שתף קטע נבחר

עתירה: המדינה אוסרת ביקור אסירים ביטחוניים

המוקד להגנת הפרט עתר לבג"ץ בטענה שישראל מונעת ביקורי משפחות אצל 8,700 אסירים ביטחוניים מאז חטיפתו של החייל גלעד שליט. בעבר חודשו הביקורים לאחר 72 שעות מרגע הטלת הסגר

ישראל מונעת ביקורי משפחות אצל 8,700 אסירים ביטחוניים הכלואים בישראל מאז חטיפתו של החייל גלעד שליט - כך מתברר מעתירת המוקד להגנת הפרט שהוגשה היום (ד') לבג"ץ. העתירה הוגשה נגד שירות בתי הסוהר ונגד מפקד כוחות צה"ל בגדה המערבית. בשירות בתי הסוהר אישרו שאכן נמנע ביקור משפחות, אך עם זאת עורכי דינם של האסירים מורשים לבקרם.

 

בעתירה נטען שההוראה מונעת מפלסטינים תושבי הגדה, עזה ומזרח ירושלים לבקר אלפי אסירים פלסטינים המוחזקים במתקני השב"כ, בבתי הכלא ובמחנה הכליאה מחנה עופר. לטענת עורכי הדין של העותרים "זו פגיעה קשה ובלתי מידתית במשפחות וביקיריהן הכלואים".

 

מהעתירה עולה שגם בעבר בעת שהוטל סגר על השטחים בוטלו ביקורי המשפחות, אולם מכתב המשנה לפרקליט המדינה מ-26 באוקטובר 2004 קובע כי במקרים שבהם יוטל סגר כללי על השטחים יחודשו הביקורים תוך 72 שעות ממועד הטלת הסגר. כעת, לטענת העותרים, החליט שירות בתי הסוהר על ביטול כל הביקורים של ביקור המשפחות של 9,000 אסירים פלסטינים עד להודעה חדשה.

  

הביקורים כיום מאורגנים בדרך כלל באמצעות ארגון הצלב האדום הבינלאומי. הבקשות לביקור מוגשות על-ידי המשפחות במשרדי הצלב האדום, שמעביר את הבקשות לשירות בתי הסוהר. השב"ס מעביר את החלטתו חזרה לצלב האדום שמארגן את ההסעות למשפחות על חשבונו ובתיאום עם שירות בתי הסוהר.

 

ההסעות פועלות על בסיס חודשי במתכונת של נסיעה אחת או שתיים מכל אזור. הביקורים מתבצעים בתיאום עם הצבא בכפוף לסידורי אבטחה קפדניים והאוטובוסים מלווים בידי כוחות הביטחון.

 

מהעתירה עולה כי ההיתרים לבקר בכלא במסגרת הצלב האדום ניתנים על בסיס קריטריונים צרים ובכפוף לשיקול דעת ביטחוני, ואך ורק לקרובי משפחה מדרגה ראשונה של האסיר. תוקפם של היתרים אלו - שלושה חודשים, אך בנוסף יש היתרים לביקורים חד-פעמיים. לטענת העותרים, ההמתנה להיתר או לחידושו ארוכה ביותר ונמשכת חודשים רבים.

 

במוקד להגנת הפרט טוענים בעתירה כי "יתכן ששורש הרעה הוא בהחזקת הכלואים בתחום ישראל, בניגוד להוראות מפורשת של המשפט הבינלאומי ההומניטרי. אילו היה המשיב מחזיק את הכלואים בתוך השטח הכבוש, כדרישת המשפט הבינלאומי, לא הייתה לסגר כל השלכה על נושא הביקורים במתקני הכליאה. בכל מקרה, כל עוד הכלואים מוחזקים היכן שהם מוחזקים, יש לשמור על זכויותיהם העיקריות כבני אנוש, שלהם ושל קרוביהם ולמנוע את סיכול הביקורים אצלם".

 

עו"ד סיגי בן ארי, שהגישה את העתירה יחד עם עו"ד יוסי וולפסון, אמרה ל-ynet: "יש חשש כבד לענישה קולקטיבית. למעשה אין סיבה אמיתית ולא ניתן להעלות על הדעת סיבה רלוונטית למנוע ביקורים מכל האסירים הביטחוניים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חגי אהרון
אסירים בכלא גלבוע
צילום: חגי אהרון
צילום: עמית שאבי
בג"ץ יכריע?
צילום: עמית שאבי
צילום: נועם רותם
מאז חטיפתו של גלעד שליט
צילום: נועם רותם
מומלצים