שתף קטע נבחר

אולמרט ביקש, ופרץ ירסן הח"כים הסוררים

הרבה רוח רעה חלפה בין ראש הממשלה ושותפו הקואליציוני הבכיר בשבוע האחרון, ולכן נפגשו השניים ליישור ההדורים. בלשכות דיווחו על פגישה מוצלחת באווירה נעימה ועל הסכמה לייצוב הקואליציה. עם זאת גורמים בקואליציה הזהירו: החיבור בין שני האישים לא טבעי, ולא ימשך תקופה ארוכה

ראש הממשלה אהוד אולמרט ושר הביטחון עמיר פרץ החליטו הערב (יום א') להותיר את האגו בצד וערכו פגישת פיוס ל"ניקוי השולחן" מהרוח הרעה. בשבוע החולף נוצר מתח בין השניים בעקבות משבר סל התרופות ודרמות פוליטיות אחרות והשניים דנו היום במשך כשעה וחצי בארבע עיניים בניסיון ליישר את ההדורים ולהתוות דרך לעבודה משותפת ולתחזוקת הקואליציה השברירית.

 

בלשכות שני האישים דיווחו בסוף הפגישה כי הייתה פגישה טובה מאוד, באווירה נעימה. עוד אמרו כי השניים הצליחו להתגבר על המחלוקות ולהגיע להבנה בדבר הצורך לשמר את הקואליציה יציבה לשנים הבאות.

 

ראש הממשלה התלונן באוזניי פרץ על התנהלותם של חלק מחברי סיעת העבודה, שנמנעו בהצבעות בוועדות הכספים על התקציב ועל חוק ההסדרים. אולמרט לא אהב את העובדה ששלי יחימוביץ' נמנעה וכך גם נדיה חילו במהלך חלק מן ההצבעות. בעקבות השיחה בין השניים נראה כי פרץ ינסה למצוא דרך "לרסן" את הח"כים הסוררים בסיעתו כדי למנוע חיכוכים בעתיד.

 

פרץ מצידו התלונן בפני ראש הממשלה כי חמישה סעיפים מן ההסכם הקואליציוני בנושאים חברתיים כלל לא נכללו בתקציב. "זו בעיה עבור מפלגת העבודה, וזו בעיה גם עבורי", הסביר שר הביטחון לראש הממשלה. אולמרט הבטיח בתגובה כי הנושא יטופל תוך כמה ימים, ואמר כי כל סעיף שדורש חקיקה יעבור חקיקה מהירה, ויימצא לו סעיף תקציבי.

 

אך למרות הדיווחים על האווירה הטובה בפגישה, גורמים בכירים בקואליציה אמרו הלילה ל-ynet: "זו קואליציה בלתי אפשרית. החיבור בין שני האישים הוא לא טבעי וכל ההתנהלות מלאה חריקות וכל הזמן מנסים להעלות את הרכבת על הפסים. אולמרט ופרץ הם הפכים מוחלטים, כל אחד בא מרקע אחר, עם השקפות שונות".

 

הגורמים הוסיפו: "לכאורה, בפגישה נאמרו כל הדברים הנכונים, אבל אין להם באמת משמעות לטווח הארוך. כל הסיפור הזה לא יילך אלא אם יקרה נס אמיתי. כרגע אין לשניהם ברירה, כי הם תלויים זה בזה, במקום להיות תלויים זה ליד זה. מה שמחבר ביניהם זאת ההבנה שאי אפשר לקיים עכשיו בחירות. לכן, יכולת ההישרדות של הקואליציה בטווח הארוך מאוד נמוכה".

 

בתוך כך, חברי כנסת בעבודה תקפו הלילה בחריפות את ההסכם שעשתה קדימה עם האיחוד הלאומי-מפד"ל ועם ישראל ביתנו בעניין הצבעה על התקציב, ואמרו: "המעשה שעשתה קדימה הוא מעשה שלא היה כדוגמתו. הם פשוט קנו קולות בכסף תמורת הימנעות, והם עשו את זה כדי להתעלל בשותפים הקואליציוניים הטבעיים שלהם. במקום לשמן את מערכת היחסים, הם מחלקים כספים סתם, מתוך גחמה מטורפת".

