שתף קטע נבחר

צילום: עמית מגל

נסראללה שוב מחזיק בקלפים

מדוע תקף חיזבאללה דווקא בעיתוי הנוכחי? לדברי פרופ' שאול משעל, "נסראללה חשש לאחרונה שיהפוך לשחקן שולי בעקבות מאמצי התיווך בין ישראל לפלסטינים, והחליט להחזיר את העניינים לשליטתו". פרופ' זיסר לא בטוח שההימור של נסראללה יצליח. בכל מקרה, שני המומחים תומכים בתגובה קשה מול חיזבאללה

מגישיה השונים של תחנת הטלוויזיה של החיזבאללה, "אל-מנאר" התקשו מאז שעות הבוקר (ד') להסתיר את החיוך הרחב. נראה כי גם העורך התורן בתחנה התקשה לשלוט בשמחה ומיהר להוציא מהארכיון סרטונים מאירועים בהם הצליח הארגון להכות בצה"ל.

 

 

"סמיר קונטאר - אנו מחכים לך", קבע אחד הסרטונים בו ניבטה תמונתו של קונטאר, הכלוא בישראל כבר 28 שנים, יחד עם עמיתיו האחרים המרצים את עונשם בבתי הכלא בישראל. "אללה אכבר! תודה לחיזבאללה, תחי 'אל-מנאר', יחי המזכ"ל, חסן נסראללה ישמרהו האל על המבצע הזה", הגיב בשידור חי ג'מאל סקאף, אחיו של יחיא, אסיר לבנוני הכלוא אף הוא בישראל.

 

מאז שעות הבוקר נראה כי ארגונו של נסראללה אותת באופן ברור לאנשי החמאס בשטחים כי המסיבה שלהם נגמרה ומעתה - יש לפנות את השטח למקצוענים ולמביני עניין בלוחמה פסיכולוגית מול ישראל. כשהוא מנצל היטב את ערוץ הטלוויזיה שלו, מתחיל החיזבאללה כבר בשניות הראשונות לשלוט בכל מידע אותו הוא מפרסם, ולהשתמש בו כשהוא מסמן את היעד של העסקה העתידית.

 

למרות שתמיד אומרים זאת, הפעם קשה להאמין שמישהו בישראל הופתע. המידע על כוונת החיזבאללה לבצע חטיפה היה קיים וברור עד כדי כך שאפילו בישראל נצמדו למסך בעת נאומו של נסראללה לפני כשבועיים בניסיון לראות מה יהיה הרמז לפעולה מסוג זה. בשעתו, נסראללה לא פיזר רמזים, אולם עתה, אחרי הפעולה הכואבת, ניתן לנסות ולתהות מהן השלכותיה.

 

"זה הרבה יותר מאשר מעיד על כך שנסראללה תופס פיקוד על עניין המו"מ מול ישראל. נסראללה, שידוע ביכולות הניתוח האסטרטגיות שלו, חזר לתפקיד השחקן המרכזי ואני מוכרח להודות שאם הייתי ראש ממשלה - הייתי רוצה שר ביטחון כזה", אמר ל-ynet פרופ' שאול משעל, חוקר החמאס וכותב הספר "זמן חמאס".

 

לדבריו, "נסראללה הביט מהצד על סוגיית החטיפה, ראה שבמקום דרך ההתנגדות והאלימות ישנם דיבורים על תיווך בינלאומי, אולי הודנה, בין ישראל לפלסטינים וכל זאת במעורבות של המנהיגים האזוריים, רוסיה, ארה"ב, טורקיה ואחרות וחשש שבין לילה יהפוך לשחקן שולי וזאב בודד. אם כאן היתה נוצרת אווירה של פיוס והסדרים - מעמדו היה הולך ופוחת. במקום זאת, הוא בחר להחזיר את העניינים לשליטתו ולהביא לכך שהסיפור הפלסטיני ימשיך לדמם".

 

"הימורים לא תמיד מצליחים"

 

גם ראש החוג ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, פרופ' אייל זיסר, סבור כי מזכ"ל החיזבאללה ניסה לנצל את המצב שנוצר לטובתו: "נסראללה הצליח לנצל את ההזדמנות שנקרתה בדרכו ולחזור למעמד מרכזי בזירה. למרות זאת, זהו הימור וטיבם של הימורים שהם לא תמיד מצליחים. עד כה גדולתו של חיזבאללה היתה שהוא שיחק בתחום האפור - כאשר מצד אחד הוא אמר ללבנונים שהם לא ייפגעו וכי מטרותיו לגיטימיות, ומצד שני הוא הביא את ישראל שלא לפגוע בלבנון. עתה, אם יתברר שהוא הלך צעד אחד רחוק מידי וייפגע על ידי ישראל - ארגונו אולי ישלם על כך מחיר".

