שתף קטע נבחר

חלומם של 14 מוגבלים עלה באש בחולון

14 מוגבלים הסובלים מפיגור שכלי קל-בינוני היו אמורים לעבור היום להוסטל שיאפשר להם חיים עצמאיים תוך השתלבות בקהילה בחולון. אך בפעם השנייה תוך חצי שנה הציתו את המקום, ככל הנראה במטרה למנוע את אכלוסו. "אדם שעושה מעשה זה, אינו ראוי שיהיה חלק מהחברה הישראלית הנאורה", הסביר מנכ"ל משרד הרווחה

יום חגם של לירן, סמדר ו-12 חברים נוספים שאמורים היו להיכנס להוסטל "הבית בחולון" לצעירים שסובלים מפיגור שכלי נגמר במפח נפש. אלמונים שהציתו את המקום מנעו מהם להגשים את חלומם: להתחיל בחיים עצמאיים עם חבריהם הטובים. מובר בפעם השנייה בחצי השנה האחרונה שהבית מוצת, כנראה על ידי שכנים שמנסים למנוע את אכלוסו באנשים עם פיגור שכלי קל.  

 

כ-2,000 מוגבלים הסובלים מפיגור שכלי מתגוררים כיום במערכי דיור בקהילה ברחבי הארץ. מדובר בדרך המועדפת עבור אנשים בוגרים עם פיגור קל ובינוני, שיכולים לחיות בעצמאות תחת פיקוח והדרכה. "כל כך התרגשתי לעבור לגור עם החברים שלי אבל הם שרפו לנו את הבית", סיפרה לירן (22) בדמעות. "למה עשו לנו את זה? עכשיו אני אשב בבית כל היום ואשתעמם. אני מפחדת שהם גם ישרפו אותנו בתוך ההוסטל". 

 

 

השהות בדיור והטיפול בדיירים ממומן על-ידי משרד הרווחה בשיתוף עם הרשויות המקומיות. את מערכי הדיור מפעילים עמותות ומפעילים פרטיים שזכו במכרז ממשלתי. מורן גרינברג, מנהל ה'בית' בחולון סיפר כי לפני כחצי שנה נזרק בקבוק תבערה לבית. "ברור לנו בוודאות שזו הייתה הצתה בזדון. אני לא יודע מי עשה את זה אבל ברור לי בוודאות שהייתה פה הצתה מכוונת. בחודש מרץ הייתה הצתה ראשונה. כנראה שזה משהו שיש לו אינטרס מובהק שהמקום הזה לא ייפתח". 

 

טובה מסילתי, אמה של סמדר (28) שאמורה הייתה לעבור לגור בהוסטל, סיפרה על עצב גדול שנפל על הבת. "אתמול למעשה היה היום המאושר ביותר בו הבת שלי סוף סוף הופכת להיות בוגרת, עצמאית, שיכולה כבר לגור עם החברים שלה ביחד. הטלפון בבוקר שבר לנו את היום המאושר הזה והפך אותו ליום מאוד עצוב".

 

היא הוסיפה: "אני מקווה שהשכנים האלו יבינו שהילדה שלי היא חלק מהאוכלוסייה. הם אנשים טובים ומקסימים שרק טוב יכול להיות מהם. שיסתכלו על החיוך של הבת שלי ויגידו אם היא תזיק להם באיזה דרך. אני יודעת שכבר הייתה משלחת של שכנים לראש העיר חולון שאמרה שהם מתנגדים לשכנים כאלו. ראש העיר היה נחרץ מאוד בעניין והשיב להם שהם חלק מהתושבים ומגיעות להם זכויות שוות".

 

אחת השכנות המתגוררות ליד ההוסטל סיפרה שרוב השכנים חשבו שמדובר בבית מחסה לנרקומנים ולנוער עברייני. "כואב לי הלב לראות אותם בוכים. יכול להיות שהכול התחיל בגלל שסיפרו לנו שפותחים פה בית מחסה לנרקומנים ונוער עברייני. אולי זה בגלל זה".  

  

במשרד הרווחה מורגלים בהתנגדויות תושבים להקמת בתים לאנשים עם מוגבלות בשכונות מגורים, אך זו הפעם הראשונה שבית כזה מוצת. "קשה להאמין ששכנים עשו מעשה חמור שכזה רק כדי להרחיק אנשים עם מוגבלויות מקרבם. אדם שעושה מעשה זה, אינו ראוי שיהיה חלק מהחברה הישראלית הנאורה. אני קורא לציבור ובעיקר לתושבי שכונת נווה ארזים בחולון לגנות התנהגות לא אנושית זו", אמר מנכ"ל משרד הרווחה משה שיאון. 

 

חוקרי השריפות לא יוצאים לשטח עקב עיצומים

 

מהמשטרה נמסר כי האש פרצה במקום אתמול לפנות בוקר. שכנים הזעיקו את מכבי האש למקום, שהצליחו להשתלט על האש אך נזק נגרם למבנה. מפקד מכבי האש חולון-בת ים, טפסר אבי פרץ, אמר ל-ynet: "ככל הנראה מדובר בהצתה. נוזל דליק הושלך דרך החלון של הסלון לתוך המבנה וכך פרצה האש. הצלחנו להשתלט עליה כעבור שעה ולמקום נגרם נזק".

 

במשטרת מרחב איילון בודקים את נסיבות השריפה אולם לא נעצרו חשודים במעשה עד כה. מהמשטרה נמסר כי צוות זיהוי פלילי נשלח למבנה כדי לנסות ולאסוף ראיות. לפני כחצי שנה, בעת שהמבנה היה בבנייה, אירעה בו שריפה וגם אז נפתחה חקירה, אולם לא נעצרו כל חשודים. 

 

מהמשטרה נמסר עוד שמכבי האש נוקטים עיצומים בשנה האחרונה, הם לא נוהגים לשלוח חוקרי שריפות למקומות בהם פרצה אש. כך שבמקרים רבים לא ניתן לדעת אם מדובר בהצתה. 

 

באגודת אקי"ם מכירים מקרוב את תופעת התושבים המתגוררים בשכנות שמביעים התנגדות להקמת הוסטל בשכונה. מנכ"ל אקי"ם, יוסי מלכה, סיפר כי לאחרונה זכה הארגון בשני מאבקים משפטיים שפתחו תושבים בהרצליה ובחדרה. לדבריו, "בכל מקרה מדובר בהתנגדות שמקורה בבורות, ברשעות ובדעות קדומות. אילו היו מכירים יותר לעומק את האנשים הנפלאים שגרים בבתי מגורים אלו, יש להניח כפי שקורה במקרים רבים שההתנגדות הייתה נעלמת והשכנים היו הופכים לידידים אמיתיים".

 

מלכה קרא לשכנים ולכלל הציבור להעזר בייעוץ המשפטי של האגודה, בקו הסיוע "הורים למען הורים": 1-800-399-333.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
ממתינים לפתיחת ההוסטל
צילום: ירון ברנר
צילום: ירון ברנר
שריפה בבית בחולון
צילום: ירון ברנר
מומלצים