 

גורמים בעבודה אמרו כי ההסכם בין קדימה ובין שתי הסיעות שאינן חברות בקואליציה נועד לאותת לעבודה, לש"ס וגם לגמלאים כי קיימת קואליציה אלטרנטיבית לקואליציה הנוכחית. "זו קואליציית האגם הקפוא", אמר גורם בעבודה, "תמיד יש סכנה שברגע מסויים אתה תיפול פנימה. קדימה רוצים להראות שיש להם גם אופציות אחרות".

 

היום צפויות להתחיל ההצבעות על חוק ההסדרים ועל חוק התקציב, ועל פי ההערכות, ח"כ מרינה סולודקין לא תשתתף בהצבעה, במחאה על אי מינויה לשרה. גם ח"כ שלי יחימוביץ' אמרה כי אם האופוזיציה תציג הסתייגויות בנושאים מסויימים, היא תשקול להצביע בעדן. כלומר: יחימוביץ' שוב נגד הקואליציה.

 

המתיחות בעבודה נמשכת

 

במפלגת העבודה עצמה נמשכת המתיחות בין חלק מהח"כים ובין היו"ר עמיר פרץ והמזכ"ל איתן כבל. אחר הצהריים נפגשו בפעם השנייה חמשת הח"כים שהודיעו על התנגדותם לדרך ניהול המפלגה של פרץ. החמישה, אבישי ברוורמן, עמי איילון, קולט אביטל, מתן וילנאי ודני יתום, דנו במשך כחצי שעה בהיערכות לקראת ישיבת לשכת המפלגה שתתכנס ביום חמישי. מי שציפה לדרמות בישיבה הזו התבדה, שכן כל שהצליחו החמישה היה חלוקה של רשימת חברי הלשכה אליהם אמור כל ח"כ לטלפן לקראת כינוסה.

 

מוקדם יותר התכנסו גם שרי העבודה לישיבה כדי לדון בעניינים הפנימיים של המפלגה. השרים הביעו תמיכה בהמשך כהונתו של כבל כמזכ"ל המפלגה נוכח רצונם של החמישה להדיחו מתפקידו. במקביל, השר אופיר פינס מנסה לנסח הצעת פשרה שמהותה אי הדחתו של היועץ המשפטי למפלגה, עורך הדין אלדד יניב. פרץ וכבל מבקשים להדיח את יניב ואולם רבים מחברי מפלגת העבודה ובהם כמה מהשרים מתנגדים למהלך.

 

על פי הצעתו של פינס, יניב ימשיך לכהן בתפקיד ולפקח על המפקד החדש וכן על בניית המוסדות החדשים של המפלגה. עורך דין יניב אמר בשיחות פנימיות במפלגה כי בין כה וכה התכוון לסיים את תפקידו לאחר שבניית המוסדות החדשים של המפלגה תושלם.

 

ובמקביל, בכנסת כבר החלו ההימורים הלא רשמיים על המשך כהונתו של ח"כ אביגדור יצחקי בתפקיד יו"ר הקואליציה. ההתרשמות של לא מעט גורמים במסדרונות הכנסת, פרלמנטרים ועיתונאים, היא כי יצחקי לא לגמרי מתאים לתפקיד אותו הוא ממלא, ולמרות שהצליח להשיג רוב לתקציב במליאה ובוועדות - בסופו של דבר, "ליבו לא בעבודה הזאת". גורמים המקורבים מאוד ליצחקי לא פסלו את האופציה כי יו"ר הקואליציה אכן יסיים את תפקידו מוקדם מן הצפוי.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
ישרו הדורים. אולמרט ופרץ
צילום: איי פי
צילום: ירון ברנר
אולמרט התלונן. יחימוביץ'
צילום: ירון ברנר
צילום: דן בלילטי
יצחקי. עוזב?
צילום: דן בלילטי
מומלצים