שתף קטע נבחר

ישראל תנצור את האש מהאוויר ל-48 שעות

בעקבות התקרית הקשה בכפר כנא תנצור ישראל את האש מהאוויר למשך 48 שעות ותאפשר חקירה של התקרית. כמו כן, תתאם ישראל עם האו"ם חלון זמן בן 24 שעות במסגרתו יוכלו הלבנונים להימלט מבתיהם בדרום המדינה. ובמועצת הביטחון הביעו זעזוע מהאירוע, אך נמנעו מלגנות את ישראל

ישראל משעה את תקיפות חיל האוויר בגלל לחץ אמריקני? ירושלים הסכימה להפסקה בת 48 שעות בתקיפות האוויריות בלבנון כדי לאפשר את חקירת התקרית בכפר כנא - כך אמרו הלילה (יום ב') גורמים רשמיים במחלקת המדינה האמריקנית. ישראל תאפשר גם חלון זמן של 24 שעות במסגרתו יוכלו תושבי דרום לבנון להימלט מבתיהם ללא פגע. חלון הזמן יתואם עם ארגון האו"ם. ישראל אישרה את הפרטים.

 

דובר מחלקת המדינה האמריקנית, אדם ארלי, אמר כי ישראל תשמור לעצמה את הזכות לתקוף מטרות שונות אם תהיה סבורה שהן מכינות מתקפה נגדה. "ארצות הברית מברכת את ההחלטה הזו ומקווה שהיא תסייע להקלה על הסבל של ילדי דרום לבנון ובני משפחותיהם", הוסיף ארלי.

 

 


הפסקת האש - לא לגבי מטרות מאיימות. תקיפה מהאוויר (צילום: רויטרס)

 

בלשכת ראש הממשלה בירושלים אישרו כי הפעילות האווירית של חיל האוויר תושעה "עד 48 שעות". זאת, עד לסיום התחקיר הצה"לי המלא בעקבות הטרגדיה בכפר כנא, שבה נהרגו כ-60 אזרחים לבנונים. "בעקבות האירוע בכפר כנא תמתן ישראל את פעילותה מהאוויר", הוסיפו בלשכה. "לא תותקפנה אלא מטרות העומדות לתקוף ולפגוע במטרות ישראליות. כל זאת, עד לסיום התחקיר הצה"לי המלא וסיום תהליך הפקת הלקחים בעקבותיו, אשר יימשכו עד 48 שעות. כמו כן תאפשר מדינת ישראל, באמצעות מנגנון התיאום של האו"ם, מעבר בטוח לכל תושבי דרום לבנון המבקשים להתפנות צפונה למשך 24 שעות. גם הפעלת הפרוזדורים היבשתיים והימיים לצורך סיוע הומניטרי תימשך", נמסר מלשכת אולמרט.

 

הבוקר דיווחו גורמי ביטחון לבנוניים כי צה"ל תקף יעדים במזרח לבנון. לטענתם, מטוסי חיל האוויר תקפו כבישים סמוך לגבול עם סוריה. מדובר צה"ל נמסר כי התקיפה אירעה בשעות הלילה המוקדמות, טרם ההצהרה על הפסקת תקיפות חיל האוויר. עם זאת, הדגישו בצה"ל כי חיל האוויר ימשיך להפציץ מטרות העומדות לתקוף או לפגוע ביעדים ישראלים. 

 

"הגיע הזמן להפסקת אש"

 

היום תעזוב את האזור מזכירת המדינה האמריקנית, קונדוליזה רייס, אחרי סדרת מפגשים מדיניים בישראל. לפני שתעזוב תיפגש עם שר הביטחון, עמיר פרץ, ואף תמסור הודעה מיוחדת. מוקדם יותר אתמול רמזה רייס למהלך המדיני מתבשל כשהגיבה לתקרית החמורה בכפר כנא, הביעה "עצב עמוק" על מותם של "אזרחים תמימים" והוסיפה כי התקרית ממחישה כי הגיעה העת לכנן הפסקת אש בין ישראל לחיזבאללה.  

 

    "אני חושבת שהגיע הזמן להשיג הפסקת אש. אנחנו חייבים לנסות לכנן הפסקת אש באזור", אמרה רייס לעיתונאים בירושלים. עם זאת, רייס הבהירה כי בהפסקת אש אין הכוונה לחזור לסטטוס-קוו ששרר באזור לפני שפרצה הלחימה באזור. "עלינו לנסות לעשות את עבודתנו היטב כדי שהתקריות האלה לא יחזרו שוב בשנים הבאות".

      

    רייס היתה אמורה להגיע אתמול ללבנון לשיחות עם ראש הממשלה פואד סניורה, אך נסיעתה בוטלה לאחר שסניורה הודיע כי לא ייפגש עימה לפני כינונה של הפסקת אש בלבנון. אמש נפגשה מזכירת המדינה האמריקנית גם עם ראש הממשלה בלשכתו בירושלים. מאוחר יותר נפגשה עם שרת החוץ ציפי לבני.

     

    בישראל הודיעו אתמול כי הם זקוקים למרחב תמרון של עוד עשרה ימים עד שבועיים לפעילות המבצעית. כך גם אמר ראש הממשלה אולמרט למזכירת המדינה האמריקנית. שר הביטחון ציין גם הוא כי "נמשיך בפעולה לפחות עוד שבועיים".

