שתף קטע נבחר

"בנושא האיראני, יש לדבר פחות ולעשות יותר"

לדברי שגריר ישראל בארצות הברית, דני איילון, "איראן היא לא בעיה ישראלית, אלא בעיה של העולם". במהלך כנס של הליגה נגד השמצה הוא אף קרא למועצת הביטחון להטיל סנקציות על איראן

שגריר ישראל בארצות הברית, דני איילון, אמר הערב (יום ב') בוושינגטון כי בכל הקשור לנושא האיראני "צריך לדבר פחות ולעשות יותר. לצערנו האירנים לא מתרשמים מהדיבורים ואני מקווה שמועצת הביטחון תפעל במסגרת 'פרק 7', או שימצאו דרכים עוקפות".

 

איילון אמר את הדברים כאשר הופיע יחד עם השגריר המצרי, נביל פאהמי, ועוזר מזכירת המדינה למזרח התיכון, דיוויד וולש, בכינוס השנתי של הליגה למניעת השמצה. הוא הבהיר כי "איראן היא לא בעיה ישראלית, אלא בעיה של העולם". פאהמי, שדיבר אף הוא, רמז על הגרעין הישראלי ואמר כי יש לפרז את המזרח התיכון כולו.

 

ביום שישי הקרוב יסתיימו 30 ימי האולטימטום שהעניקה מועצת הביטחון לאיראן, והדו"ח שצפויה להגיש בנושא הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הוא חמור. ארצות הברית מעוניינת להטיל סנקציות על איראן, אך בינתיים היא ומדינות אירופה לא הצליחו לשכנע את הרוסים להצטרף להחלטה.

 

ל-ynet נודע כי במקרה בו לא תצליח ארה"ב לשכנע את רוסיה, מגבשת מזכירת המדינה, קונדוליזה רייס, שתי אפשרויות פעולה, האחת במסגרת מועצת הביטחון והשניה במסגרת הסגר כלכלי של מדינות המערב מחוץ למועצת הביטחון.

 

מסתמן: סנקציות כלכליות במקרה של וטו במועה"ב

 

"פרק 7" עליו דיבר איילון הוא פרק בטיוטת ההחלטה למועצת הביטחון, בו נקבע כי איראן מסכנת את השלום והביטחון העולמי. זהו הפרק המאפשר נקיטת סנקציות כלכליות ובשלב מאוחר יותר גם סנקציות צבאיות נגד איראן.

 

ייתכן שארה"ב תחליט בכל מקרה להגיש את ההצעת ההחלטה למועצת הביטחון, כדי להעמיד במבחן את רוסיה וסין. אם שתי מדינות אלו ימנעו – ההחלטה תעבור, אם יטילו וטו – תיחשף עמדתן בנושא.

 

עם זאת, ארה"ב כבר רמזה כי במקרה של וטו במועצת הביטחון תתבצע האופציה השניה בתכניתה של רייס, ועל איראן יוטל חרם כלכלי בו ישתתפו מלבדה גם אנגליה, צרפת, גרמניה, יפן דרום קוריאה ועוד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
"לעשות, לא לדבר". איילון
צילום: איי פי
צילום: רויטרס
מסתבך והולך. אחמדי-נג'אד
צילום: רויטרס
מומלצים