שתף קטע נבחר

המאבק למען אנרגיה סולארית בישראל

בשבוע הבא תחל השדולה הסביבתית את פעילותה בכנסת. בארגון "גרינפיס" מתכננים להפתיע את הח"כים עם לוחות אנרגיה סולאריים, ונייר עמדה המסביר את חשיבות המעבר לאנרגיה מן השמש

ביום רביעי, ה-21 ביוני, תחל רשמית פעילותה של השדולה הסביבתית בכנסת. השדולה תיפגש עם ארגונים סביבתיים שונים, בארגון 'גרינפיס' מתכוונים להציב במקום פאנלים סולאריים, המאפשרים להפעיל מכשירים חשמליים שונים להנתאם של חברי הכנסת. בכך, מקווה הארגון כי יוכל לקדם את מודעותם של הח"כים לנושאי איכות הסביבה בכלל, ושימוש באנרגיה סולארית בפרט.

 

לאחר הפעילות ברחבה, יציגו נציגי גרינפיס את היתרונות במעבר לאנרגיה מתחדשת בפני הח"כים ונציגי הארגונים. במסגרת זו, אנשי גרינפיס כתבו נייר עמדה, המציג את יתרונות האנרגיה המתחדשת למשק הישראלי. דווקא בימים בהם נראה כי משק האנרגיה אינו עומד בדרישות החברה הישראלית, כדאי להכיר את האלטרנטיבות.

 

אנרגית השמש מספקת מענה לבעיות סביבתיות הן במישור המקומי והן במישור הגלובלי.
  • במישור המקומי – החשמל הקונבנציונאלי מזהם את האוויר, הים, היבשה ומי-התהום.
  • במישור הגלובלי – החשמל הקונבנציונאלי פולט לאוויר גזי חממה המאיצים את אסונות האקלים.

 

מדינת ישראל הינה בעלת נתוני פתיחה מצויינים ליישום נרחב של אנרגיה סולארית בישראל והן עשויה לפתח ענף ייצוא משגשג.שנים של מחקר ופיתוח הולידו את מיטב החוקרים בעולם, טכנולוגיה פרי פיתוח ישראלי כבר הוכיחה את עצמה בעולם. תחנת הכוח הסולארית הגדולה בעולם הינה מתוצרת הארץ והוקמה כבר לפני 20 שנה. לישראל יש גם משאב טבעי בלתי נדלה – קרינת השמש, אשר חזקה בעוצמתה ממדינות רבות אחרות אשר כבר מיישמות אנרגיה סולארית.

 

עיתוי

השקעה באנרגיה סולארית הינה כדאית היום יותר מתמיד.

  1. עליית מחירי הדלקים -  האמרת מחירי הפחם והנפט, ותנודתיות המחירים בטווח הארוך (ישראל מייבאת את כל הדלקים שלה).
  2. עידן פרוטוקול קיוטו שנכנס לתוקף השנה, עליו חתומה גם ישראל, מתגמל כלכלית מדינות וגופים עסקיים אשר יפתחו פרוייקטים של אנ' מתחדשת.
  3. ביקוש הולך וגובר לטכנולוגיה - שוק גלובלי בפיתוח מואץ, הן מדינות מפותחות ובכללן ה-EU, והן מדינות מתפתחות אשר נהנות מתמיכות ומענקים.

 

בעולם השימוש באנרגית השמש מתקדם ביותר ואף נעשה שימוש בטכנולוגיה פרי פיתוח ישראלי. מדינות בעלות קרינת שמש פחותה בעוצמתה משלנו, כגון: גרמניה, יפן, ספרד, קליפורניה ואוסטרליה, מצאו לנכון להנהיג מדיניות ממשלתית תומכת הן באמצעות תמריצים עקיפים והן באמצעות השקעה תקציבית ישירה. גם מדינות פחות מפותחות כגון מצריים, אלג'יריה ומרוקו מצויות בהליכים מתקדמים להקמת תחנות כוח סולאריות.

 

לפיכך, עמדתנו, כפי שהיא מופיעה בהמלצותינו ב"דו"ח גרינפיס לאנרגיה סולארית בישראל":
  • להתחיל בהקמה הדרגתית, לאורך 20 שנה, של 2,500MW (שווה ערך לרבע ממשק החשמל היום) אנרגיה סולארית, מתוכם 500MW אנרגיה מבוזרת ו-2,000MW תחנות כוח תרמו-סולאריות. כך שבשנת 2025 תהווה האנרגיה הסולארית 10% ממשק החשמל הצפוי.

 

על-פי בחינת הכדאיות הכלכלית שמופיעה בדו"ח האמור, מהלך זה יביא לתועלת כלכלית עודפת מהוונת של מעל 2 מיליארד דולר במשך 20 שנה, ובחישוב ממוצע שנתי – כ-180 מיליון דולר לשנה. זאת, תוך יצירת כ-5,000 מקומות עבודה חדשים ישירות מהפעלת הטכנולוגיה, ועוד אלפי מקומות עבודה נוספים בשיווק וביצוא. כל זאת בנוסף לתועלות בריאותיות וסביבתיות שלא נכללו בחישוב זה.

 

צעדים מעשיים לקדנציה הקרובה

 

  • קידום הצעת חוק אנרגיה מתחדשת שיכלול את הפרמטרים והפרמיות להטמעת מערכות סולאריות במגזר הציבורי, הפרטי והעסקי. כמו כן, יכלול אפיק יציב ובטוח להשקעות ויזמות בתחום תחנות כוח מאנרגיה מתחדשת. 
  • יישום מואץ של החלטת הממשלה בדבר הקמת תחנת הכוח הסולארית בנגב (על בסיס החלטת ממשלה מ-2001).
  • התנגדות להקמת תחנות כוח פחמיות נוספות.

 

הכותבת היא מנהלת קמפיין האנרגיה בארגון גרינפיס ים-תיכון ישראל
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מקור אנרגיה בלתי-נדלה ולא מזהם
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מטוס סולארי שפיתחה נאס"א
צילום: רויטרס
ואפילו מכוניות מירוץ המונעות בכוח השמש
צילום: רויטרס
מומלצים