שתף קטע נבחר

נוקיה מפסיקה לייצר מכשירי CDMA

יצרנית הסלולר הגדולה בעולם הודיעה כי תפסיק לייצר מכשירים התומכים בטכנולוגית CDMA. פלאפון, אשר עובדת עם טכנולוגית CDMA, הודיעה לאחרונה כי תפיץ בארץ גם את מכשירי נוקיה

נוקיה, יצרנית הסלולר הגדולה בעולם, הודיעה אתמול (ה') כי תפסיק לייצר מכשירים התומכים בטכנולוגית ה-CDMA, ובתוך כך נסוגה מתוכנית קודמת לייצר מכשירים כאלה עם סאניו היפנית.

 

נוקיה תפסיק את המחקר והיצור של מכשירי ה-CDMA באפריל בשנה הבאה. החברה נימקה את הצעד בכך שטכנולוגית ה-CDMA (קיצור של Code Division Multiple Access) מייצגת שוק שהולך ומצטמצם.

 

נוקיה תמשיך להציע מכשירי נוקיה שיתמכו ב-CDMA, אך הם ייוצרו על ידי חברה אחרת בצפון אמריקה – היכן שמכשירי CDMA פופולריים במיוחד. החברה תשקיע כ-190 מיליון דולרים בתהליך הארגון מחדש, בציפייה כי השינוי יביא לגידול ברווחים התפעוליים. 

 

CDMA

 

טכנולוגית ה-CDMA היא הפחות פופולרית מבין שאר טכנולוגיות הסלולר, אשר תופסת כ-25 עד 30 אחוזים מהשוק, לעומת GSM, אשר נתח השוק שלה מגיע לכ-70 אחוזים, עם כ-2 מיליארד משתמשים. CDMA שולטת כמעט בארה"ב, ופופולרית באמריקה הלטינית ואסיה (בעיקר יפן, הודו, סין ודרום קוריאה).

 

נתח השוק של מכשירי GSM גדֶל בצורה מהירה יותר, בעיקר משום שמדובר במכשירים זולים מאלו של CDMA. ניתן לראות זאת גם בישראל, כשהמכשירים של חברת פלאפון – שעובדת עם CDMA – לרוב יקרים יותר מהמכשירים של חברות העובדות עם GSM – אורנג' וסלקום.

 

נוקיה, אשר נמצאת במקום ראשון במכירות מכשירי סלולר, הייתה שותפה להמצאת ה-GSM, והמעיטה בפיתוח מכשירים התומכים בטכנולוגית ה-CDMA. נוקיה ניסתה להימנע מתשלום ליצרנית השבבים האמריקנית Qualcomm, אשר מחזיקה את רוב הזכויות על הפטנטים של טכנולוגית ה-CDMA.

 

כיום החברה הדרום קוריאנית סמסונג היא היצרנית המובילה במכירות של מכשירי CDMA, גם בגלל העובדה שמדובר בטכנולוגיה הסלולרית היחידה הפועלת בדרום קוריאה.

 

שיתוף הפעולה עם סאניו נגמר

 

לנוקיה ו-Qualcomm יש היסטוריה ארוכה של מלחמות הפרת זכויות יוצרים,

 והתנאים שהכתיבה חברת Qualcomm לשיתוף הפעולה בין סאניו ונוקיה - הרגיזו מאוד את נוקיה.

 

"התנאים שנכפו על שיתוף הפעולה בין נוקיה לסאניו היו מגבילים את החירות שלנו", אמר קאי אוויסטאמו, ראש חטיבת הטלפונים הניידים של נוקיה לרויטרס.

 

בחודש פברואר הצהירו חברות נוקיה וסאניו על שיתוף פעולה בייצור מכשירי CDMA, כדי לחזק את מעמדם באיזורים בהם הטכנולוגיה מאוד פופולרית. אוויסטאמו אמר שמדובר בהחלטה עסקית בלבד, וכי הם נפרדים כידידים.

 

הוא הוסיף, כי הברית בין שתי החברות היתה יכולה לסייע להן להפוך ליצרנית מספר אחת של מכשירי CDMA. "אם השוק היה צומח, שיתוף הפעולה היה מתגלה כצעד חיוני ביותר", אמר אוויסטאמו, "אך רוב הסיכויים הם כי טכנולוגיית ה-CDMA שוקעת".

 

בישראל – מה לגבי פלאפון

 

חברת פלאפון בישראל עובדת רק עם טכנולוגית ה-CDMA, ולא עבדה עד היום עם מכשירי נוקיה. לאחרונה הודיעה פלאפון שחברת יורוקום, יבואנית נוקיה בישראל, תתחיל לייבא מכשירים התומכים בטכנולוגית ה-CDMA עבור פלאפון.

 

לא ברור עדיין אם וכיצד מהלך כזה של נוקיה העולמית ישנה את המצב בישראל. ככל הנראה, המכשירים של נוקיה יגיעו לפלאפון בחודשים הקרובים, וסביר להניח שמדובר במכשירים שנוקיה כבר ייצרה, או שתייצר בעתיד הקרוב - כך שניתן להעריך כי ההחלטה האחרונה לא תפגע בהפצה בטווח הקרוב.

 

נוקיה תמשיך לצמוח

 

אוויסטאמו אמר שנוקיה תמשיך לחתור להגדיל את נתח השוק העולמי שלה, מ-35 ל-40 אחוזים. האנליסט ג'ארי הונקו, מ-eQ Bank, אמר שלדעתו ההחלטה האחרונה התקבלה על ידי אולי-פקה קלאסבו, אשר מונה לנשיא החברה לפני שלושה שבועות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מכשיר GSM של נוקיה, דגם - 6280. ינצחו את ה-CDMA?
מומלצים