 

נכון לכתיבת שורות אלה נסראללה עדיין לא הופיע בפומבי. סביר להניח שהופעה שכזאת תגיע בזמן הקרוב מאוד ולפי כל כללי הטקס: קריאות שמחה נרגשות, אירוע תמיכה נלהב ונאום מלא שחצנות ואופוריה של מנצחים של מי ששוב השפיל את ישראל. אולם בסופו של דבר, מה הוא ירצה?

 

"נסראללה ינסה להיות האחראי למו"מ וינסה לכרוך את שתי החטיפות גם יחד", ממשיך פרופ' משעל. "ניתן להניח שהוא ידרוש חילופי אלפי אסירים ובהם הלבנונים שנותרו, ירדנים ופלסטינים, ולמנף את כל המהלך כדי לשפר את מעמדו במערכת הפוליטית בלבנון. עתה הוא נראה כמוציא והמביא של טהראן ודמשק מול ישראל וכשחקן אזורי לא רק מול ישראל אלא גם מול חמאס. החטיפה החזירה לו את המעמד האזורי שלו שלדעתי עולה על מעמד של ראש מדינה. אחרי הסתלקותו של חאפז אסד, הוא המנהיג הכי יעיל שיש כיום ובעל שיעור קומה שאין דומה לו. הוא הראה לכולם כיצד ניתן, באמצעות 600 לוחמים בלבד, ליצור מאזן הרתעה מול מעצמה צבאית בסדר גודל אזורי. אין ספק שצריך לקחת ממנו שיעורים בנושא זה".

 

"נסראללה לבטח ירצה את שחרורם של האסירים הלבנונים שנותרו ועוד אחרים. בכל מקרה, אם הוא יקבל את סמיר קונטאר, כל השאר כבר לא ממש ישנה מבחינתו כי קונטאר הוא הסמל", אומר פרופ' זיסר.

 

כיצד בחמאס קיבלו את הדיווח על החטיפה?

 

פרופ' משעל: "ממשלת חמאס בשטחים לבטח מקללת אותו בלי סוף. ממשלת חמאס חטפה מכה שהפכה את כולנו - ישראל, אבו מאזן והניה, לבני ברית של אותו המחנה שלקח חלק בהידברות המדינית סביב סוגיית החטיפה. ציר ההידברות לא הראה שום יכולת התרוממות ומולו הציר של המאבק המזויין הפתיע מבחינת העוצמות שלו".

 

במשברים האחרונים שפרצו בין ישראל לחיזבאללה, דאג ראש ממשלת לבנון, פואד סניורה, לשגר מסרים לישראל לפיהם הוא מבקש ממנה להבליג. בישראל בחרו פעמים רבות להיענות לבקשתו, אולי מתוך רצון לסייע לו לבסס את מנהיגותו מול חיזבאללה. בישראל היו גם מי שנאחזו בהצהרותיו של סניורה, כמו גם באלה של מנהיג הדרוזים, וליד ג'ונבלאט, בדבר הצורך שיש לפרק את החיזבאללה מנשקו, אולם כל העת היה ברור שבעתיד הנראה לעין לא תימצא היד שתיגע בנשק של נסראללה. אם כך, האם גם הפעם על ישראל להגיב, ובכלל, מה עליה לעשות?

 

פרופ' זיסר: "כל עוד ישראל לא גבתה מחיר מלבנון - נסראללה לא נפגע, ולא שילם מחיר אישי. אם לבנון תיפגע - יבואו אל נסראללה בטענות. ברגע שייפסק הירי, סביר להניח שנמתין חודשים ואולי אף שנים עד שהמו"מ יבשיל, אולם עתה ישראל יכולה להגיב. בכל מקרה, הייתי ממליץ בשלב ראשון לגבות מלבנון מחיר, אולי אפילו מינימלי כמו סגר אווירי כולל על לבנון. זה אמנם לא יחזיר את החיילים למרבה הצער, אבל זה יהיה מסר מספיק חמור. בהיבט כולל יותר, ישראל צריכה להחליט האם היא נוקמת או מבצעת טיפול שורש - כשלכל החלטה יש מחיר".

 

גם פרופ' משעל תומך בתגובה קשה מול החיזבאללה: "הייתי מקפיד להפריד בין שני הערוצים - הפלסטיני והלבנוני. מול הפלסטינים הייתי ממשיך בהידברות בניסיון להגיע לפתרון משבר החטיפה ואילו מול החיזבאללה הייתי ממשיך כרגע בלחימה. נסראללה היה רוצה לכרוך את הכל יחד, ואם הוא יצליח לאחד את שני האירועים למו"מ אחד - ישראל תצא המפסידה בשני המישורים לכן צריך להקפיד לשחק בשני מגרשים בנפרד ולהגיב ביד קשה מול החיזבאללה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
נסראללה.
צילום: איי פי
צילום: מיכאל קרמר
פרופ' משעל. "הייתי רוצה שר ביטחון כזה"
צילום: מיכאל קרמר
צילום: זום 77
פרופ' זיסר. "להטיל סגר אווירי כולל על לבנון"
צילום: זום 77
מומלצים