שתף קטע נבחר

הפסקת אש בצל תקריות בדרום לבנון

איש חיזבאללה פתח באש לעבר חיילים בגזרה המערבית - ונורה. מאוחר יותר נהרג מחבל בהיתקלות בכפר רנדוריה בגזרה המזרחית. מוקדם יותר הבוקר קיבלו הכוחות פקודה "חדל אש". עד סמוך לכניסת הפסקת האש לתוקף, צה"ל המשיך לבצע פעולות התקפיות והגנתיות תוך הפעלת אש. בצבא מודים כי הפסקת האש שבירה לנוכח המצב הרגיש, עם זאת הבהירו ש"יתנו לה צ'אנס" וינצרו את הנשק

כמה שעות אחרי נצירת האש - תקריות ראשונות: בצה"ל מדווחים כי איש חיזבאללה ניסה לפתוח הבוקר (יום ב') ב-11:30 באש לעבר חיילים בכפר חדת'א שבגזרה המערבית. החיילים ירו לעברו ופגעו בו; אין נפגעים בקרב החיילים.

 

בצה"ל ביקשו להדגיש כי "הכוח פתח באש לצורך הגנה עצמית. צה"ל מכבד את הסכם החלטת האו"ם, אך ימשיך להגן על הכוחות הפרוסים בשטח ועל אזרחי מדינת ישראל".

 

כשעה וחצי לאחר מכן אירעה תקרית נוספת בין חיילים ואנשי חיזבאללה בכפר רנדוריה בגזרה המזרחית בדרום לבנון. כוחות צה"ל פתחו באש לעבר מספר מחבלים; אחד המחבלים נהרג ואין נפגעים בקרב הלוחמים.

 

מוקדם יותר, אחרי 33 ימי לחימה, יותר מ-150 הרוגים בצד הישראלי וכאלף בצד הלבנוני, נכנסה לתוקפה בשעה 08:00 הפסקת האש בלבנון, וכוחות צה"ל קיבלו פקודה "חדל אש".  

 

עד סמוך להפסקת האש המשיך צה"ל לבצע פעולות התקפיות והגנתיות תוך הפעלת אש. סוללות ארטילריה ירו פגזים לעבר איזורים בדרום לבנון ובכך למעשה המשיך הירי הארטילרי באופן כמעט רצוף. בשעות הלילה גם חיל האוויר ביצע גיחות התקפיות בשמי לבנון. ככל הנראה מדובר בגיחות האחרונות עד לכניסת הפסקת האש לתוקף. 


חיילים יוצאים מלבנון (צילום: איי.פי)

 

לפי נתוני משרד הבריאות, מתחילת האירועים בצפון ועד אתמול בשעות הערב פונו לבתי החולים 4,119 אזרחים פצועים. 2,670 מהם הוגדרו נפגעי חרדה. הפצועים פונו לבתי החולים נהריה, זיו בצפת, רמב"ם, כרמל ובני ציון בחיפה, פוריה בטבריה, העמק, תל השומר, בלינסון, איכילוב, הדסה עין כרם ואסף הרופא.

 

נכון לאתמול בערב היו מאושפזים בבתי החולים 242 חיילים ואזרחים, מהם 41 במצב קשה, 60 במצב בינוני ו-141 במצב קל.

 

 

הכוחות בשטח התפרסו במוקדים שנקבעו מראש. מדובר בשני מוקדים מרכזיים, כאלה שיאפשרו לצה"ל להפעיל אותם בצורה אפקטיבית גם במקרה שהפסקת האש תקרוס.

 

בצה"ל קיבלו הנחיה ברורה לכבד באופן מוחלט את הפסקת האש ולא ליצור שום אירוע שעשוי לחמם את הגזרה. הכוחות קיבלו הנחיות לפתוח באש אך ורק כאשר נשקפת להם סכנת חיים. במקרה כזה יש לכוחות את האפשרות לבצע ירי בכל האמצעים. בצה"ל מודים כי הפסקת האש שבירה לנוכח המצב הרגיש, עם זאת הבהירו כי "יתנו לה צ'אנס" ונצרו את הנשק ב-08:00.

 

הסגרים הימיים והאוויריים נשארים על כנם לפחות הבוקר. בצה"ל אומרים כי יסירו אותם רק לאחר שלבנון תציג מנגנון פיקוח משלה על המעברים. עם זאת נראה כי אם הפסקת האש תחזיק מעמד, הסגרים יוסרו עוד קודם לכן. שר האוצר של לבנון אמר הבוקר כי "הפסקת האש עומדת בעינה, וציין כי "עד כה לא בוצע ירי בדרום לבנון".

 

מאמצים לאיתור גופות אנשי צוות המסוק

 

סוגיה מהותית נוספת שעומדת בפני צה"ל: חמשת אנשי צוות מסוק היסעור שהתרסק שלשום עדיין בחזקת נעדרים ובצה"ל עושים מאמצים לאתר את גופותיהם לפני שיאלצו הכוחות לעזוב את שטח לבנון. מעבר לכך, למעלה מ-20 כלים של צה"ל בהם טנקים ומשוריינים מסוג "פומה" ו"אכזרית" וכן רכבים הנדסיים מסוג די-9, שנפגעו בעת הלחימה, נותרו בשטח לבנון.

 

בשעות האחרונות חולצו מספר כלים, אולם בצה"ל מודים כי שעון החול אוזל וכעת מחפשים פתרונות כיצד להוציא בהקדם את יתר הכלים לשטח ישראל, פעולה מורכבת ומסוכנת. גורמים בצה"ל ציינו כי המאמצעים לחילוץ כל הכלים יימשכו, אולם במקביל נשקלת גם אפשרות להפציץ לפחות חלק מהם מהאוויר, כדי שלא לתת לאנשי חיזבאללה את האפשרות לאחר המלחמה להניף עליהם את דגליהם.

 

בצה"ל מעריכים כי הפסקת האש תביא שקט יחסי בגבול הצפון וייפסק ירי הקטיושות והרקטות, עם זאת יהיו חיכוכים ותקריות אש בין פעילי חיזבאללה לחיילי צה"ל בדרום לבנון. לפיכך, המליצו לדרג המדיני שלא להשאיר את כוחות צה"ל בתוך לבנון מעבר לזמן הדרוש. לדברי קצין בכיר, "המלצנו לדרג המדיני לשהות במרחב את הזמן שנדרש ולא מעבר לכך. אין לנו עניין בשהייה ארוכה כי אנו מודעים לפוטנציאל הסיכון והנזק הכרוך בדבר".

 

הלילה אירעו לפחות שתי היתקלויות בין חיילי צה"ל לאנשי חיזבאללה, במיס אל ג'בל ובחריס בגזרה המזרחית, בהן נהרגו ארבעה מחבלים. חיל האוויר תקף 178 יעדי טרור, בהם 11 משגרי רקטות, 122 מבנים וכן מפקדות, בתי פעילים, מנהרות ותחנות דלק.  

 

"אם יתברר שהגורמים המעורבים בהסכם יפרו אותו, לחיילי צה"ל לא תהיה שום מגבלה לפעול על מנת להגן על חייהם", הבהיר אמש שר הביטחון, עמיר פרץ. "לא יהיה מצב שבו ייפגעו חיילי צה"ל ואנחנו לא נגיב; אנו נגיב בכל האמצעים".

 

במהלך ביקור בפיקוד צפון, הוסיף פרץ: "על המפקדים והחיילים, הנמצאים כעת בלחימה קשה ונועזת, לדעת שהתרומה שלהם לעיצוב המסמך המדיני, המהווה ערובה לשקט בצפון לשנים הבאות. מעולם לא היה מסמך מדיני כה מחייב לטובת מדינת ישראל".

 

בדקה ה-90, שעות ספורות לפני הפסקת האש, תיכנן נסראללה לשגר עוד הפתעות לחזית ולעורף הישראלי - בדמות שני מזל"טים שאפשר ונשאו חומרי נפץ, ופיגוע תופת בגבול.


פורסם לראשונה 14/08/2006 07:59

 

בהכנת הידיעה השתתפה מיטל יסעור-בית אור
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"חדל אש"
צילום: רויטרס
צילום: איי אף פי
"הכוחות יגנו על עצמם"
צילום: איי אף פי
צילום: איי פי
הפצצה בביירות לפני הפסקת האש
צילום: איי פי
מומלצים