שתף קטע נבחר

צילום: אמיר כהן

הקבינט הכריע: צה"ל ייערך לפעולה נרחבת

ראש הממשלה כינס את הקבינט המדיני-ביטחוני, והשרים הכריעו על המתנה בשלב הראשון, לצד מאמצים דיפלומטים להשבת החטוף לישראל. במקביל, הורו לצה"ל לבצע הכנות לפעולה דחופה ונרחבת בעזה. אולמרט לשרים: ראשית כל - שלום החטוף אך "נגיב תגובה רבת עוצמה". אחד משרי הקבינט: "בשלב הזה נדרשת הבלגה. המטרה של כולנו, קודם לכל, היא להחזיר את החייל החטוף בשלום הביתה"

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, כינס אמש (יום א') את הקבינט המדיני-ביטחוני כדי לדון באפשרויות הפעולה והתגובה לחטיפת החייל גלעד שליט ולפיגוע במוצב צה"ל ליד כרם שלום. בישיבה הציג שר הביטחון את אפשרויות התגובה העומדות בפני ישראל. צה"ל הונחה להמשיך בהכנותיו לפעולה רבת עוצמה כנגד המעורבים בפיגוע בכרם שלום והפעולה תדחה עד שצה"ל ישלים את הכנותיו. ראש הממשלה ביקש מהשרים לאפשר בשלב הראשון את החזרתו בשלום של החייל החטוף, גלעד שליט.

 

"אנחנו נגיב וזאת תהיה תגובה רבת עוצמה. זאת לא תהיה פעולה של יום או יומיים. נחצה כאן קו גבול. נפעל במדרוג ובכמה שלבים", אמר אולמרט. עם זאת הבהיר כי ישראל תנקוט בכל הפעולות כדי לשחרר את רב"ט גלעד שליט. את האחריות הוא חזר והטיל על יושב ראש הרשות הפלסטינית, ועל ממשלת החמאס. במקביל להכנות לפעולה לחילוצו, בהתאם למידע מודיעיני אם וכאשר יגיע, תמשיך ישראל לפעול במישור הדיפלומטי להשבתו של החטוף.

 

 

 

 

 

ראש הממשלה אולמרט הבהיר בדיון בקבינט שלא תהיה חסינות לאף אדם או ארגון שהיו מעורבים בפיגוע ובחטיפה. עם תום הדיון הנחה את צה"ל להמשיך בהכנות למבצע האפשרי שהוכן, והוגדר "כפעולה דחופה". הוא הבהיר לשרים ולראשי מערכת הביטחון שברגע שיושלמו ההכנות למבצע, הוא ושר הביטחון יאשרו את תחילת הפעולה. זאת במקביל לפעולות הדחופות שיעשו על ידי מערכת הביטחון ובמישור הדיפלומטי, להשבתו בשלום של רב"ט גלעד שליט הפצוע.

 

ראש הממשלה אהוד אולמרט ושר הביטחון פרץ הבהירו במהלך ישיבת הקבינט כי לישראל הכלים לפעול בעוצמה כנגד מחוללי הפיגוע בכרם שלום, חוטפי החייל ותומכיהם, בהם גם הרשות הפלסטינית. עם זאת, הבהירו שבשל היעדר המידע בשלב זה באשר לגורלו של החייל הנעדר, רב"ט גלעד שליט ממצפה הילה, אין כוונה להשתמש בעוצמה זו בשלב הזה.

 

במהלך הדיון בקבינט הציגו גורמי הביטחון, ובעיקר הרמטכ"ל, את דרכי הפעולה האפשריות על ידי צה"ל. הרמטכ"ל קיבל אישור מן הדרג המדיני להיערך לאפשרות פעולה כנגד מי שביצע את הפיגוע, שולחיהם ותומכיהם. האישור לכך, הבהיר ראש הממשלה, יינתן מאוחר יותר בהנחייתו ובהנחיית שר הביטחון.

 

הדאגה הגדולה שהועלתה בקבינט, וממנה גם נובעת ההחלטה על איפוק ,היא שאלת גורלו של רב"ט שליט. עוד בטרם בוצע הליך לקבלת מידע דרך גורמים בינלאומיים, בממשלה לא מתכוונים לבצע פעולות שיסכנו את ביטחונו. המידע ייאסף הן באמצעות מערכת הביטחון של צה"ל והן באמצעות גורמים בינלאומיים ובהם ארה"ב, מדינות באירופה, מצרים וירדן, אשר היו פעילות במהלך היום ברשות הפלסטינית בניסיון לברר פרטי מידע.

