שתף קטע נבחר

ילדים שמנים: המרכז שמחנך מחדש ילדים לתזונה נכונה

22% מילדי ישראל סובלים מעודף משקל וזה אומר שההשמנה הפכה מזמן למגיפה. במרכז הספורט והבריאות לילדים בבית החולים 'מאיר' בכפר-סבא, מלמדים את הילדים מחדש איך לאכול נכון ולחזור למשקל תקין. ביקרנו שם

"הילדה שלי? שמנה? אם מישהו היה זורק הערה בנושא הזה יכולתי לתת לו סטירה" אומרת מרינה ברקוביץ' ממרכז הארץ , "כל הסביבה ראתה מלבדי".

 

בתה של מרינה, בלונדינית עגלגלה בת ארבע וחצי סובלת מעודף משקל. בזמן שאמה מתראיינת מתרוצצת הילדה בעליזות בין החדרים המאובזרים של מרכז הספורט והבריאות לילדים ונוער שבבית חולים מאיר בכפר סבא. "אחרי זמן ארוך של הכחשה והיעלבויות", ממשיכה מרינה, "החלפנו רופא משפחה. הוא ראה את הילדה, הזדעזע ושלח אותנו מייד למרכז. מאז השתנו חיינו מקצה לקצה ובכל פעם שאני פוגשת משפחה עם ילד שמן אני מתה לספר להם שאפשר גם אחרת".

 

את המרכז הקימו בשנת 99' שני משוגעים לדבר, ד"ר דני נמט, רופא ילדים ומומחה ברפואת ספורט, וד"ר אלון אליקים, אנדוקרינולוג ילדים. השניים, שהיו בשנות השמונים מבכירי האתלטים בישראל, נפגשו לראשונה בנבחרת ישראל וכשהדרכים הצטלבו שוב בבית החולים חיפשו דרך לשתף פעולה.

 

"לצד אוכלוסיית הספורטאים המצטיינים הצעירים שמקבלת ליווי תזונתי ופיזיולוגי, מטפל המרכז גם באוכלוסיית הילדים הסובלים מעודף משקל", מספר ד"ר נמט. כחלוף השנים והתגברות הדרישה הפך הטיפול במשקל היתר למרכז הפעילות. עד היום הגיעו למרכז למעלה מאלף ילדים בגילאי 5-18.

 

"מדובר במגיפה קשה", קובע ד"ר נמט, "ממחקרים שעשינו התברר כי כ- 22% מילדי ישראל סובלים מעודף משקל כבר בגיל הגן, כמעט כל ילד רביעי-חמישי

 הוא ילד שמן. אנחנו אומנם לא מגיעים עדיין למימדים האמריקאים, שם במקומות מסוימים כל ילד שני סובל מזה, אבל בסקר שנערך ב-2004 הגיעה ישראל למקום הרביעי ה'מכובד' בטבלת ההשמנה מתוך 15 מדינות מערביות. אלינו למרכז מגיעים ילדים עם תופעות כמו כולסטרול גבוה, לחץ דם או סוכרת-מבוגרים שהופיעה בעבר רק אצל הסבא והסבתא. כל הדברים האלה הם נורת אזהרה שאין להתעלם ממנה".

 

- מתי החלה המגיפה?

 

ד"ר נמט: " משהו קרה בעשרים השנים האחרונות שהביא לשילוש מספר הילדים השמנים בגילאי הגן ובית הספר היסודי, ולהכפלת מספר השמנים בגילאי נוער.

 

"אני שומע הרבה את המילה 'גנטיקה', אבל זה לא יותר מתירוץ. הגנטיקה לא משתנה ב-20-30 שנה, אורח החיים משתנה. פעם הילדים היו יותר פעילים, אכלו פחות ג'אנק פוד וישבו פחות מול המחשב והטלוויזיה.

 

- אז משקלו של הילד הוא בעצם אשמת ההורים?

 

"ללא ספק. 99% מהילדים שמגיעים למרכז אינם סובלים ממחלה כלשהי הפוגעת במשקלם. אורח החיים, כפי שהוא נקבע על ידי ההורים, הוא קריטי. ילד הוא יצור שצמא מטבעו לפעילות ספורטיבית, צריך רק לתת לו את האפשרות ולעודד אותו להגיע לשם. הורה שמחנך לפעילות ספורטיבית – בין אם זה בגן השעשועים או בהליכה רגלית לגן- מאפשר לילד ליהנות ממנה ולרצות עוד. לעומת זאת הורה שרואה שהילד שלו מעדיף את הטלוויזיה ומשתף פעולה, עושה לו נזק.

 

"את אותו עקרון אפשר להחיל על מזון: אמנם לילדים יש השפעה על סל הקניות, אבל לא הם קונים את האוכל וקובעים מה יהיה במקרר. הורה שמאפשר לילד שזקוק ל-1500 קלוריות יומיות לאכול שקית ביסלי (כ-400 קלוריות) ארטיק חלב (עוד 400) ופחית קולה - סיים לו את מנת הקלוריות לה הוא זקוק ולא צריך להתפלא אם בסוף השנה יסבול הילד מעודף של 6-7 קילוגרמים. עצימת העיניים של הורים היא דבר בעייתי. התעלמות מהבעיה לא תפתור אותה אלא ברוב המקרים רק תחמיר".

 

- מי מגיע למרכז?

 

"ילדים בכל הגילאים ובכל המשקלים. לעיתים מדובר בעודף קטן יחסית ולעיתים בעודפים של עשרות קילוגרמים.

 

"אני זוכר היטב ילדה בת חמש ששקלה כשהגיעה הנה 40 קילו, כשהמשקל הממוצע לגילה הוא 17-20 קילו. היא הייתה ילדה כבויה שלא יכלה לעלות שני שלבים בסולם, שלא לדבר על לרוץ. תארי לך כמה קשה לילדה כזו בגן. היא נכנסה לתוכנית שכוללת שני מפגשים שבועיים בהם נערכת פעילות ספורטיבית מותאמת, ריפוי בתנועה, מפגש עם תזונאית ועוד, ובתוך כמה חודשים הפחיתה משקל ולמדה לשמור עליו. כמה שהיא וגם אנחנו היינו מאושרים כשטיפסה על הסולם והגיעה לשלב השביעי.

 

"אני זוכר גם את אותו ילד שהגיע לכאן עשרה חודשים לפני בר המצווה ושקל 106 קילו. עד לטקס הוא השיל 26 קילוגרמים ממשקלו ושמר עליו אחרי שהצליח לשנות את אורח החיים ושיפר כושר גופני. במקביל למקרים הקיצוניים מגיעים לכאן גם ילדים בעלי עודף קטן אבל משמעותי - ילדה בת שש שנפטרת מעודף של ארבעה קילו עכשיו, ולומדת במקביל ליהנות מפעילות גופנית ולאכול נכון, תגדל להיות נערה ואישה בוגרת בריאה".

 

- מהם אחוזי ההצלחה של המרכז?

 

"במחקרים שערכנו התברר שכ-90% מהילדים מפחיתים במשקל ובעיקר שומרים עליו לאורך זמן. התוכנית שלנו מחולקת לפרקי זמן של שלושה חודשים. רוב הילדים מגיעים לזמן ארוך יותר. חשוב להדגיש כי במהלך התוכנית אנחנו לא מדברים על דיאטה ולא מכוונים אותם לחסה ולגזר. אנחנו גם לא רוצים שהם יפחיתו במהירות במשקל אלא שההפחתה תהיה הדרגתית ונכונה ושתימשך לאורך זמן. גם הורים שמגיעים לפה מגלים שהם לא לבד. המפגש עם הורים אחרים יוצר קבוצת תמיכה שמסייעת גם להם" .

 

- מי הם עשרת האחוזים שלא מצליחים איתם?

 

"גם הנושא הזה נבדק מחקרית. גילינו שילדים לשני הורים שמנים מצליחים פחות כיוון שהעידוד, התמיכה והמחויבות מגיעים, כאמור, מהבית. כבר ראיתי אמא שמנה מאוד מטיפה לבת שלה לרדת במשקל בעוד היא טורפת פיתה עסיסית. שוב אנחנו חוזרים לאחריות ההורים ולצורך שלהם להתגייס לנושא".

 

- הפעילות במרכז ממומנת על ידי קופות החולים?

 

"לצערנו לא. מדובר במרכז פרטי שנתמך על ידי בית החולים ובעיקר על ידי תרומות מאנשים פרטיים. עלות ההשתתפות בתוכנית היא 350 שקל לכל חודש התוכנית. לקוחות כללית מושלם מקבלים 20% הנחה והסדר מיוחד קיים למשפחות במצוקה כדי שאיש לא יזניח את הנושא בגלל בעיה כלכלית. לדעתי חשוב לפתוח בקמפיין לאומי שיחנך למניעת השמנת יתר. קל יותר למנוע מאשר לטפל בבעיות הנוצרות אחר כך".

 

ד"ר נמט מסיים את הראיון רק כדי להתפנות לקבוצת הילדים הקטנים שסיימה שעה של פעילות גופנית מהנה. הילדים מחייכים והאמהות המלוות מחייכות איתם. הוא נותן להם עוד נאום קצר לקראת החופש הגדול ("ילדים הרבה פחות פעילים בחופש מאשר במשך שנת הלימודים") והולך איתם לנקודת השקילה.

 

מרינה ברקוביץ' מרוצה. "הילדה נהנית פה מכל רגע", היא מספרת "גם הפחיתה במשקל וגם שיפרה את כושרה הגופני. במקביל שומרת כל המשפחה על תזונה נכונה. האנשים פה עושים עבודה נפלאה וכולנו מרוויחים".

פורסם לראשונה 02/08/2006 22:35

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שי קמרני
ילדים שמנים. זה לא גנטיקה
צילום: שי קמרני
ד"ר רק שאלה
מומלצים