     

    מועצת הביטחון מזועזעת אך לא מגנה

     

    מועצת הבטחון של האו"ם קיימה הלילה דיון חירום בהתפתחויות בלבנון ופרסמה הצהרה נשיאותית ובה הבעת צער כבד על אסון כפר כנא, מבלי לגנות את ישראל, ומבלי לקרוא להפסקת אש מיידית. הסעיף החשוב ביותר בהחלטה קובע כי "מועצת הביטחון חוזרת על נחישותה לפעול בלי דחיות לאמץ החלטה להסדר קבוע של המשבר, שישען על מאמצים דיפלומטים המצויים בעיצומם". הצהרת מועצת הביטחון אינה קוראת להפסקת אש מיידית ובלא תנאי.

     

    מזכ"ל האו"ם, קופי אנאן, הסביר לכתבים שביקשו לדעת מדוע הוא אינו קורא להפסקת אש, כי הפסקת אש מושגת לאחר מו"מ ובהסכמת שני הצדדים. בהקשר זה קראה מועצת הביטחון להפסקת האלימות ו"מדגישה את הצורך הדחוף בשמירת הפסקת אש קבועה יציבה וארוכת טווח".

     

    בהצהרה הנשיאותית (שהיא פחות חמורה מהחלטה של מועצת הבטחון) אשר פורסמה הלילה במטה האו"ם בניו-יורק לאחר דיונים של שעות בין חברי מועצת הבטחון, מביעה "מועצת הביטחון הלם מהירי של צה"ל על בנין מגורים בכפר כנא, שגרם להרג של עשרות אזרחים, רובם ילדים". מועצת הבטחון החליטה לגנות בחריפות "את האובדן הזה של חיי חפים מפשע ושל הרג של כל האזרחים במשבר הנוכחי" כשהכוונה להרג בלבנון ובישראל. ההצהרה הנשיאות "מביעה גם את דאגתה מהאיום שיש בעליה באלימות וההשלכות על המצב ההומניטרי. מועצת הבטחון מביעה דאגה מנפגעים ישראלים לבנונים וסבל אנושי".

     

    יצויין כי ארה"ב מנעה כל החלטת גינוי של ישראל או דרישה להפסקת אש מיידית. עם זאת, מוקדם יותר דווח כי נשיא מועצת הביטחון, שגריר צרפת, מבקש לקדם החלטה שתביא להפסקת אש. השגריר הצרפתי אמר כי "אנחנו נגעלים ממה שקרה בכפר כנא" ובתגובה ענה לו השגריר גילרמן כי "מי שהולך לישון עם רקטה, לפעמים לא מתעורר בבוקר". 

     

    צרפת בעד פירוק חיזבאללה או נגד?

     

    שגריר צרפת באו"ם, ז'אק מארק דה סבלייה, שארצו מועמדת לעמוד בראש הכוח הרב לאומי, הבהיר הלילה במטה האו"ם בניו יורק כי "לא הגיוני לשלוח כוח לפרוק את החיזבללה מנשקו. צרפת לא מאמינה בזה. צריך להגיע להסדר פוליטי פנימי בלבנון הכולל הסכמה של חיזבללה. עם זאת, נסיגת חיזבאללה חיונית מאיזור חיץ בדרום שבו יפרסו צבא לבנון והכוח הרב לאומי".

     

    אבל סבלייה שהוא הנשיא התורן של מועצת הביטחון, אמר לכתבים לאחר שקרא את ההצהרה הנשיאותית בנושא התקיפה בכפר כנא, כי "פירוק החיזבאללה הוא שורש העניין" והדגיש כי "אי אפשר שתהיה ממשלה שאינה שולטת בכל שטחה. במסגרת ההסדר שיביא להפסקת אש רואה השגריר הצרפתי לנגד עיניו גם שיחרור אסירים ופתרון של המחלוקת על חוות שבעא.

     

    שגריר צרפת באו"ם ציין כי "זוהי נוסחת פשרה. מה שחשוב לנו זה להסכים על נוסח ולהפגין מעורבות של מועצת הבטחון. צרפת מגנה את מה שקרה בכפר כנא. אנחנו קוראים להפסקת עוינות מיידית, אבל הטקסט הוא פשרה מקובלת כי זה מצביע על הנחישות של מועצת הבטחון לעבוד על החלטה לפתרון יציב. למרות שזה לא הנוסח הטוב ביותר שיכולנו להשיג - זהו נוסח טוב".

     

    שגריר ארה"ב, ג'ון בולטון, אמר לאחר ישיבת מועצת הביטחון: "אנחנו שבעי רצון מההחלטה. אנחנו מרוצים מההודעה של ישראלים שרוצים לחקור את מה שהם מכנים כתאונה. ההשעייה של הפעילות האווירית שלהם היא ביטוי של רצון טוב. התנגדנו להצהרה שתפגע במאמץ המדיני. התנגדנו 'לקפוץ' להפסקת אש כי חזרה למצב הקודם לא תביא לפתרון יציב". 


    פורסם לראשונה 31/07/2006 00:29

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: רויטרס
    יחקרו. כפר כנא
    צילום: רויטרס
    צילום: איי פי
    48 שעות של הפסקה
    צילום: איי פי
    צילום: איי פי
    תעזוב את האזור. רייס
    צילום: איי פי
    צילום: רויטרס
    מרחב נשימה ללבנון
    צילום: רויטרס
    מומלצים