שתף קטע נבחר

בג"ץ על תשדיר שינוי בבחירות: כמו תעמולה אנטישמית

בית המשפט העליון גיבה את החלטת יו"ר ועדת הבחירות לפסול תשדיר בו נראו חרדים אוחזים בקרסוליו של חילוני "כעלוקות". היום פרסם נמוקיו. "יש בתשדיר דמיון מעורר חלחלה לתעמולה אנטישמית, ההופך את היהודי החרדי ליצור חסר פנים", כתב השופט ברק

"מדובר בסרטון משפיל ומבזה, פוגע בכבוד האדם ובכבוד היהודי החרדי בפרט". כך כתב נשיא בית המשפט העליון, אהרון ברק, בפסק דין שהתפרסם היום (ד') בנושא פסילת תשדיר "החרדים" של מפלגת שינוי במהלך מערכת הבחירות. 

 

בחודש מרס האחרון פסלה ועדת הבחירות קטעים מתשדיר שבו נראה אדם חילוני שהולך בדרכו לקלפי, כשחרדים אוחזים ברגליו. לאחר שהאיש מצביע לשינוי, נעלמים החרדים בזה אחר זה. התשדיר שודר פעם אחת, בערב הראשון של שידורי התעמולה ולאחר מכן נפסל לשידור והועלה לאוויר עם צנזורה כבדה.

 

השופטים נתבקשו לפסוק בשאלה: האם ההגבלה שהטילה יושבת-ראש ועדת הבחירות המרכזית, דורית בייניש, על חופש הביטוי של מפלגת שינוי היא כדין?

 

רק היום, בדיוק שלושה חודשים לאחר הבחירות, פרסם בית המשפט העליון את הנימוקים לדחיית העתירה של שינוי. השופט ברק כתב בפסק הדין כי השופטים שוכנעו כי "המקרה שלפנינו נופל לגדרם של אותם חריגים שבהם עולה הפגיעה ברגשות לכדי ביזוי, השפלה, ופגיעה כה קשה בכבוד האדם, עד כי אין להגן עליו. מדובר באחד המקרים החריגים בהם הפרסום מזעזע את אמות הסיפים של הסובלנות ההדדית. הטעם לכך הוא, כי יש בו דמיון מעורר חלחלה לתעמולה אנטישמית, ההופך את היהודי החרדי ליצור חסר פנים, ל'לא אדם' הזוחל על הרצפה והנצמד כעלוקה לחילוני. סופו של חרדי זה שהוא מתאדה ונעלם בעשן".

 

לדברי השופט ברק, סרטון התעמולה "מפשיט ממנו (מהחרדי - א"ז) את צלמו ואת כבודו כאדם. הוא מעלה בעיני המתבונן זכרונות קשים של מיליוני אחינו שעלו באש במשרפות הנאציות. תיאור זה עובר את רמת הסיבולת הדרושה בחברה דמוקרטית. הזכות לבטא כל מסר – כן; אך לא באופן מבזה ומשפיל הנושא סממנים המזכירים ביטויים אנטישמיים מבית מדרשה של התעמולה הנאצית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
התשדיר
צילום: אמיר כהן
מקרה חריג. השופט ברק
צילום: אמיר כהן
מומלצים