'יבריל רג'וב. הוא משוכנע שאם ממשלתו תעמוד במשימותיה ובהתחייבויות לבוחר היא תשרוד למרות כל הלחצים את ארבע השנים הקרובות ויותר. הוא מביע צער על כך שנוסף על ישראל, גם ארגונים פלסטינים מנסים לחבל בסיכויי הממשלה החדשה להצליח.

 

השר רג'וב, ועדת החוץ של בית הנבחרים האמריקני חוקקה חוק ולפיו אתם רשות הנשלטת על ידי ארגון טרור - החמאס,  ואסור לנהל כל מגעים איתכם או להעביר לכם כספים, מהי תגובתך?

 

"אני סבור שזוהי החלטה של ענישה קולקטיבית נגד העם הפלסטיני. מענישים את עמנו על בחירתו הדמוקרטית ועל הצלחתו בניסיון הדמוקרטי ההוגן שהתקיים תחת פיקוחו של העולם. האמריקנים צריכים להסביר מדוע הם קוראים לדמוקרטיזציה אבל הם לא מוכנים לקבל את תוצאותיה ולא מוכנים להשלים עם הבחירה הדמוקרטית של העם הפלסטיני".


עם האח ג'יבריל (מימין). נאייף רג'וב (צילום: איי.פי)

 

לדבריו, העמדה האמריקנית אינה חדשה. "הממשל האמריקני קבע את עמדתו העויינת הזו עוד בתקופת הבחירות אצלנו, וזוהי עמדתו המוצהרת מאז היוודע תוצאות הבחירות לכן זה לא חדש. אנו בסך הכול דורשים מהם ומהעולם שיכבדו את הבחירה הדמוקרטית של העם הפלסטיני.

 

האם ההחלטה הזו לא תגביר את לחץ הרחוב על הממשלה, תקשה על עבודתכם ואולי אף תביא להתפרקות הממשלה אם ילכו בעקבותיה מדינות נוספות?

 

"כל לחץ, במיוחד לחץ חיצוני על הממשלה הפלסטינית, רק יחזק את דבקותו של העם הפלסטיני בממשלתו. העם בחר בממשלה הזו על בסיס תוכניות ועמדות ברורות שהצגנו, והעם הפלסטיני לא יוותר על עמדותיו ואמונותיו ועל העמדות שבגללן ובשמן הוא בחר בממשלה הזו. כל ניסיון חיצוני להכשיל אותנו רק יגביר את האהדה כלפינו ברחוב הפלסטיני. ואם בעולם רוצים לדחוף את העם הפלסטיני אל המוות שלפחות לא יקבעו לו באיזו דרך עליו למות".

 

הצהרות מנוגדות נשמעות לאחרונה בנוגע למה מותר ומה אסור בכל הנוגע למגעי הממשלה עם ישראל. מהי העמדה האמיתית בעניין הזה והאם תנהלו משא ומתן עם ישראל?

 

"עמדתנו לא חדשה, והיא מאוד ברורה: המגעים יתנהלו רק על העניינים האזרחיים, אלו הקשורים לצרכים ולחיי היומיום של האזרח הפלסטיני כדי שיוכל לחיות בכבוד. על המגעים האלה, הנוגעים לצרכים החיוניים של חיי היומיום, אין כל מניעה וזה מאוד ברור בעמדה של החמאס. זה גם לא חדש. אבל מה שהממשלה הזו לא מקבלת ולא מוכנה לו הוא ניהול מגעים מדיניים או ביטחוניים או תיאום בטחוני עם ישראל. גם בעניין הזה העמדה היא ברורה והיא שמגעים כאלה לא יתנהלו מטעם הממשלה".

 

ממלא מקום ראש הממשלה אולמרט פועל בימים אלה להרכבתה של הממשלה החדשה בישראל. האם יש מבחינתכם ממשלה עדיפה יותר וממשלה עדיפה פחות?

 

"המפלגות הישראליות נבדלות אחת מן השנייה רק בענייני הפנים. אבל בכל הנוגע אלינו ולעניין הפלסטיני כל המפלגות בישראל הן אותו דבר. המפלגות בישראל הם פנים שונים של אותו מטבע, ולכן לא רלוונטי מבחינתנו איזו ממשלה תקום".

 

בימים האחרונים צה"ל מקיים פעילות מוגברת ברצועה ובגדה. האם אתם סבורים שפעילות צבאית זו מופנית גם כלפיכם ונועדה להכשיל אתכם?

 

"צריך לומר שההסלמה הישראלית לא פסקה נגד העם הפלסטיני והיא התגברה מאז הבחירות אצלנו. היא גם רק הלכה וגברה במהלך הבחירות בישראל, ואנו רואים המשך של ההסלמה במהלך המגעים להרכבת ממשלה בישראל. אין לי ספק שלהסלמה הזו של ישראל יש מטרות מדיניות".

 

אבל הטענות של רג'וב לא מופנות רק כלפי ישראל: "נוסף להסלמה הישראלית יש גם אצלנו ארגונים שמשיקולים מפלגתיים צרים תורמים את חלקם ליצירת חוסר שקט וחוסר יציבות כדי לנסות ולהפיל את הממשלה. לאלה ולכל הארגונים אני קורא שיתנו לאינטרס הלאומי לגבור על האינטרס המפלגתי הצר".

 

במצב הזה עם גישה ישראלית עויינת וההחלטה האמריקנית מאתמול, איך תשרדו? איך תשלמו משכורות? איך תוכלו לתפקד ולא תקרסו?

 

"אני רוצה לומר שאין לארצות הברית ולאף מדינה בעולם אינטרס להרעיב את העם הפלסטיני. זהו לא האינטרס שלהם ואני רואה סדקים בחומה הבינלאומית שהישות התוקפנית והכובשת מנסה לבנות. אנו בטוחים שיהיה שינוי בעניין הזה ושמדינות וגורמים בינלאומיים יסייעו לעם הפלסטיני שחי תחת שלטון כיבוש ושלטון צבאי קשה. ישנם איתותים וסימנים שאנו מקבלים ממדינות רבות, כולל במערב, שהם מוכנים לשוב ולממן אותנו".

 

בינתיים אתם צפויים להיתמך על ידי איראן, מה שמבחינת ישראל הופך אתכם לחלק מציר הרשע.

 

"הישראלים פועלים להרעיב אותנו, לכן אין זו זכותם גם לפעול להרעבתנו וגם לומר לנו ממי לקבל סיוע וממי לא. אין להם זכות למנוע מאיתנו את הסיוע מאיראן או מכל גורם אחר. כל הבעיה שלנו, של האיראנים, של המדינות הערביות והמוסלמים זה רק הכיבוש. אין בינינו לאף מדינה בעולם באירופה, אמריקה או בכל מקום אחר בעיה כלשהי. הבעיה היא אחת וזהו הכיבוש.

 

אדוני השר, עד מתי תשרוד ממשלת החמאס? האם אתה מאמין שתשלימו ארבע שנות ממשלה?

 

"אני מאמין שאם נצליח בהשלטת סדר וביטחון ביישום התוכנית שלנו למאבק באנרכיה הביטחונית, בשחיתות, נבצע את הרפורמות ונצליח לתת לאנשים פרנסה וחיים בכבוד אנחנו נמשיך לכהן למרות הלחצים ארבע שנים מלאות - ולפי דעתי גם יותר מכך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי אף פי
שלא ייקבעו לנו איך למות. רג'וב
צילום: איי אף פי
מומלצים