שתף קטע נבחר

סערה בעולם החרדי: תרומת איברים - הכיצד?

בעדה החרדית בירושלים זועמים על כך שבבית החולים שערי צדק בוצע ניתוח להוצאת איברים לתרומה מגופו של אדם שמת מוות מוחי, דבר המנוגד להלכה. בית החולים משרת את הציבור החרדי בירושלים ופועל מאז הקמתו על פי כללי ההלכה. בציבור החרדי מתכננים אסיפת מחאה בתחילת השבוע. בית החולים: הניתוח בוצע לבקשת המשפחה

בית-החולים שערי צדק ידוע כבית חולים המקפיד על כל כללי ההלכה, מאז הקמתו לפני 100 שנים. אלא שהשבוע התעוררה סערה בציבור החרדי לאחר שבבית החולים בוצע ניתוח ללקיחת איברים לתרומה מאדם שמת מוות מוחי. 

 

העיתון החרדי "יתד נאמן" דיווח כי הניתוח בוצע באדם שאושפז לאחרונה בבית החולים ואתמול (יום ג') נקבע כי הוא מת מוות מוחי. בעדה החרדית זועמים משום שהדבר אסור על פי ההלכה ומשום שבניגוד לסיכומים עם רבני העדה הניתוח בוצע בבית החולים עצמו. מוות מוחי הינו הפסקת פעילותו של גזע המוח, האחראי על זרימת דם הדופק והנשימה. מדובר במצב בלתי הפיך.

 

ועדת הרבנים של בית החולים אוסרת להוציא איברים מחולים שעודם בחיים על פי ההלכה וקבעה בעבר כי אם ישנה בקשת מצד משפחת חולה לתרום את איבריו להשתלה, הרי שיש לבצע את הניתוח בבית חולים אחר. בבית החולים אומרים בתגובה כי הניתוח בוצע בבית החולים לבקשת משפחת החולה והביא להצלת חייהם של שני חולים.

 

בית החולים שערי צדק מתנהל על פי ההלכה כבר עשרות שנים ועד לאחרונה היה כפוף למרותו של הרב משה הלברשטאם שנפטר לפני כחודש וחצי. הרב הלברשטאם, שימש כיו"ר ארגון הצלה- ישראל ובמקביל שימש כסמכות ההלכתית של בית החולים שערי- צדק, כאשר כל שאלה הלכתית הובאה בפניו והוא אשר פסק כיצד יש לנהוג.

 

עם היוודע המקרה התעוררה סערה בקרב הציבור החרדי בעיר, אשר לרוב פונה לקבלת שירותים רפואיים בשערי- צדק משום שהוא מוגדר כבית חולים שומר מצוות. בפרסום ב"יתד נאמן" אף נטען כי בני המשפחה סיפרו לכתב העיתון כי אמנם הסכימו לתרומת האיברים אך הופעלו עליהם לחצים על מנת שיאשרו את ביצוע הניתוח.

 

בית הדין של העדה החרדית קיים הערב דיון חירום בנושא וקבעו כי ימונה רב שיפקח על תרומות איברים בבית החולים מהבחינה ההלכתית. גורמים בציבור החרדי אומרים כי "מאז שנפטר הרב הלברשטאם מרשה לעצמו בית החולים לעשות מה שהוא רוצה ומתעלם מהנחיות הלכתיות שהונהגו במקום במשך שנים".

 

"גם בשבוע שעבר", מוסיפים אותם גורמים, "אירע מקרה דומה של הוצאת איברים מגופו של אדם אשר מת מוות מוחי אולם בגלל שמדובר היה באדם לא יהודי  עבר הדבר בשתיקה". בעדה החרדית מתכננים לערוך ביום ראשון הקרוב עצרת תפילה ומחאה כנגד התנהלות בית החולים שערי  צדק ופרטי המקרה אף הובאו לידיעתו של הרב יוסף שלום אלישיב, מנהיג הזרם הליטאי, שכבר החל להתייעץ עם גורמים רפואיים בעניין. 

 

דוברת בית החולים שערי צדק, שהם רוביו, מסרה בתגובה: "מדובר ברצון משפחה לתרום איברים של בן המשפחה שנפטר בתמונה של מוות מוחי. בראש הוועדה לקביעת המוות המוחי עמד פרופ' אברהם שטיינברג. כליותיו של האיש הושתלו בשני חולי כליה שחיכו כ-5 שנים להשתלה והיו בסכנת חיים. באחד מהם כבר לא היתה נגישות למחזור הדם ואי אפשר היה לטפל בו באמצעות דיאליזה. חייהם של שני חולים אלה ניצלו בזכות התרומה.

 

"ידוע שקיימת מחלוקת בין פוסקי ההלכה בנושא מות המוח ולא היה בהחלטתנו להוביל חלילה למתיחות בינינו לבין העדה החרדית על רקע הצלת חיים שהיא ערך עליון. לאור הצורך הדחוף בהצלת חייהם של החולים ולנוכח סירובה של המשפחה להעביר את הנפטר לבית חולים אחר לבצוע הנצלת האיברים, היה עלינו לקבל החלטה מהירה ולבצע ההנצלה בשערי צדק. נתוח ההנצלה בוצע ע"י צוות מיוחד מבית חולים אחר. ההשתלה בוצעה במרכזי השתלות בבתי חולים אחרים. המרכז הרפואי שערי צדק ידוע בצביונו הייחודי ובהתנהלותו ברמה המקצועית ועל פי ערכי ההלכה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עופר מאיר
שערי צדק. על פי ההלכה?
צילום: עופר מאיר
צילום: ויז'ואל/פוטוס
"הניתוח בוצע במקום לבקשת המשפחה"
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים