שתף קטע נבחר

תקציב המדינה עבר בקריאה ראשונה

אולמרט הצליח להעביר את התקציב, אולם הח"כים יחימוביץ' ומרציאנו (עבודה) נעדרו. שר האוצר הירשזון: "לממשלה אוריינטציה חברתית, תוך שמירה על מדיניות כלכלית". יו"ר הקואליציה יצחקי: "אישור התקציב - הישג חשוב". הליכוד הצביע נגד, ונתניהו הסביר: "זה לא התקציב שלי"

התקציב עבר, בצל "מורדים חברתיים": הכנסת אישרה בצהריים (יום ד') את תקציב המדינה וחוק ההסדרים בקריאה ראשונה. 62 חברי כנסת הצביעו בעד, 47 התנגדו. חברי הכנסת שלי יחימוביץ', יורם מרציאנו, מהעבודה נעדרו מההצבעה. השר שלום שמחון (עבודה) נעדר מההצעה אך קוזז עם האופוזיציה. 

 

שר האוצר, אברהם הירשזון, אמר בדיון על התקציב במליאת הכנסת כי "לממשלה הזאת יש אוריינטציה חברתית, תוך שמירה על מדיניות כלכלית".  

 

 

ההצבעה (באדיבות ערוץ הכנסת)

 

לעומתו, תקף יו"ר הליכוד ושר האוצר לשעבר, ח"כ בנימין נתניהו, את הממשלה ואמר כי "התקציב הזה לא משקף את מה שהכנתי בזמנו וגם לא משקף את מה שהייתי עושה. אתם לא מחלקים את העוגה בדרך מושכלת. יכולתם לשנות את התקציב לטובה, שיניתם אותו לרעה. ולכן אנחנו נצביע נגד התקציב". נתניהו תקף את חברי הממשלה: "אתם אומרים שזה התקציב שלי, אני המצאתי את העוני במדינה? הוא לא היה קיים במשך עשור? או שרימיתם את הציבור לפני הבחירות או שאתם מרמים עכשיו".

 


רגע לפני הרמת הידיים (צילום: גיל יוחנן)

 

נתניהו פנה לשרי הממשלה ואמר: "אני הייתי זהיר מאוד ולא חילקתי כסף שלא ברשותנו. אתם לא מחלקים את העוגה בדרך מושכלת. יכולתם לשנותו לטובה, שיניתם אותו לרעה, ולכן אנחנו נצביע נגד התקציב". ח"כ שלמה בניזרי (ש"ס) קרא לעבר נתניהו: "אתה יצרת את כל אותם עוולת, אתה שאלת אם לא היה עוני, אז היה עוני אבל אתה העמקת אותו".

 

יו"ר הקואליציה: זהו הישג חשוב

 

לאחר ההצבעה אמר יו"ר הקואליציה, ח"כ אביגדור יצחקי כי "אישור תקציב המדינה וחוק ההסדרים בקריאה ראשונה מהווה הישג פרלמנטרי חשוב לקואליציה החדשה. יש לסיים במהרה את השינויים המהותיים בתקציב לקראת קריאה שנייה ושלישית, ובכללם הגדלת תקציבים לגמלאים ולילדים בסיכון ובכך נעביר מסר של יציבות ואמינות לציבור ולשווקים בישראל".

 

מנגד אמר יו"ר המפד"ל, ח"כ זבולון אורלב: "הבטחת הממשלה כי התקציב האכזרי יהפוך לחברתי היא הונאת הציבור", לדבריו, "החלטת הממשלה שלא להגדיל את התקציב מונעת כל אפשרות לסייע לשכבות החלשות. השרים והח"כים מהעבודה, ש"ס והגמלאים התהדרו בנוצות חברתיות. כעת הוסרה מסיכת הצביעות והתברר שהם מכרו את השכבות החלשות תמורת תקציבים וכספים חברתיים".

 

"שלא יעשו דאווין"

 

עוד לפני היעדרותם מההצבעה של המורדים החברתיים בעבודה, יחימוביץ', מרציאנו וחילו, ערך עימם יו"ר העבודה עמיר פרץ שיחה קשה, בניסיון לשכנעם לשנות את עמדתם. פרץ אמר להם כי יש לכבד את ההסכמים הקואליציוניים וכי הצבעה נגד התקציב או היעדרות, עלולה לפגוע במנהיגותו.

 

מקורבי פרץ אמרו לאחר השיחה כי "מי שמבקש להתבלט עכשיו ולעשות דאווין, יש לסיעה אפשרות למנוע ממנו בעתיד להתבלט". כלומר, יעמידו את המורדים בפני ועדת משמעת ויטילו עליהם סנקציות פרלמנטריות. עוד אמרו: "אין חברתיים פחות או יותר במפלגה, אבל יש צורך לכבד הסכמים קואליציוניים".

 

טיבי לש"ס: השתינו עליכם

 

שעות ספורות לפני ההצבעה בקריאה ראשונה על התקציב, ח"כ אחמד טיבי (רע"ם-תע"ל) תקף בחריפות את חברי מפלגת ש"ס במהלך דיון במליאת הכנסת על ייקור הלחם. "עשו לכם מחטף. אני לא אשתמש בביטוי לא פרלמנטרי מעל הדוכן ואגיד 'השתינו עליהם בקשת', כי זה ביטוי לא פרלמנטרי", אמר.

 

טיבי לעג למה שנראה בעיניו כהתקפלות של ש"ס בנושא ייקור הלחם. דבריו נאמרו לאחר שמוקדם יותר נועד שר התמ"ת, אלי ישי, עם ראש הממשלה, אהוד אולמרט, והשניים החליטו שלא לבטל את העלאת מחירי הלחם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
אולמרט בדיון
צילום: גיל יוחנן
צילום: גיל יוחנן
הירשזון. "אוריינטציה חברתית"
צילום: גיל יוחנן
צילום: גיל יוחנן
אולמרט ופרס
צילום: גיל יוחנן
צילום: גיל יוחנן
נתניהו. "לא בדרך מושכלת"
צילום: גיל יוחנן
מומלצים