שתף קטע נבחר

על המוצר הכשר נכתב באנגלית: "מכיל שרימפס"

במדבקה שהודבקה על מחית קארי מתאילנד נכתב כי היא כשרה למהדרין. אלא שמתחת למדבקה הופיעו מרכיבים באנגלית, ביניהם שרימפס. היבואנית מתנצלת: המוצר אכן כשר אבל משיקולי עלות לא הורדנו את הכיתוב באנגלית. הכשר חתם סופר: המוצר כשר למהדרין

לעיתים נסיון לחסוך בעלויות עלול לפגוע באמינות של החברה מול הצרכן הקטן, גם אם לא היתה כוונה שלילית מפורשת מצד החברה. זו המסקנה העולה מסיפורם של בני הזוג נ', שהיפנו אלינו תלונה בכתב תחת הכותרת "זיוף הכשר או מכירת חסילונים כשרים?".  

 

בני הזוג רכשו בסניף הרבוע הכחול בקניון איילון שברמת גן מחית קארי אדום (המוצר נמכר גם ברשת שופרסל. א.י), המיובאת לארץ מתאילנד על ידי חברת אוריינטל פוד אימפורטרס בע"מ. על אריזת המוצר, מספרים השניים, הופיעה מדבקה המציינת שהמוצר כשר פרווה בהשגחת הרבנות הראשית לישראל. בנוסף, הופיע עליה גם הכיתוב "למהדרין מן המהדרין - השגחת הבד"ץ, חוג חתם סופר, פתח תקווה".

 

על המדבקה צוינו רכבי המוצר, שכללו מגוון תבלינים ולא היה שום איזכור לרכיבים מן החי, מוסיפים השניים. אלא שחשדם בנוגע לכשרות המוצר התעורר, לטענתם, לאור היכרותם את המוצר.

 


הכיתוב בעברית על האריזה

 

להפתעתם, על המדבקה באנגלית צוין, כי אחד ממרכיבי המוצר הוא מחית חסילונים - shrimp paste. חסילונים, כידוע, אינם כשרים ואינם פרווה, לפי שום רבנות מוכרת. "המיקום של המדבקה מכסה לחלוטין את רכיבי המוצר הבעייתים, באופן שמעלה את החשד שמדובר בניסיון להסתיר רכיבים אלה מהקונה הישראלי, המוטרד מענייני כשרות או צמחונות", כתבו לנו בני הזוג.

 


והכיתוב באנגלית. shrimp paste - אבל זה רק כיתוב

 

אלא שבירור מול החברה העלה, כי לא מדובר במוצר שאינו כשר. מסתבר כי החברה חסכה בעלויות ולא טרחה להוריד מעל האריזה המקורית את הכיתוב באנגלית, למרות שחלק מהמרכיבים במוצר המיובא (כמו מחית החסילונים) כלל לא נמצאים בו. למעשה, על פי היבואנית, המוצר הנמכר בארץ אכן מכיל רק רק מרכיבים צמחיים.

 

"כשרות מהשורה הראשונה"

 

וכך מסרה אוריינטל פוד אימפורטרס בתגובה: "כל מוצרי החברה המשווקים ברשתות השיווק נושאים תעודות ואפיון כשרות מן השורה הראשונה.

 

"כחלק מתהליך המחקר והפיתוח יזמה החברה מהלך לייצור ניסיוני של מוצרי קארי כשרים בסוף 2005. מוצרי הקארי שלנו יוצרו תחת השגחה צמודה ועמדו בכל נהלי הייצור תחת השגחה רבנית לרבות: הכשרת פס הייצור, הכשרת קווי הייצור והמים, הגדרת רכיבים ופיקוח על הרכב המוצר וכן החלפת כלי הייצור וכלי הנשיאה.

  

"בשל ייצור ניסיוני בכמויות קטנות (למען בחינת מגמות השוק) החליטה חברת אוריינטל פוד בע"מ שלא להחליף את התוויות המקוריות של המוצר בשל עלות גבוה לייצור כמות קטנה של תוויות, ובמקום זאת להדביק תוויות עבריות למען סימון המוצר ורכיביו כחוק".

 

עוד מסרה החברה: "למען הסר ספק כל רכיבי הקארי הינם על בסיס צמחי. במידה ונחליט להמשיך לתמוך בקו מוצרים זה בעתיד, אנו מתחייבים לשנות את התווית כך שתשקף את הרכב החומרים המלא והנכון. אני מתנצלים על אי הנוחות והספק שהתעורר בקרב הצרכנים".

 

מהכשר חתם סופר נמסר בתגובה, כי "המוצר אכן כשר למהדרין בהשגחתנו, והוא מכיל רכיבים טבעיים בלבד. המפעל בתאילנד הוכשר על ידינו ואין ללקוחות מה לחשוש. בדרך כלל על גבי מוצרים עם הכשר שמוחדרים באופן נסיוני לארץ מוטבעת מדבקה בעברית עם הרכיבים הנכונים, מטעמי עלות וחסכון, ואין עימם כל בעיית כשרות למרות מה שכתוב מתחת למדבקה".  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נדב נוקד
המוצר. לא הורידו את הכיתוב
צילום: נדב נוקד
המדבקה עם ההכשר, והכיתוב באנגלית
צילום: נדב נוקד
מומלצים