 

במקביל הורה ראש הממשלה למערכת הביטחון להיערך לאפשרות של הוצאת החייל בכוחות צה"ליים. יחידות מיוחדות ערוכות לבצע את הפעולה, אם וכאשר יתקבל מידע מודיעיני מדויק שיאפשר הגעה אליו. מדיון הקבינט עולה כי בידי ישראל אין לפי שעה מידע ודאי גם על מצב בריאותו של רב"ט שליט. זאת לאחר שהוברר כי יתכן ונפצע במהלך ההתקפה המשולבת של חוליות החמאס, הוועדות העממיות וארגון המכנה את עצמו ג'ייש אל אסלאם.

 

בקבינט הוברר עוד שהפיגוע תוכנן במשך תקופה ארוכה בקפדנות. כמו כן התברר שהאירוע הפתיע את צה"ל, למרות ששר הביטחון דיווח כבר בישיבת הממשלה בבוקר על התרעה מודיעינית חמה לביצוע פיגוע מסוג זה, הכולל תקיפת מוצב צה"ל, ירי טילי נ"ט, תוך חפירת מנהרה באזור. השב"כ, במקביל, הבהיר שהתרעה אכן הייתה. מוקדם יותר אף תהו גורמים בשב"כ מדוע המעיט צה"ל בערכה. 

 

שרים אשר השתתפו בישיבת הקבינט מעריכים שצה"ל אכן יגיב בסופו של דבר על הפיגוע החמור. "אולם", לדברי אחד מהם, "בשלב הזה נדרשת הבלגה. המטרה של כולנו, קודם לכל, היא להחזיר את החייל החטוף בשלום הביתה. ממשלת החמאס והרשות הפלסטינית כולה אחראים לאירוע הזה. הכתובת ידועה וברורה. עתה צריך להמתין ואחר כך ישראל תפעל. בנושא הזה היה קונצנזוס בין כלל השרים שקיבלו את עמדתו של ראש הממשלה", אמר.

 

"איש לא יהיה חסין"

  

עוד לפני ישיבת הקבינט ביקש שר הביטחון, עמיר פרץ, לשגר מסר לחוטפיו של גלעד שליט: "אני רוצה להודיע לכל מי שמעורב, לכל מי שיש לו יד ורגל בקביעת מצבו של החייל: מבחינתנו, כל מי שיגרום לכך שהחייל ייפגע שידע - דמו של החייל בראשו ובראש מנהיגיו". 

 

"אנחנו מתכוונים להגיב על המעשה שנעשה הבוקר באופן שבו כל המעורבים, שלמעשה יצרו ברית אחת בפיגוע הזה נגד מדינת ישראל, יבינו שהמחיר יהיה כואב. אם הדברים לא ישתנו - הוא יכול להיות כואב שבעתיים", הוסיף פרץ.

 

בדבריו נראה שר הביטחון עייף. הוא דיבר בקול חלוש אך האיומים שבפיו נשמעו תקיפים. "אנחנו מפעילים את כל הכלים שעומדים לרשותנו. ודאי מתרחשת גם פעילות נוספת, תומכת, לפעילות הצבאית ואני מקווה שלאחר ישיבת הקבינט נוכל להודיע על תוכניותנו", סיכם.

 

במקביל כינס השר לביטחון פנים, אבי דיכטר, הערכת מצב מיוחדת עם מפכ"ל המשטרה, רב ניצב משה קראדי ועם נציב שירות בתי הסוהר, רב גונדר יעקב גנות. המשטרה החליטה להגביר את הכוננות בכל רחבי הארץ, בעיקר באזור קו התפר ועוטף ירושלים.


פורסם לראשונה 25/06/2006 17:27

 

בהכנת הידיעה השתתפה אפרת וייס
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
כינס את הקבינט. אולמרט
צילום: איי פי
צילום: אלי אלגרט
פרץ. ברית אחת של מפגעים
צילום: אלי אלגרט
צילום רפרודוקציה: חגי אהרון
החייל החטוף, גלעד שליט
צילום רפרודוקציה: חגי אהרון
מומלצים